Wakeboard!

Jag har bara provåkt några gånger efter min polares båt, men han byggde en riktigt fin pylon. Krävs ju lite mer möda än med Biltemamodellen (Som var enkel och fiffig) men det ser mycket bättre ut när man lägger s.k. "bombrepor" utanför badplatsen på sommaren.

Jag har ritat en bild som visar på principen hos hans pylon. När jag precis var klar kom jag på att jag hade ett foto från förra sommaren. Ni får bägge så att ni förstår!

Tillägg: Går det inte att fästa linan i hytten på båten med mitthytt? Det kanske bara är glasfiber och lim, vad vet jag?

En sådan där måste vi fan bygga på våran båt. Såg ju lagom smidigt ut, och som sagt, det går ju att modda med diverse hållare. Eftersom vi trollar en del lär det äl åka på två spöhållare eller något. Får visa konstruktionen för brorsan, det är han som är svetsare i familjen ;).

Tänkte att jag skulle prova på att åka wakeboard i sommar men jag tror inte jag får på mig våran våtdräkt :tjockis. Vi har en skitbra strand uppe vi stugan, det är så tvärdjupt där så att man kan sitta på sandstranden och starta. Ser gansa sjukt ut när man badar också, kommer och springer på stranden och kastar sig och dyker precis när vattnet kommer, ser ut som man ska slå skallen :huvet

Glömde! Kolla våran film under denna text, lite wake med där:yoparty

Filmen va ju riktigt nice!
kännde igen många av ställena...fina vurpor ute på lockarp;)

Men var det här i skåne som ni spelade in wakeboard klippen?

Filmen va ju riktigt nice!
kännde igen många av ställena...fina vurpor ute på lockarp;)

Men var det här i skåne som ni spelade in wakeboard klippen?

Wakeboard klippen är tagna från när jag var i göteborg förra året o åkte med några gamla polare.
Vad kör ni med för båt?

Last edited:
2999258 Wakeboard klippen är tagna från när jag var i göteborg förra året o åkte med några gamla polare.
Vad kör ni med för båt?
okej!
Tänkte väll, för jag kunde inte komma på nått ställe med den omgivningen..

En gammal schleden typ halvruff, vet inte vad den heter, ful är den, går skit(gör större vågor i 3 knop än i 20:D) men det är klart bättre än inget..

Wakeboard klippen är tagna från när jag var i göteborg förra året o åkte med några gamla polare.
Vad kör ni med för båt?

vart i gbg spelades det in?
Jag har min båt i gbg. första egna båten, köpte den i år för att åka wakeboard + lite annat.

e bild på den.

Bifogat

• DSC07980 (Medium).JPG
    DSC07980 (Medium).JPG
    75.6 KB · Visningar: 113
Har också åkt lite wakeboard även om det var två år sen men nu ska det börjas igen. Brädan jag åkt på har dock inte varit en riktig wakeboard utan snarare en plastbit med fotfästen. Därför skulle jag vilja ha tips på en billig bräda + bindning som passar mig (170cm, 64kg, skostrl. 40-41) och vart jag kan köpa denna.

Sen funderar jag lite på vilken hastighet man skall ligga i om man vill hoppa lite och sådär. Har när jag åkt tidigare legat i ca 23 knop men upplever nästan att det är lite fort om jag jämför med filmer jag set på tex youtube.

Har när jag åkt tidigare legat i ca 23 knop men upplever nästan att det är lite fort om jag jämför med filmer jag set på tex youtube.

Vi brukar försöka ligga mellan 16-20 knop beroende på vem som åker och vad man vill göra när man åker.. 23knop låter alldeless för snabbt även om det är rätt kul att ösa på ibland...

Vad det gäller fart vet jag iofs inte vad de som "kan" brukar åka i för hastighet.

Har också åkt lite wakeboard även om det var två år sen men nu ska det börjas igen. Brädan jag åkt på har dock inte varit en riktig wakeboard utan snarare en plastbit med fotfästen. Därför skulle jag vilja ha tips på en billig bräda + bindning som passar mig (170cm, 64kg, skostrl. 40-41) och vart jag kan köpa denna.

Sen funderar jag lite på vilken hastighet man skall ligga i om man vill hoppa lite och sådär. Har när jag åkt tidigare legat i ca 23 knop men upplever nästan att det är lite fort om jag jämför med filmer jag set på tex youtube.

16 till 18 knop skulle jag säga. Kolla på http://www.froggy.se finns lite info där.
Jag köpte mina prylar hos dom och upplevde dom som väldigt kunniga och seriösa. Bara att handla och börja åka igen :yoparty :yoparty

trevlig tråd jag har ju också en båt och wakeboard eller en större kitebräda med wakebiningar körde innan med en gammal surfbräda..

båten är rätt pimpad men motorn suger tar fan några minuter innan man planar :gnissla har en gammal 20hk.
polaren och jag funderar på att köpa en ny båt men det blir nog en fet hoj istället.

vad har ni för motorer ? kan jag smälla på en större på min ? 40-50hk ?

Bifogat

• bpppppppp.JPG
    bpppppppp.JPG
    103.2 KB · Visningar: 58
  • båååå.JPG
    båååå.JPG
    91.6 KB · Visningar: 70
innan jag köpte min detta året så åkte jag med en annan styrpulpet som har en 40hk snurra. funkar fint tycker jag. så det bör räcka.. blir nog lite med den okcås i år

När jag körde fullt så körde vi i ca 38km(japp kilometer mätare på amerikanska båtarna)knop? hade ca 800kg barlast o vatten tankarna fulla. Vågorna var väl nära på upp till midjan, stadig flygturer fick man.:tummenupp
Ska ni ha prylar så handla av www.nocomply.se snacka med martin, han kan sin sak.

båten air nautigue med V8, fyy fan va jag la pengar på bensin förr, huuu!
//h-street

vad har ni för motorer ? kan jag smälla på en större på min ? 40-50hk ?

Jag och några kompisar köpte en Four Winns 160 Freedom med en 90hk Evinrude utombordare... Lite för liten våg, annars kalasbåt. Dock hade den behövt mer kärlek än vi lagt på den ...

1730305.jpg
Som denna men lacken är betydligt mattare på våran tyvärr...

Jag och några kompisar köpte en Four Winns 160 Freedom med en 90hk Evinrude utombordare... Lite för liten våg, annars kalasbåt. Dock hade den behövt mer kärlek än vi lagt på den ...

1730305.jpg
Som denna men lacken är betydligt mattare på våran tyvärr...

vad gav ni för den? och årsmodell?

vad gav ni för den? och årsmodell?

Det är en gammal rackare.. en 88:a med lika gammal motor. Vi gav 65' för den.
Det är en bowrider så man får plats många i den trots att den bara är 16 fot.
(Det är alltså inte vårt exemplar på bilden. Färgen på vår har tyvär mattats mer. Någon som vet hur man kan få tillbaka lite djup i färgen?)

Det bästa omdömmet den fått måste ändå vara av sambons far, som är uppvuxen på sjön och har som hobby att på avstånd, inte bara säga vilken typ av båt som är på ingång, utan om det är orginalmotor, vad för motor samt på vilken brygga den ligger vid "hemma" i nynäshamn.. Eller om det är en båt "utifrån". Värt att nämna är att det ligger MÅNGA båtar i Nynäs....

Han yttrade iaf orden:
- Jag har nog aldrig sett en båt som går så fint i vattnet som den där!

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back