VW verkstad!

Säljs som chevrolet på vissa marknader.
Har gjort i alla fall.
Stämmer. Men skiljer en hel del mellan don, i princip bara bottenplattan gemensam.
Det jag stör mig på att dom gjorde en såp snygg bil som Nivan så ful med sin egen "moderna" design :(
 
Volvo hade jallfall maxpris på felsökning när jag åkte Renault.
Visst finns det fortfarande nyutbildade mekar som är både kunniga och intresserade.
Men de hamnar sällan på märkesverkstäder.
Märkesverkstäder anställer de med rätt utbildning (inte kompetens) som går med på lägsta lönen.

Lappgubben nämnde en bilmodell som jag tror på.
Dacia Duster.
En ftrhjulsdriven bil med snål motor, baserad på beprövad Renaultteknik till ett löjligt lågt pris.
Prestanda och status ingår ej.
Men det gör det sällan på VW, Opel eller Ford heller.
[YOUTUBE-ID]NpzAgM19WmU[/YOUTUBE-ID]
Jättelåga priset gäller bensinare med tvåhjulsdrift.
Jag tror att dieselmotor och fyrkrafs är värt pengarna.


"beprövad renault-teknik:rofl

skojar du med mig eller:va alla pålästa vet att bilarna man ska undvika kommer från frankrike:näsblod

4wd är faktiskt standard på duster :yoparty

Nähä:
Kostar 20 000 extra.
Samma med dieselmotorn.
1,5 dci (dieseln) 4x2 kostar 149900.
1,6 16v (bensinare) 4x4 kostar också 149900.
1,5 dci 4x4 kostar 169900.
I "laureate" utförande.
Billigast (i Sverige) är 1,6 16v 4x4 i grundutförandet (inte "laureate) för 134900.[/QUOTE]

vill du ha en ratt, 4 wd, och ett par dörrar så är den billig, lägg till lite utrustning såsom a/c etc etc så landar den på över 200 000:- vem fan betalar det för en dacia dessutom "utvecklad" av fransmän:D
 
Last edited:
Vag är tyvärr inte direkt kända för att va bekymmers fria.. :huvet

Jag jobbade med garantiavveckling på en VAG- verkstad för några år sedan, BRrrrrrrr, katastrof .
Vad sägs om att byta generator på en Audi Q7 = 26000:-, byte kamrem 11000:-:):)
 
Jag jobbade med garantiavveckling på en VAG- verkstad för några år sedan, BRrrrrrrr, katastrof .
Vad sägs om att byta generator på en Audi Q7 = 26000:-, byte kamrem 11000:-:):)

Hade en audi s6a för några år sen.. Byte av kamrem: 26000 :glömdet
 
Hade en audi s6a för några år sen.. Byte av kamrem: 26000 :glömdet

Som jag nämnt i annan tråd, så har audi börjat gå tillbaka till kamkedja.
Men den är underdimesionerad, så även den måste bytas regelbundet.

"beprövad renault-teknik:rofl

skojar du med mig eller:va alla pålästa vet att bilarna man ska undvika kommer från frankrike:näsblod



vill du ha en ratt, 4 wd, och ett par dörrar så är den billig, lägg till lite utrustning såsom a/c etc etc så landar den på över 200 000:- vem fan betalar det för en dacia dessutom "utvecklad" av fransmän:D

Inte ens när franska bilar var dåliga så var de så dåliga som påstods.
Som alltid skulle (och skall man) undvika fullutrustade lyxmodeller från tillverkare inriktade på bruksbilar.

Tror du att andra tillverkare ger bort utrustning?
 
Last edited:
Som jag nämnt i annan tråd, så har audi börjat gå tillbaka till kamkedja.
Men den är underdimesionerad, så även den måste bytas regelbundet.



Inte ens när franska bilar var dåliga så var de så dåliga som påstods.
Som alltid skulle (och skall man) undvika fullutrustade lyxmodeller från tillverkare inriktade på bruksbilar.

Tror du att andra tillverkare ger bort utrustning?
Visst, franska bilar vart väll aldrig då dåliga som det påstogs, Peugeot 505 Diesel rullar ju många i sydeuropa..
Men franska bilar är dumt konstruerade, ofta dumma att skruva med, och elen brukar ge upp rätt kvickt...

Men grejen med VAG, är att det inte går att välja bort dom dåliga biltarna, för då får man ingen bil alls...
 
Visst, franska bilar vart väll aldrig då dåliga som det påstogs, Peugeot 505 Diesel rullar ju många i sydeuropa..
Men franska bilar är dumt konstruerade, ofta dumma att skruva med, och elen brukar ge upp rätt kvickt...

I Afrika rullar det ju hur många som helst som taxi, det och Toyota bussarna som ingen ville ha här...
 
Visst, franska bilar vart väll aldrig då dåliga som det påstogs, Peugeot 505 Diesel rullar ju många i sydeuropa..
Men franska bilar är dumt konstruerade, ofta dumma att skruva med, och elen brukar ge upp rätt kvickt...

Men grejen med VAG, är att det inte går att välja bort dom dåliga biltarna, för då får man ingen bil alls...

Elen varken var eller är bra på franska bilar.
Rostskyddet var inte bra.
Men mekaniskt brukar de vara stryktåliga och sunt konstruerade.
Om det inte står citroen på dem..
 
Elen varken var eller är bra på franska bilar.
Rostskyddet var inte bra.
Men mekaniskt brukar de vara stryktåliga och sunt konstruerade.
Om det inte står citroen på dem..
Det jag upplevt tycker jag nog att Citroën inte är så dumma.

Betydligt bättre än Renault, och bara marginellt sämre än Peugeot. Just Citroën-unika grejer som t.ex fjädring m.m krånglar typ aldrig faktiskt.
 
Det jag upplevt tycker jag nog att Citroën inte är så dumma.

Betydligt bättre än Renault, och bara marginellt sämre än Peugeot. Just Citroën-unika grejer som t.ex fjädring m.m krånglar typ aldrig faktiskt.
Har motvilligt fått erkänna detta efter att ha sett min kollegas cittror
bete sig som om de faktiskt finns någon slags tillförlitlighet i dom:va

Självklart skulle jag aldrig erkänna det inför honom men jag är fanimej lite
impad av hur dom stretar på.
Han köpte bl.a. en XM Prestige med v6'a -01 i tyskland för fem år sen. Då hade den gått 13k
Nu har han kört ytterligare 16k utan några haverier bara slitdetaljer bytta.
Inte illa för en bil som kostade 44 tusen körklar här hemma.

Nu är det dags för en nyare C6'a med stordiesel och all utrustning.
Dom är sjukt billiga i tyskland 160-180 tusen mot 300+ här hemma.
Skall bli intressant att se hur det går den här gången...
 
Har motvilligt fått erkänna detta efter att ha sett min kollegas cittror
bete sig som om de faktiskt finns någon slags tillförlitlighet i dom:va

Självklart skulle jag aldrig erkänna det inför honom men jag är fanimej lite
impad av hur dom stretar på.
Han köpte bl.a. en XM Prestige med v6'a -01 i tyskland för fem år sen. Då hade den gått 13k
Nu har han kört ytterligare 16k utan några haverier bara slitdetaljer bytta.
Inte illa för en bil som kostade 44 tusen körklar här hemma.

Nu är det dags för en nyare C6'a med stordiesel och all utrustning.
Dom är sjukt billiga i tyskland 160-180 tusen mot 300+ här hemma.
Skall bli intressant att se hur det går den här gången...

XM med sexan är en sleeper.
Men jag kunde inte ens i min vildaste fantasi tro att det var någon pålitlighet i dem.
En kompis har allbilsverkstad som även är "märkesverkstad" åt citronerna.
Han har inte fått några "konstiga" reperationer.
Men å andra sidan rullar det inte så många här.
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top