Wakeboard!

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
Ja, vem här håller på med denna underbara sport?

Skulle vara kul att veta vem av oss alla här som försått meningen med båtar.

Kanske tom. är någon i närheten av där du/jag bor som har tips på bra ställen att åka på!
Eller bara lite teknik tips!

Ja, skriv allt som har något att göra med wakeboard att göra!

Skulle vara riktigt kul och kanske även lite motivation till att träna och våga mer! Så ös på bara!
Jag vet att ni finns där ute ;)
//Hannes

Jag och mina polare i Västervik brukar åka, dels i sommarstugan i samsvik och inne i gamlebyviken i stan. Kan tyvärr inte komma med så många tips har bara åkt 1 säsong. En bra butik med kunnig personal är iallafall froggy.se kolla deras hemsida där finns lite tips. Har som mål denna sommar att kunna hoppa "wake to wake" vi får se hur det går.:yoparty :yoparty :yoparty

Åker inte själv. Än. Ska sjösätta båten idag sen får jag se om jag klarar av det.:)

2996483 Jag och mina polare i Västervik brukar åka, dels i sommarstugan i samsvik och inne i gamlebyviken i stan. Kan tyvärr inte komma med så många tips har bara åkt 1 säsong. En bra butik med kunnig personal är iallafall froggy.se kolla deras hemsida där finns lite tips. Har som mål denna sommar att kunna hoppa "wake to wake" vi får se hur det går.:yoparty :yoparty :yoparty
Nice!

Jag ska också försöka mig på det!
Vi får se..
Åkte första gången i Söndagskväll och igårkväll satte jag min första 180:hihi
Så jag ser verkligen fram emot sommaren!

Skulle vilja lära mig =P Kör rätt mycket snowboard annars. Har försökt mig på Wakeboard 2 ggr fick mig ett lavemang som inte var av denna värld =/

Ja, vem här håller på med denna underbara sport?

Jag har kört wake ett par år men tyvär för lite varje säsong.. barn, strulande båtmotorer, jobb och allt annat kommer imellan... :(

Med lite tur blir det några fler turer i år...

Har försökt mig på Wakeboard 2 ggr fick mig ett lavemang som inte var av denna värld =/

Man gör bara misstaget att åka utan våtdräkt en gång... Jag åkte sån där ring efter båt en gång.. utan våtdräkt.. det var ganska värdelöst efteråt måste jag säga. :lavemang

Last edited:
2996640 Jag har kört wake ett par år men tyvär för lite varje säsong.. barn, strulande båtmotorer, jobb och allt annat kommer imellan... :(

Med lite tur blir det några fler turer i år...

Man gör bara misstaget att åka utan våtdräkt en gång... Jag åkte sån där ring efter båt en gång.. utan våtdräkt.. det var ganska värdelöst efteråt måste jag säga. :lavemang
precis!

Använder alltid våtdräkt, till allt..:hihi

kneeboard, ring osv. sen är det ju ganska skönt att hade varmt, nackdelen är väll att man får världens fetaste bonna bränna:rofl

Pylon

Om någon vill införskaffa pylon till sin båt så är mitt tips att besöka biltema istället för att köpa en dyr och "fabrikstillverkad" sådan...

Jag köpte allt, sånär som på själva stolpen, på biltema. Stolpen som utgör själva pylonen köpte jag på en järnskrot för en hundring. två meter rostfritt stålrör. Klarar många ton innan det böjer sig.

Vill ni veta resten av ingredienserna är det bara att säga till... Det blev stor skillnad på att åka när man fick upp linan i höjd. Tidigare satt linan fästad på löplina som satt mellan knaparna... alldeless för lågt med andra ord.

Om någon vill införskaffa pylon till sin båt så är mitt tips att besöka biltema istället för att köpa en dyr och "fabrikstillverkad" sådan...

Jag köpte allt, sånär som på själva stolpen, på biltema. Stolpen som utgör själva pylonen köpte jag på en järnskrot för en hundring. två meter rostfritt stålrör. Klarar många ton innan det böjer sig.

Vill ni veta resten av ingredienserna är det bara att säga till... Det blev stor skillnad på att åka när man fick upp linan i höjd. Tidigare satt linan fästad på löplina som satt mellan knaparna... alldeless för lågt med andra ord.

Det där låter väldigt int, håller precis på och kollar lite olika lösningar. Har en båt med "hytt" på mitten. Kolla mitt garage så förstår du, några tips ?

2997092 Om någon vill införskaffa pylon till sin båt så är mitt tips att besöka biltema istället för att köpa en dyr och "fabrikstillverkad" sådan...

Ja! som sagt!

Låter intressant, då även jag kör med linan 2dm ovanför ytan.
Känns som att det skulle bli bli lite skönare med linin i iallafall i midjehöjd när man står upp.

Även samma problem med alla saker man åker efter båten med. Många modeller på ringar osv. har sitt fästa en bit upp, vilket gör att istället för att nosen lyften, drar den neråt och det blir bara skit av allt ihopa.

vilket gör att istället för att nosen lyften, drar den neråt och det blir bara skit av allt ihopa.

Kör man wake är det betydligt lättare att hoppa om linan är fäst högre upp. annars dras man ju nedåt och det är obra...

Jag minns inte exakt vad jag köpte men detta är det jag hade köpt på BILTEMA om jag plockat ihop det hela idag:

25-305 Ögleskruv [M10] 2 36,90 kr 73,80 kr
25-1121 Wirelås [5 mm] 8 5,90 kr 47,20 kr
25-308 Båtring [M8] 1 39,90 kr 39,90 kr
34-2989 Lastspännare [Surrningss...] 1 79,90 kr 79,90 kr
19-089 Stålwire [4–6] 1 94,90 kr 94,90 kr
25-312 Stävögla [Ø 8 mm, hö...] 2 22,90 kr 45,80 kr
25-336 Vantskruv [M8] 2 79,90 kr 159,80 kr
25-1069 Karbinhake [60 mm] 8 12,90 kr 103,20 kr
Summa totalt: 644,50 kr

Det som behövs kompletteras med är:
1 st rostfritt stålrör. Minns jag inte fel är vårt 60mm i diameter och godset är typ 2-3mm. Rör köptes på en stålskrot för en hundring jämt..

Hemsnickrat-snidat-fräst-svarvat-konstruerat durk-fäste.

Hur göra.
- Kapa stålröret till önskad längd.
- Borra tre hål längst upp på röret varav två så tätt ovanpå varandra som möjligt.

I det översta hålet sätter du båtringen. I båtringen fäster man sedan vattenskidlinan. Denna öggla skall alltså vara vänd bakåt.

I de två hålen som sitter tätare ihop sätter man ögleskruvarna. En ögla som är vänd framåt och en som är vänd bakåt.(Lämpligen är det översta vänt framåt.)

Nu är själva "stolpen" klar.

För vajrar och karbinhakar och vantskruv och allt så år principen enkel:

Två fastlängsvajrar fästa med karbinhakar går från pylonens bakre ögleskruv bakåt till varsin fästpunkt. I vårt fall i stävöglor som vi satt fast på relingen långt bak. Vantskruvarna användes för att få exakt samma längd på linorna och för att justera så pylonen är helt rak när dessa linor är sträckta.

Stävöglorna använde jag för att få två fästpunkter uppe på "relingen"/kanten (?) som höll lite bättre än de befintliga knaparna. Jag fick alltså borra två hål för respektive stävöggla och förstärka upp med en bit plywood på insidan där muttrarna hamnade för bättre hålfasthet. Om det var helt nödvändigt vet jag inte.

Två vajrar fästes med karbinhakar i den undre(framåtriktade) ögleskruv. Dessa vajrar sträcks sedan framåt. Lastspännaren används sedan för att sträcka upp hela konstruktionen genom att man drar spännbandet runt fören på båten . När man dragit åt spännbandet så kommer ni ha en konstruktion som sitter som berget och bara tar en minut att rigga och plocka ner.

Jag nämde även att det kan vara bra med någon form av durkfäste. Detta skall bara vara någon typ av kopp eller motsvarande där pylonens fot placeras så den inte kan glida. Beroende på typ av båt och typ av durk/skrov lämpar sig olika lösningar..

I en ren plastbåt utan något oömt att fästa i kan man göra en enkel konstruktion av korslagda reglar som gör att foten på pylonen inte kan glida.
(Tänk er principen med gropen för staven som stavhoppare hoppar med. Stavhopp skulle gå dåligt utan något att sätta staven i när man kommer rusande.)
Detsamma gäller pylonen. Foten måste sättas still.

I vårt fall fräste vi till en 30mm tjock aluminiumplatta så det blev en rund "kopp" med ett hål precis lagom stort för stålröret. Denna "kopp" skruvade vi sedan fast direkt i durken eftersom det är gjort i tjock plywood.

Hittade en bild på nätet som illustrerar hur det hela skulle bli även om pylonen på bilden troligen är köpt...

BigAirPylonuniversal.jpg

Last edited:
nice!

idiotsäker och allt!

idiotsäker och allt!

Japp, omöjligt att misslyckas.

Sånär som på själva stolpen är allt enkelt att stuva undan. Det tar som sagt 1-2 minuter att rigga när man väl skall åka och lika kort tid att stuva undan när man är klar. Stolpen(beroende på längd) är självfallet svårare att få undan... Så den får ligga och skramla över tårna när man åker.... :)

Alla andra vajrar och spännband är ju bara skramla ihop. De bakre linorna är ju fast längd på så de är bara klicka fast med karbinhakarna.
Det enda är att dra spännrämmen runt fören och spänna upp linorna framåt så är man klar.. Vill man så kan man skydda skrovet med en handuk eller trasa mellan spännrem och skrov. Men det är ju sånt där brett "säkerhetsbältes-material" så det skaver inte allt för mycket. Jag har inte sett något skav iaf på vår båt.

Det där låter väldigt int, håller precis på och kollar lite olika lösningar. Har en båt med "hytt" på mitten. Kolla mitt garage så förstår du, några tips ?

Jag tror det är möjligt att "min" lösning funkar även på din båt även om pylonen skulle hamna precis intill hytten. Det är lite svårt att säga hur det skulle bli..

Last edited:
Jag har bara provåkt några gånger efter min polares båt, men han byggde en riktigt fin pylon. Krävs ju lite mer möda än med Biltemamodellen (Som var enkel och fiffig) men det ser mycket bättre ut när man lägger s.k. "bombrepor" utanför badplatsen på sommaren.

Jag har ritat en bild som visar på principen hos hans pylon. När jag precis var klar kom jag på att jag hade ett foto från förra sommaren. Ni får bägge så att ni förstår!

Tillägg: Går det inte att fästa linan i hytten på båten med mitthytt? Det kanske bara är glasfiber och lim, vad vet jag?

Bifogat

• PICT0074.jpg
    PICT0074.jpg
    95.7 KB · Visningar: 236
  • pylon.png
    pylon.png
    11.8 KB · Visningar: 217
Last edited:
Det kanske bara är glasfiber och lim, vad vet jag?

Det du beskriver är ett "torn".... Sök på "wakeboard tower" och du skola finna...

Klart mycket snyggare men betydligt mer permanent och dyrt. En fördel med torn är iofs att man kan hänga en massa annat där... Bl.a. kan man rigga en wakeboard-hållare i tornet när man transporterar sig så slipper man låta brädorna ligga å skramla mellan lilltår, stortår och smalben...

Jag skulle tro att taket är för vekt.... Däremot är det kanske möjligt att bara fästa en kort kort stolpe på bakre delen av taket... typ 30-40 cm hög. Fäst den på en hyffsat tjock plywood och härma sedan wire-konstruktionen från min biltemakonstruktion för att säkra den mot belastning åt alla håll...

Ah, då förstår jag! Torn handlar det alltså om. Man kan även stå uppe på tornet och hoppa ned i vattnet under uppsluppna former. Det är kul!

nice!

idiotsäker och allt!

Innan jag flyttade till skåne pga kärleken så tävlade jag i denna underbara sport. Plockade fram brädan o även wakeskaten häromdan för nu har de ju byggt cable park i köpenhamn: www.copenhagencablepark.dk
Vilket jag kan rekommendera, grymt kul med wakeboard.
Ska ni ha prylar så kan jag rekommendera mina gamla polare på www.nocomply.se mest kunniga i vårat avlånga land.

Nå Hannes vad kör ni wake någonstans? E det ni som brukar vara vid barsebäckshamn? Jag kan gärna ge tips en solig dag:tummenupp
//h-street

Glömde! Kolla våran film under denna text, lite wake med där:yoparty

Last edited:
Jag åker longboard. Duger det?

Det är ju föfan wakeboard, fast på land.. Där alla brudarna är :hihi :snusk

2998178 Innan jag flyttade till skåne pga kärleken så tävlade jag i denna underbara sport. Plockade fram brädan o även wakeskaten häromdan för nu har de ju byggt cable park i köpenhamn: www.copenhagencablepark.dk
Vilket jag kan rekommendera, grymt kul med wakeboard.
Ska ni ha prylar så kan jag rekommendera mina gamla polare på www.nocomply.se mest kunniga i vårat avlånga land.

Nå Hannes vad kör ni wake någonstans? E det ni som brukar vara vid barsebäckshamn? Jag kan gärna ge tips en solig dag:tummenupp
//h-street

Glömde! Kolla våran film under denna text, lite wake med där:yoparty
nix! det är inte jag.

Utanför Vikhög och Bjärred.. Men någon gång råkar man ju ta en sväng inne i ån på vägen ut på sundet:hihi

Nyheter
Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Back