Vxlåda R1. Fattar f*n inte vad som e fel..

Nicko@K.A.P

"Inte riktig funtad..."
Gick med
22 Mar 2004
Hoj
Ras
Va på falken o kraschade min R1 98 för 2 årsen. Inga problem med vxlådan då förutom den äckliga lilla fjädern på vänster sida som jag bytt några veckor innan(vid vxl föraren ungefär, fabrikations fel.)

Så nu 2 år senare (hojen stog me 4ans växel i, i 2år) nybliven streethooker och jävligt nöjd förutom att vxl lådan krånglar vid nerväxlingar. Jag va inne o rota vid fjädern igen i hopp om att den släppt för det va exakt samma symtom som förr, men icke.

Växla upp är inga prob men vid ner så vill den gärna stann vid 4an, 3an. Varva lite o hoppa på pinnen så kommer man förbi ner till 2an, 1an. men så orkar man juh inte ha d :(

Ska man behöva inhandla en mekbok o riva växelåda i vinter lr ?? :död

Swedie skrev:
Växellådor slits. Troligen utbyte av växelförare som gäller för dig.

Ungefär vad jag skulle föreslå också. En växelförare kostar dryga tusenlappen, och byts relativt smidigt. Dock sitter det tre stycken i motorn, och en av dem sitter lite dumt åt, men förhoppningsvis behövs den inte bytas.

Swedie skrev:
Växellådor slits. Troligen utbyte av växelförare som gäller för dig.

Ok, för en novis som mig.. Växelföraren = pinnen som sticker ut som länkarmen som håller växelpedalen?

Hojen ficke sig en kyss på vänstersidan nämligen så d låter logiskt. Behöver man riva hela motorn lr klarar man det själv på ngn dag?

du måste i detta fall dela motorn.
Växelförarna sitter inuti motorn och har till uppgift att skjuta i den växel du önskar, troligen är den gaffel som sköter nerväxlingarna något krokig och måste bytas, det är sånt som händer om mna varit ovårdsam med sina växlingar och vi vet ju hur hård lådan på en gamelR1 kan vara.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...