Wastegate = dumpventil?

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
Fredde Meck skrev:
Kika runt lite på zatzy, enligt dom så tjänar man inget på annan dump/filter på en passat.

Jag tänkte byta på min med men sket i det efter att ha skummat lite på deras sida.

Enda skälet till att byta dump egentligen är att de som sitter originalmonterade på 1.8T har en tendens att paja även med standard-ladd i bilen... Man tjänar aldrig något på att byta dumpventil, de är bara dimensionerade för olika flöden och tryck...

Öppet luftfilter har dessutom oftast motsatt effekt...
du drar in varmluft (eftersom det tar ALL luft från under motorhuven) istället för att dra in kall luft (original luftburk har oftast en snorkel som drar kall-luft utifrån, om än med sämre flöde)
 
Tackar för infon om Passaten också!

BSR fixade de båda jag hade och det var aldrig några som helst problem, bilarna gick som klockor (den sista köpte kompisen till sin fru).

Nu har jag en S60 med lite större motor (2.5 liter) och turbo.
Skillnaden i bottendrag är enorm, till Volvons fördel (och klart stabilare tackvare 4-hjulsdriften).
 
Flåsande dump kan väl ingen utom Kalle, 19 år, från Munkfors tycka är häftigt? Turbobilar med flåsande dump är 2000-talets Vallåkra-Volvo med K-kam och dubbla Weber 48:or.
 
Fel,
Finns de nå bättre ljud än en rallycross tävling när man bara hör turbosuget och dumpventilen vid gassläpp.

/R
 
valmers skrev:
Flåsande dump kan väl ingen utom Kalle, 19 år, från Munkfors tycka är häftigt? Turbobilar med flåsande dump är 2000-talets Vallåkra-Volvo med K-kam och dubbla Weber 48:or.
Ljuv musik i mina öron :)
 
trollkarlen skrev:
Fel,
Finns de nå bättre ljud än en rallycross tävling när man bara hör turbosuget och dumpventilen vid gassläpp.

/R

Kvittret är ljud som uppkommer genom att luften 'studsar' mellen turbo och spjällhus i detta fall

valmers skrev:
Flåsande dump kan väl ingen utom Kalle, 19 år, från Munkfors tycka är häftigt? Turbobilar med flåsande dump är 2000-talets Vallåkra-Volvo med K-kam och dubbla Weber 48:or.

Detta är dumpljud
 
RG500-Johannes skrev:
ut i pumpning

/J
Pumpning i en jetmotor är när luftflödet vänder och går baklänges genom motorn. Jetmotorn är ju en gigantisk turbo egentligen så jag misstänker att det du menar med pumpning i bilturbon är samma sak.

När en jetmotor pumpar hörs det tydligt genom att det smäller, är det likadant med turboaggregat?

Hur känsligt är det för aggregaten att pumpa, dvs tar de stor skada?

Jetmotorer använder sej av luftavtappning eller ställbara ledskenor för att reglera trycket, finns det något liknande på bilturbo?
 
R1 wannabe skrev:
Pumpning i en jetmotor är när luftflödet vänder och går baklänges genom motorn. Jetmotorn är ju en gigantisk turbo egentligen så jag misstänker att det du menar med pumpning i bilturbon är samma sak.

Ja, du får en avklösning på "läsidan" av kompressorbladen och virvelbildningen blir tillslut så pass stor att flödet kan reverseras.

När en jetmotor pumpar hörs det tydligt genom att det smäller, är det likadant med turboaggregat?

Nej, smäller gör det inte, det kan låta lite olika. Ibland som när man släpper ut luften från en ballong och drar i blåsmunstycket liksom: <PRIRIRIRIRIRIRIRI>, är det riktig systempump så kan det låta lite: <weiiischuschuschu> -liten tid tills systemet återhämtar sig- <weiiischuschuschu> -osv...

Hur känsligt är det för aggregaten att pumpa, dvs tar de stor skada?

De kan ta en del stryk, men inte under tiotusen mil. Det blir snabbt rätt extremt när man talar serietillverkning av bilar.

Jetmotorer använder sej av luftavtappning eller ställbara ledskenor för att reglera trycket, finns det något liknande på bilturbo?

Mmm, det finns variabilitet på turbinsidan i dieselmotorer för bilar, säkert variabla kompressorer för större fartygsdieslar etc. Men för bensinmotorer finns inget av detta i serie. Än.

/J
 
RG500-Johannes skrev:
........Ibland som när man släpper ut luften från en ballong och drar i blåsmunstycket liksom: <PRIRIRIRIRIRIRIRI>, är det riktig systempump så kan det låta lite: <weiiischuschuschu> -liten tid tills systemet återhämtar sig- <weiiischuschuschu> -osv...

/J
Tack för din "målande" beskrivning :tummenupp

BTW Hur går det med RG:n?
Har för mej att något gick/var trasigt i somras.
Är den mycket "moddad"?

Min andra cykel jag köpte -86 var en RG 500 -85 och jag glömmer den aldrig :yoparty
 
Last edited:
Voiceless skrev:
En parentes i det hela är att VAGs 1.8T motorer har en återcirkulerande "dump"ventil original (sk. bypassventil) och om denna byts till atmosfärisk (sk. öppen dumpventil) så går bilen som en påse nötter...

Du menar alltså att om man har en bypassventil på sin bil så kan man inte byta den mot en atmosfärisk? Kan man inte dra en specialare? Jag hade tänkt att tjacka en turbomatad pimpmobile till nästa höst. Den har en bypassventil och tanken var att jag skulle montera på lite godis, däribland en efterlängtad högljudd dump. Blir jag besviken nu? :(
 
valmers skrev:
Flåsande dump kan väl ingen utom Kalle, 19 år, från Munkfors tycka är häftigt? Turbobilar med flåsande dump är 2000-talets Vallåkra-Volvo med K-kam och dubbla Weber 48:or.

Jo fast det är ju svårt att få bort kvittret. Finns ju Stealthdumpar men dom kostar och sen pyser det likt förbannat ur filtret.
 
Funderingar

En fundering kring wastegaten,

När kollar på de aggregat med inbyggd så ser hålet ganska litet ut.
(ca 3cm i diameter på min Saab 900 -95)
Känns som detta är en flaskhals för högre varv?
När behövs en större separat wastegate?

Har även sett de som drar ett separat avgasrör utan ljuddämpare
från dessa, hur låter det tro?
 
Muskedunder skrev:
Du menar alltså att om man har en bypassventil på sin bil så kan man inte byta den mot en atmosfärisk? Kan man inte dra en specialare? Jag hade tänkt att tjacka en turbomatad pimpmobile till nästa höst. Den har en bypassventil och tanken var att jag skulle montera på lite godis, däribland en efterlängtad högljudd dump. Blir jag besviken nu? :(
Varför föra in ett nytt begrepp ? Vad menar du med bypass-ventil ? O atmosfärisk ?
/u
 
valmers skrev:
Saab brukade ha en tredje ventil, en tryckvakt, som kan lösa ut om allt annat kajkar ihop.
Det var inte en ventil. Tryckvakt är en elektrisk moj som mäter laddtrycket och (i detta fall) används till att bryta tändningen om laddtrycket skenar. Dom däringa tryckvakterna fanns bland annat på gamla Saab 99 Turbo etc. Dom fick man koppla bort när man ville åka fortare. Somliga valde att istället använda tryckvakten för styrning av kallstartsmunstycket (et femte, gemensamma, insprutningsmunstycket) så att det kompenserade för att insprutet inte räckte till vid höga laddtryck. Primitivt som fasen men det fungerade ju uppenbarligen.
 
ulf_lundin skrev:
Varför föra in ett nytt begrepp ? Vad menar du med bypass-ventil ? O atmosfärisk ?
/u

Här förs inte in några nya begrepp. Skyll på Voiceless
 
valmers skrev:
Flåsande dump kan väl ingen utom Kalle, 19 år, från Munkfors tycka är häftigt? Turbobilar med flåsande dump är 2000-talets Vallåkra-Volvo med K-kam och dubbla Weber 48:or.

Att snacka skit om Munkfors är påläst. Min farsa bor där i skogen och den mest utflippade fest jag nånsin sett var i Munkfors, folkets hus.
Vilka jävla bönder allså.
Munkfors och Forshaga, fyfan allså.
 
Muskedunder skrev:
Du menar alltså att om man har en bypassventil på sin bil så kan man inte byta den mot en atmosfärisk? Kan man inte dra en specialare? Jag hade tänkt att tjacka en turbomatad pimpmobile till nästa höst. Den har en bypassventil och tanken var att jag skulle montera på lite godis, däribland en efterlängtad högljudd dump. Blir jag besviken nu? :(


Har du en bil med luftmassamätare ska du inte sätta på en öppen dumpventil, då kan det bli bingo i sprutet. Dvs. insprutningen portionerar ut soppa för mer luft än vad motorn får eftersom din fina och högljudda dumpventil har släppt ut den i det fria.
 
R1 wannabe skrev:
Tack för din "målande" beskrivning :tummenupp

No prob!

BTW Hur går det med RG:n?
Har för mej att något gick/var trasigt i somras.
Är den mycket "moddad"?

Allt är reparerat, men den är inte ihopsatt ännu... Den är inte så grymt moddad, men det har väl blivit en del. På motorsidan så är det portade cylindrar, portat vevhus, ändrade slidtider, borrade förgasare, individuella filter, ökad förtändning, Jolly Moto pipor, ökat komp och uppdaterade slidlock. På chassisidan är det förstärkt sving, Öhlinare bak, rideheight adjuster inbyggd i länkaget, GSXR1100 USD framgaffel, GSXR1100 bromsar & framhjul, breddad GSX600F bakfälg, konverterat till 520 kedja samt lite annat mindre skruff jag fipplat med. Finns lite bilder på eländet här: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=11187

Min andra cykel jag köpte -86 var en RG 500 -85 och jag glömmer den aldrig :yoparty

Jo, de är roliga. Jag kommer ju aldrig att sälja min, men jag skulle ju behöva en sporthoj till, som man skulle kunna toura och köra mer vardagligt med. Kanske blir att man plockar upp ngn Hayabusa eller ngt nerifrån Tyskland. Vore trevligt.

anol skrev:
En fundering kring wastegaten,

När kollar på de aggregat med inbyggd så ser hålet ganska litet ut.
(ca 3cm i diameter på min Saab 900 -95)
Känns som detta är en flaskhals för högre varv?

Mmm, flaskhals eller inte... Det beror ju på vad du har för turbomatchning. Ju mindre turbin desto större behov av att wastegate:a såklart. Men det har inget samband med effekten; för att få ut effekten behöver du en större turbin, det går inte att "bara wastegate:a mer".

När behövs en större separat wastegate?

Beror helt på. Din matchning och ditt effektmål ger hur mycket du måste wastegate:a. För att få en bättre förståelse, kolla in tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62355

/J
 
R1 wannabe skrev:
Det flesta orginal bilturbo har väl ingen Dump/recirkulation eller?
Och isåfall varför om det primärt är för att skydda kompressorn?
Är trycket så lågt på vanliga bilar att det inte behövs?


Finns bilar som original inte har någon dump.
Audi 200 Turbo´tex. Istället sitter det en "veckad" slang med järnringar runt.
Denna slang ska flexa med trycket.. och på så sätt ha samma funktion som dumpen.
Tanken med det är nog god, och fungerande när det gäller lågtrycksturbo.
Dock när jag ställde upp trycket från 0.35 (pikvärde) till 1.2 Då höll inte slangen....
 
Muskedunder skrev:
Här förs inte in några nya begrepp. Skyll på Voiceless

Bah! Här skylls inte på någon... Jag skyller på akut sinnesförvirring...

Enkelt svar på frågan:

Ja, du kommer med största sannolikhet bli besviken, eftersom bilen du tänkte köpa har återcirkulerande så kommer den bli ytterst ledsen om du dumpar ut all luft den tror att den har i systemet rakt ut i luften...
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top