Vxl-lådsolja RD350 ???

Ymmot

Gårdsherre
Gick med
10 Feb 2005
Hoj
ban-ninja, jordsprättare å farsans RD350
Tja
Ska byta oljan i moppen och undrar vilken olja som rekommenderas? Har sett tips om Bel Ray Gear Saver SAE 80W, någon som testat? Och hur mycket olja ska de vara enl boken?
När vi ändå diskuterar olja, hur är biltemas tvåtakts-olja? Billig å .....

I min RD 350 hade jag billigast möjliga 10W30 från OK/Q8. Inga problem med koppling eller låda. Jag körde även med Biltemas 2T-olja, och det funkade också bra. :)

I början körde jag med Castol TTS, men kom fram till att det inte var ekonomiskt försvarbart när den kostade mer än dubbelt så mycket som Biltema-oljan.

Kör med helsyntetisk tvåtaktsolja! "Billigaste" olja KAN vara bra men ta tex TTS eller Motuls motsvarighet så vet du ju vad du får. Selenia är också en riktigt bra 2T-olja.

Helsyntetisk olja ger mindre sot. Bara en sån sak. :)

I lådan skulle jag hälla vilken 10w-40 som helst ur mc-sortimentet av oljor.

/H

Jag har en skvätt av biltemas helsynt tvåtaktsolja så den bör duga då.
Tackar för snabba svar :tummenupp

#Olsson# skrev:
2409773 I växellådan bör man ha växellådsolja och inte 2-takt motorolja.
No way??????
Frågan kanske ställdes en aning snurrigt men jag undrade över båda oljorna. Och biltemas twostrokande olja hade jag skvätta i tanken...

Ymmot skrev:
2409780 No way??????
Frågan kanske ställdes en aning snurrigt men jag undrade över båda oljorna. Och biltemas twostrokande olja hade jag skvätta i tanken...

:D Ok, ledsen för den ofrivilliga "förnedringen", ville bara vara säker. Ibland missuppfattas det en del på området.

#Olsson# skrev:
2409787 :D Ok, ledsen för den ofrivilliga "förnedringen", ville bara vara säker. Ibland missuppfattas det en del på området.
Apropå feltolkningar, du verkar av avataren att döma ha fått till en riktigt snygg bak på Puchen :tungan

80W låter som en Hypoidolja och den är som sirap...
Den kan innehålla tillsatser, för att klara stora tryck, som skulle kunna vara skadliga i motorn.
Använd den viskositet som anges i instruktionsboken.

UltraMarine skrev:
2411614 80W låter som en Hypoidolja och den är som sirap...
Den kan innehålla tillsatser, för att klara stora tryck, som skulle kunna vara skadliga i motorn.
Använd den viskositet som anges i instruktionsboken.

För att inte transmissionsoljor av misstag ska hamna i motorer så har man i SAE-normen medvetet valt att ange viskositetsindex i ett högre sifferintervall.
Så vad jag menar att många inte tänker på är att tex en 80W-olja i SAE-systemet för transmissionsoljor motsvarar den viskositet som gäller för en 20-30-olja i SAE-systemet för motoroljor! :)

Mvh
Jörgen

Last edited:
Jörgen Karlsson skrev:
2411708 För att inte transmissionsoljor av misstag ska hamna i motorer så har man i SAE-normen medvetet valt att ange viskositetsindex i ett högre sifferintervall.
Så vad jag menar att många inte tänker på är att tex en 80W-olja i SAE-systemet för transmissionsoljor motsvarar den viskositet som gäller för en 20-30-olja i SAE-systemet för motoroljor! :)

Mvh
Jörgen

Det visste jag inte - däremot vet jag att den innehåller tillsatser som inte finns i motorolja som tex svavel och att tillverkarna varnar för att oljan kan skada packningar om den används på fel ställe.

Jag använder sån olja i kardan-knölen vid bakhjulet.

Hej du.
Oljemängd enligt Haynes är 1500 cc(som dessutom står ingjutet i motorkåpan!!! :confused: , eller 1,5 liter,,men du har ju oljesticka på den,,så det är väl bara att fylla på tills nivån är rätt enligt strecken,,;-)
Hälsar Frostie.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...