Water displacement oil?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Någon som provat blanda egen, behöver ett tjugotal liter och är för snål för att köpa riktig.

Tänkte försöka mig på att blanda fotogen och någon bra motorolja, men vore kul om någon gjort det med gott resultat förut.

När man konserverar större motorer brukade man iaf förr även spruta dem utvändigt med en blandning av Shell Ensis och fotogen.

Till tändkulan använder jag fotogen eller diesel och några procent av cylinderoljan. Det är en vanlig rak motorolja (Lite billigare att använda sån blandning än WD40) Man brukar göra samma sak på ångmaskiner och förr på omålade ståldurkar i maskinrum. Alltså några procent maskin- eller motorolja utspädd med diesel eller fotogen. Idag finns det så fina epoxylacker, plus att arbetsmiljöreglerna förmodligen stoppat oljandet. Det konade rätt fint i maskinrummet när man oljat durkarna och huvudmaskinen kan jag säga.:ätapiller Så det brukade vi göra en fredag.

Men på motorcyklar finns det ju en massa olia plaster, polymerer, lacker etc. Så där använder jag wd40, 556, och liknande. Känns som att det är mindre risk för att skada ickemetalliska material. Men jag vet ju naturligvis inte vad det är i WD40, 556 etc.

Skulle man fokusera på milda egensaper och doft skulle ju en ide unna vara att prova lågaromatisk nafta eller lampolja, blandat med några procent vapen- eller vitolja.

Dagens fordonsdiesel tror jag kan vara mer aggressiv än förr, pga inblandningen av FAME.

Last edited:
Vid elektriska komponenter, plast och gummi brukar jag använda vaselin.
Till tillfällig konservering av metall går det bra med motorolja (gärna enkelgradig) som blandas med bensin om man vill att det skall torka fort, fotogen om man vill att det skall krypa in.
Skall man ha långvarigt skydd så funkar linolja bra, men det bildar ett ytskikt när det oxiderar (polymeras) vilket inte är något problem rent praktiskt.

Är det en mindre maskin, så kostar biltemas maskinkonserveringsolja i aerosolflaska femtio spänn och räcker till ett par motorcyklar av normalstorlek.

Knäckte en dunke jag hade ståendes och det rinner och luktar fotogen, gammal hederlig fotogen med en svag brun nyans är min teori.

Så några dunkar fotogen och några flaskor gräsklipparolja så är jag nog i hamn.

Ja just det, det brann som fotogen oxå.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...