W7 USB serial driver funkar icket.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har två olika sladdar som kopplas in i USB som innehåller USB serial chips, ingen av dom funkar, jag har provat installera den föreslagna drivisen ett antal gånger nu, jag har provat att uppdatera den manuellt med win update, jag har provat fan allt.

Det är tydligen inte ovanligt i W7, men är det någon som har en lösning?

Välkommen till "klubben". Utöver äldre chip-typer av USB för seriell kommunikation är även t.ex. äldre-och-cheap video-grabber USB-prylar allergiska mot bl.a. nyare Fujitsu bärbara. Köp en RS232-USB som är W7-certad.

Välkommen till "klubben". Utöver äldre chip-typer av USB för seriell kommunikation är även t.ex. äldre-och-cheap video-grabber USB-prylar allergiska mot bl.a. nyare Fujitsu bärbara. Köp en RS232-USB som är W7-certad.

Det skulle jag ju kunna göra, fast nu har jag ju redan sladdar med inbyggt RS232 chip till grejorna, och det finns inga seriellkabar att köpa.
Det finns inte heller några Linuxprogram till grejorna, och dom program som finns går inte att köra i Wine.

Det blir nog till att ominstallera något containerfynd till dator med WinXP enbart för att programmera dom här grejorna. :huvet

HMM , det låter som jag kommer att få vänta ytterligare några år med att lämna XP

då jag kör en jäkla massa sånna där falska USB grejjor och serieadapters

Helt sjukt krångligt med drivrutiner som blandas ihop

Hörde dock nått rykte om nya windows 7 datorer med RS 232 portar ( comport ) Kan det stämma?

HMM , det låter som jag kommer att få vänta ytterligare några år med att lämna XP

Hörde dock nått rykte om nya windows 7 datorer med RS 232 portar ( comport ) Kan det stämma?

Bygger man själv finns det rätt mycket budget moderkort med comport. Ibland finns det bara pinnar på moderkortet och då behöver man få tag på själva porten.

PCI instickskort fungerar överlag väldigt bra. USB grunkorna, inte fullt så fint alla gånger.

Det blir nog till att ominstallera något containerfynd till dator med WinXP enbart för att programmera dom här grejorna. :huvet
Varför det? Jag har framför allt på jobbet massor med prylar som inte trivs i W7/64bit, dom kör jag från virtuella burkar med XP istället. Mycket smidigare att ha några såna i laptopen än att släpa med 17 olika fysiska burkar.

VMWare player är ju gratis dessutom :tummenupp

Varför det? Jag har framför allt på jobbet massor med prylar som inte trivs i W7/64bit, dom kör jag från virtuella burkar med XP istället. Mycket smidigare att ha några såna i laptopen än att släpa med 17 olika fysiska burkar.

VMWare player är ju gratis dessutom :tummenupp

Jo, fast det var ju lite det jag försökte i Wine på min linuxburk, men då saknades det något jävla biblotek likafullt.

Jag kan gå ut i garaget när jag ska programmera skiten, jag har ändå inte dragit igång någon garagedator än så jag kan lika gärna köra XP på den, även om jag föredrar Linux på gammal klen hårdvara.

Jepp dom senaste bärbara vi köpte hade det.

Annars funkar det fint med PCI/PCI-Express eller PC-card serieportar från Teknikmagasinet. både i XP, Vista (suck) och 7 x32/x64.

PCI/PCI-Express, PC-Card, Nätverkskort = hårdvara med "fysiska" resurser = behöver inga drivrutiner i enklare controllers =funkar alltid

USB grejer = virtuella enheter styrda av OS med av OSet allocerade resurser = behöver serieportsemulerande chip i eller drivrutiner i enklare kontrollers = inte alltid så kul

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park