Wayne Rainey m.fl. tar över AMA

Mer anus kan det ju inte bli så.

Gick ju rykten om att MSV (BSB) skulle ta över, hoppas detta betyder att MSV ist realiserar sina (ryktade) planer på att expandera ut i Europa.
 
Vad är det sammanfattningsvis de ska ta över och åstadkomma? Men det låter väl bra tror jag!
 
Jag säger som R2 - de har ett bra utgångsläge för mer anus än det är just nu kan det knappast bli...På nittiotalet och början av 2000-talet hade AMA Superbike hög status, förmodligen högst av alla nationella mästerskap. Sedan 2008 - då Nascar-idioterna som vet allt, kan allt, är bäst och framförallt vackrast tog över - har mästerskapet degraderats till att just nu ligga på en nivå under ett dåligt skämt. Märkliga regler, ännu märkligare klassindelningar och alla former av fabriksstöd helt bortblåst. Inte ens de mest insnöade och patriotiska jänkarna tror längre att man åker fabrikscyklar...
 
Det sägs ju att det tar många år att bygga upp ett varumärke, men bara några sekunder att rasera det...så nytt namn, ny logga och att man verkligen betonar att man har inget med tidigare arrangörer att göra kan nog bli absolut nödvändigt.

Wayne m.fl. är väl insatta i de problem som till stor del orsakats av tidigare arrangörer. Man kan kasta mycket skit på DMG (som drivit AMA Superbike sedan 2008) och de ska också ha mycket skit. Men man ska inte heller glömma att de tog över ett mästerskap i förfall.

Det gemensamma sedan någon gång på mittet av 2000-talet - oavsett arrangör - är att man konstant motarbetat alla former av anpassning till FIM. Kanske för att människor i beslutsfattande position inte haft någon som helst koll på motorcykelracing. Kanske för att man levt i den amerikanska illusionen om att man är störst, bäst och vackrast och att alla andra ska anpassa sig efter dem. I vilket fall som, resultatet har blivit att man tävlat i ett antal ytterst märkliga klasser med märkliga reglementen (som blivit märkligare för varje år), att samtliga motorcykelfabrikanter tappat intresset och att alla former av förartalang valt andra mästerskap. Resultatet syns tydligt i MotoGP - en av världens största motorcykelmarknader har inte lyckats slussa in en enda förare på fem år...

Wayne m.fl. är mycket väl medvetna om detta och en av deras största målsättningar är därför en omedelbar anpassning till FIM's klasser och reglementen.
 
Det sägs ju att det tar många år att bygga upp ett varumärke, men bara några sekunder att rasera det...så nytt namn, ny logga och att man verkligen betonar att man har inget med tidigare arrangörer att göra kan nog bli absolut nödvändigt.

Wayne m.fl. är väl insatta i de problem som till stor del orsakats av tidigare arrangörer. Man kan kasta mycket skit på DMG (som drivit AMA Superbike sedan 2008) och de ska också ha mycket skit. Men man ska inte heller glömma att de tog över ett mästerskap i förfall.

Det gemensamma sedan någon gång på mittet av 2000-talet - oavsett arrangör - är att man konstant motarbetat alla former av anpassning till FIM. Kanske för att människor i beslutsfattande position inte haft någon som helst koll på motorcykelracing. Kanske för att man levt i den amerikanska illusionen om att man är störst, bäst och vackrast och att alla andra ska anpassa sig efter dem. I vilket fall som, resultatet har blivit att man tävlat i ett antal ytterst märkliga klasser med märkliga reglementen (som blivit märkligare för varje år), att samtliga motorcykelfabrikanter tappat intresset och att alla former av förartalang valt andra mästerskap. Resultatet syns tydligt i MotoGP - en av världens största motorcykelmarknader har inte lyckats slussa in en enda förare på fem år...

Wayne m.fl. är mycket väl medvetna om detta och en av deras största målsättningar är därför en omedelbar anpassning till FIM's klasser och reglementen.

Håller fullt med. Min första tanke när jag läste det där är att de borde anamma de reglementen som används i världsserierna, så att t.ex. wildcard-körningar förenklas.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top