Wankel Mc?

War-psycho skrev:
Jojo, men det hade ju ingen sagt heller.
Jo, men jag undrar om inte dom motorerna vägde lite väl mycket också, jämfört med en konventionell 1,3liters motor.

Däremot vill jag se en liten & nätt turbinmotor, från t.ex. en Long Ranger helikopter (som snuten har) i en hoj.
Ett lagom litet kraftpaket på runt 400 häst. :tummenupp
Fast då måste man komma över hindret med en praktisk kraftöverföring först.

Men annars så tror jag att motorerna i dagens hojar är ganska optimala.
Jag menar, effekten vi har nu räcker ju mer än väl till, och då väger hojarna fruktansvärt lite ändå.
Tror vi kommer stanna runt "drömgränsen" på 200 Hk, känns inte motiverat att utveckla mer, då man ändå inte har användning för mer effekt, (i praktiskt bruk alltså :) ).
Motorcyklarna behöver inga nya motortyper precis, däremot bilar & lastbilar behöver utvecklas.
Av både effekt & bränsleskäl.

Aaaa!

Och internet är en fluga!
Och ingen dator behöver mer minne än 512kb!
Och färdas man fortar än 70km/h får man bestående skador!

Men wankeln i nya Mazta RX8 har ju fått bra kritik.

edit, hittade ett par bra bilder...

Bifogat

• Wankel-1.jpg
    Wankel-1.jpg
    98.1 KB · Visningar: 158
  • wankel.jpg
    wankel.jpg
    55.3 KB · Visningar: 258
Last edited:
Teo skrev:
Men wankeln i nya Mazta RX8 har ju fått bra kritik.

något jag velat få framm sedan trådstart, att wanklarna har utvecklats massor och har stora fördelar för främst fordon som mc

Chii skrev:
något jag velat få framm sedan trådstart, att wanklarna har utvecklats massor och har stora fördelar för främst fordon som mc

Det hade varit kul att se var den varit i dag om det lagts lika mycket energi på utveckling av wankeln som det gjord på den traditionella kolvmotorn.

War-psycho skrev:
Däremot vill jag se en liten & nätt turbinmotor, från t.ex. en Long Ranger helikopter (som snuten har) i en hoj.
Ett lagom litet kraftpaket på runt 400 häst. :tummenupp
Fast då måste man komma över hindret med en praktisk kraftöverföring först.

Finns ju redan. Sök på Y2K i hojsammanhang. Galen hoj...

Teo skrev:
Det hade varit kul att se var den varit i dag om det lagts lika mycket energi på utveckling av wankeln som det gjord på den traditionella kolvmotorn.

Principen e ju mycket vettigare än dagens motor, Färre rörliga delar mindre massa och mer effekt per liter

Eskilsson skrev:
Aaaa!

Och internet är en fluga!
Och ingen dator behöver mer minne än 512kb!
Och färdas man fortar än 70km/h får man bestående skador!
Haha... skitkul...

Men seriöst... mer motorstyrka är ju inte allt, man ska ju ha användning för effekten också.

Dessutom så börjar ju tillverkarna redan begränsa sina motorcyklar (& även bilar), och har ju kommit överens om att dom inte ska tillverka hojar som går snabbare än 300 blås. (Eller har jag hört fel?)
Men som sagt, jag tror inte att tillverkarna kommer lägga massa krut på standardhojar med mycket mer effekt än 200-250Hk, även om folk fortfarande kommer att trimma & hänga på turbos på sina cyklar.

Och motorcykeln som konstruktion har ju sína begränsningar när det gäller att hantera mer effekt.
Jag tror inte en hoj mer 1000Hk kommer att köra ifrån en hoj med 300Hk på bana i framtiden, så länge motorcyklarna ser ut som dom gör.
Och diskussionen här gällde ju standardcyklar, i massproduktion. (trodde jag iallafall.)

Man vinner alltså inte så mycket på att utveckla hojmotorer mycket mer.
Däremot finns det ju stora vinster på bil & lastbilssidan, där man kan tjäna mycket både effektmässigt, och framför allt bränslemässigt.

Sen tror inte jag att MC-utvecklingen kommer stå still för det, som du verkar antyda.

Last edited:
Chii skrev:
Principen e ju mycket vettigare än dagens motor, Färre rörliga delar mindre massa och mer effekt per liter
Men mycket dyrare att tillverka, serva och reparera.

hittebarn skrev:
men stirlingmotorn används väl för att köra jättesakta å därmed tyst...

Inte det som var grejen. Motorn jobbar med ett slutet system och kräver betydligt mindre syre än andra förbränningsmotorer. Bra egenskap i slutna rum.

Det fanns ett reportage i en mc-tidning nyligen där en kille hade två "vankelmodiga" bågar. Precis som många säger så är nog historien skriven redan för denna motortyp.

Tätningsproblemen går att lösa om någon kommer på hur man tillverkar elastiska keramer. Med automatik innebär det också att uppfinnaren erhåller ett Nobelpris.

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back