vilket gör att istället för att nosen lyften, drar den neråt och det blir bara skit av allt ihopa.
Kör man wake är det betydligt lättare att hoppa om linan är fäst högre upp. annars dras man ju nedåt och det är obra...
Jag minns inte exakt vad jag köpte men detta är det jag hade köpt på BILTEMA om jag plockat ihop det hela idag:
25-305 Ögleskruv [M10] 2 36,90 kr 73,80 kr
25-1121 Wirelås [5 mm] 8 5,90 kr 47,20 kr
25-308 Båtring [M8] 1 39,90 kr 39,90 kr
34-2989 Lastspännare [Surrningss...] 1 79,90 kr 79,90 kr
19-089 Stålwire [4–6] 1 94,90 kr 94,90 kr
25-312 Stävögla [Ø 8 mm, hö...] 2 22,90 kr 45,80 kr
25-336 Vantskruv [M8] 2 79,90 kr 159,80 kr
25-1069 Karbinhake [60 mm] 8 12,90 kr 103,20 kr
Summa totalt: 644,50 kr
Det som behövs kompletteras med är:
1 st rostfritt stålrör. Minns jag inte fel är vårt 60mm i diameter och godset är typ 2-3mm. Rör köptes på en stålskrot för en hundring jämt..
Hemsnickrat-snidat-fräst-svarvat-konstruerat durk-fäste.
Hur göra.
- Kapa stålröret till önskad längd.
- Borra tre hål längst upp på röret varav två så tätt ovanpå varandra som möjligt.
I det översta hålet sätter du båtringen. I båtringen fäster man sedan vattenskidlinan. Denna öggla skall alltså vara vänd bakåt.
I de två hålen som sitter tätare ihop sätter man ögleskruvarna. En ögla som är vänd framåt och en som är vänd bakåt.(Lämpligen är det översta vänt framåt.)
Nu är själva "stolpen" klar.
För vajrar och karbinhakar och vantskruv och allt så år principen enkel:
Två fastlängsvajrar fästa med karbinhakar går från pylonens bakre ögleskruv bakåt till varsin fästpunkt. I vårt fall i stävöglor som vi satt fast på relingen långt bak. Vantskruvarna användes för att få exakt samma längd på linorna och för att justera så pylonen är helt rak när dessa linor är sträckta.
Stävöglorna använde jag för att få två fästpunkter uppe på "relingen"/kanten (?) som höll lite bättre än de befintliga knaparna. Jag fick alltså borra två hål för respektive stävöggla och förstärka upp med en bit plywood på insidan där muttrarna hamnade för bättre hålfasthet. Om det var helt nödvändigt vet jag inte.
Två vajrar fästes med karbinhakar i den undre(framåtriktade) ögleskruv. Dessa vajrar sträcks sedan framåt. Lastspännaren används sedan för att sträcka upp hela konstruktionen genom att man drar spännbandet runt fören på båten . När man dragit åt spännbandet så kommer ni ha en konstruktion som sitter som berget och bara tar en minut att rigga och plocka ner.
Jag nämde även att det kan vara bra med någon form av durkfäste. Detta skall bara vara någon typ av kopp eller motsvarande där pylonens fot placeras så den inte kan glida. Beroende på typ av båt och typ av durk/skrov lämpar sig olika lösningar..
I en ren plastbåt utan något oömt att fästa i kan man göra en enkel konstruktion av korslagda reglar som gör att foten på pylonen inte kan glida.
(Tänk er principen med gropen för staven som stavhoppare hoppar med. Stavhopp skulle gå dåligt utan något att sätta staven i när man kommer rusande.)
Detsamma gäller pylonen. Foten måste sättas still.
I vårt fall fräste vi till en 30mm tjock aluminiumplatta så det blev en rund "kopp" med ett hål precis lagom stort för stålröret. Denna "kopp" skruvade vi sedan fast direkt i durken eftersom det är gjort i tjock plywood.
Hittade en bild på nätet som illustrerar hur det hela skulle bli även om pylonen på bilden troligen är köpt...