Waterwetter och minus, hur kallt får det bli?

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Ok, försöker igen då.

Hur kallt klarar ww utan att spränga, någon grad borde det väl klara?

Kanske att det blir 3 minus nu och undrar om det klarar det.

Glykolblandning blir ju issörja bara man har några minusgraders blandning och det går ju inte att köra med det men det spränger ju inte sönder heller, är det något liknande här?

Last edited:
Vart skulle vi varit utan experimentell fysik, en massa gissningar..... ;)

Nu, efter 3 timmar i frysen som är -27 är den fortfarande som en slushy. issörja men inte solid.

Mätvärden mellan - 2 och -5 ungefär men det med min ir så det funkar ju sådär i en pet......

Experimentet fortsätter....:tummenupp
Ska du köra isracing på bana?

Ska du köra isracing på bana?

Nope, icke, blev bara trött på att inte hitta svar och ja, jag har googlat.

Har alltid varit orolig på höst och vår, kört med kupévärmare i förrådet och i bussen när den varit lastad kvällen innan avfärd när det varit frostrisk och nu är vi där igen så jag tänkte att någon borde ju kunna svara, om inte annat genom erfarenhet från ett misstag som gick bra/illa.

Men, nu snart vet jag och då tänkte jag att jag kunde dela med mig. :)

Du som nu verkar var expert på ww, jag har en flaska stående sedan många år men funderat om den gör någon verkan blandad med glykol?

ej hört talas om waterwetter innan denna tråd.

har googlat lite men blir ej klok ändå. skall man använda waterwetter istället för glykol eller skall det blandas med vatten OCH glykol????

ej hört talas om waterwetter innan denna tråd.

har googlat lite men blir ej klok ändå. skall man använda waterwetter istället för glykol eller skall det blandas med vatten OCH glykol????

På bana får man ofta inte ha glykol i kylsystemet, pga av att det blir så halt och bökigt att sanera från banan vid läckage.
Waterwetter är då ett godkänt additiv som i likhet med glykol, ger höjd kokpunkt, lägre ytspänning, korrossionsinhibitor, smörjning av pumptätningar mm. Till skillnad från glykol är dock waterwetter inget frysskydd, dvs inga sådana egenskaper anges av tillverkaren.

Till motorer som står varmt finns liknande produkter, i kylsystem till fartygsmotorer används tex ofta glysacorr
Det är lite samma typ av produkt.
http://www.basf.com/group/corporate/en_GB/brand/GLYSACORR

Last edited:
Tjena Henke!

Har haft min hoj 2 vintrar i kallgarage, som kallast har det varit -8 i ganska långa perioder. Inget har frusit sönder på min hoj iallafall. :tummenupp

-10 i sörjan nu, fortfarande inte solitt, bara slush, men expanderat så mycket nu att det borde bli problem någonstans......

Låter den ligga till i morgon bara för att, kommer inte vara orolig vid enstaka frostnätter iaf. :)

Hur stor bytta har du vattnet i? Har ju ganska stor betydelse för hur fort det blir solitt.

Plockade ut den ur frysen nu och nu vart det hårt, eller åtminstone inte sörja längre.

Några stora bitar men de gick utan större kraft att klämma sönder så det verkar inte frysa ihop till en fast isbit.

Nu när det börjar tina så är det tillbaka till sörja, några centimeterstora bitar men samma som med de större, bara att trycka lite lätt på så blir det småbitar av de.

Så, jag rekommenderar Inget utan var och en gör efter eget huvud men Jag kommer inte stressa om det blir någon minus på vår höst längre, tänker inte testa att köra i minus (vad man nu ska göra det för....) men känner mig säker på att det inte spränger sönder något de första minusgradsnätterna iaf.

Måste det bli solid is för att det ska riskera att skapa problem i en mc-motor?

Varför inte byta till glykol under vinter,,,, WW är ett korrisionsskydd inget frysskydd.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT