R1 wannabe skrev:
Tack för din "målande" beskrivning
No prob!
BTW Hur går det med RG:n?
Har för mej att något gick/var trasigt i somras.
Är den mycket "moddad"?
Allt är reparerat, men den är inte ihopsatt ännu... Den är inte så grymt moddad, men det har väl blivit en del. På motorsidan så är det portade cylindrar, portat vevhus, ändrade slidtider, borrade förgasare, individuella filter, ökad förtändning, Jolly Moto pipor, ökat komp och uppdaterade slidlock. På chassisidan är det förstärkt sving, Öhlinare bak, rideheight adjuster inbyggd i länkaget, GSXR1100 USD framgaffel, GSXR1100 bromsar & framhjul, breddad GSX600F bakfälg, konverterat till 520 kedja samt lite annat mindre skruff jag fipplat med. Finns lite bilder på eländet här:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=11187
Min andra cykel jag köpte -86 var en RG 500 -85 och jag glömmer den aldrig
Jo, de är roliga. Jag kommer ju aldrig att sälja min, men jag skulle ju behöva en sporthoj till, som man skulle kunna toura och köra mer vardagligt med. Kanske blir att man plockar upp ngn Hayabusa eller ngt nerifrån Tyskland. Vore trevligt.
anol skrev:
En fundering kring wastegaten,
När kollar på de aggregat med inbyggd så ser hålet ganska litet ut.
(ca 3cm i diameter på min Saab 900 -95)
Känns som detta är en flaskhals för högre varv?
Mmm, flaskhals eller inte... Det beror ju på vad du har för turbomatchning. Ju mindre turbin desto större behov av att wastegate:a såklart. Men det har inget samband med effekten; för att få ut effekten behöver du en större turbin, det går inte att "bara wastegate:a mer".
När behövs en större separat wastegate?
Beror helt på. Din matchning och ditt effektmål ger hur mycket du måste wastegate:a. För att få en bättre förståelse, kolla in tråden:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=62355
/J