Wastegate styrt spjäll?

Frösö Ante

Boost
Gick med
29 Apr 2003
Hoj
KTM 525 SX -05
Har funderat på att bygga ett spjäll på mitt avgasystem på min R1 turbo. Man vill ju ha så lite mottryck som möjligt i avgasystemet på en turbomotor, men man vill inte åka med "raka rör" jämnt för d låter lite onödigt mkt om man glider runt inne i stan. Så jag har tänkt pröva bygga ett wastegate styrt avgassystem. Man har alltså ett spjäll i avgasystemet som öppnas med hjälp av en wastegate vid ca 0,5 bar. När spjället är öppet så blir det raka rör rakt ut och när det är stängt så leds avgaserna ut via det "vanliga" avgasystemet. Vad tror ni om det...nått jag ska pröva bygga eller är det en skit dålig ide?

Inga ideér är dåliga föräns motsatsen bevisats...
Låter väl som en bra idé.
Frågan är hur man ska få spjället tätt mot röret!
Men det finns säkert nån fin ventil för det ändamålet!

Tanken är nog inte dum. Svårt att få plats bara kanske?
har du istortsett raka rör nu då eller med vanliga avgassystemet?

Ja kruxet är att få spjället tätt, kan hända att d finns nått färdigt spjäll man kan andvända sig av, har inte kollat runt så mkt eftersom det bara är en fundering än så länge. Plats för det finns det nog....annars skapar man plats:tummenupp Jag åker mest med ett 2" highpipe system på den, men har även ett 2,5 rakt rör som åker på när d ska laddas. Nu har jag bytt turbo till större doningar och ska ladda på lite mer så nu behövs det nog raka rör hela tiden när man ligger på lite.

Ett separat rör ut från wastegaten, kanske ? Om nu turbon är gjord på det sättet.
Eller ska det vara ännu öppnare vid full laddning ?
/u

Dainese skrev:
2641527 Har funderat på att bygga ett spjäll på mitt avgasystem på min R1 turbo. Man vill ju ha så lite mottryck som möjligt i avgasystemet på en turbomotor, men man vill inte åka med "raka rör" jämnt för d låter lite onödigt mkt om man glider runt inne i stan. Så jag har tänkt pröva bygga ett wastegate styrt avgassystem. Man har alltså ett spjäll i avgasystemet som öppnas med hjälp av en wastegate vid ca 0,5 bar. När spjället är öppet så blir det raka rör rakt ut och när det är stängt så leds avgaserna ut via det "vanliga" avgasystemet. Vad tror ni om det...nått jag ska pröva bygga eller är det en skit dålig ide?
det finns färdiga vakumstyrda spjäll som öppnar vid visst tryck, men kommer tyvärr inte ihåg vart jag sett dom. det finns det vet jag

Låter intressant det där med spjällen som öppnar vid visst tryck...dom kan ju kanske funka att andvända, om dom tål värme!? Jag ska leta rut lite och se vad jag kan hitta, annars får man bygga nått själv!

Dainese skrev:
2642910 Låter intressant det där med spjällen som öppnar vid visst tryck...dom kan ju kanske funka att andvända, om dom tål värme!? Jag ska leta rut lite och se vad jag kan hitta, annars får man bygga nått själv!
dom var just till avgassystem, ska se om jag kan hitta dom igen.

Kolla!!! D fdinns alltså färdiga att köpa-.då var man inte helt ute och cyklade då. Jag ska ta och bygga en egen variant, för dom som fanns så inte riktigt ut så som jag vill ha den!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg