VW Polo 16V 1.4 -97, högt HC och CO-värde

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Gjorde ett litet test på hemvägen från jobbet nu. Snöt ur aset rejält på motorvägen för att hetta upp katten rejält, lät den sedan stå på tomgång medans jag då och då tog lukttester på avgaserna. I början luktade det bara varm fukt, men efter några minuter på tomgång när katten kallnat en del så började det lukta gammal Volvo 140 igen..

När man har misshandlat bilen såpass varm (6500rpm under last i 5 minuter eller så), knattrar och rycker bilen en hel del på dellast innan man låtit den lugna ner sig, kan det vara en del av designen, eller är det tecken på att fet blandning tänder när den passerar den glödheta katten? Den går mjukt på dellast igen när man legat i skyltad hastighet 10-20 sekunder.
 

JP77

Medlem av RIDAZ MC
Gick med
19 Oct 2014
Ort
Nynäshamn
Hoj
2004 Suzuki GSX1000R
Som sagt kolla slangen..... den brukar spricka och sedan dra tjuvluft där
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Som sagt kolla slangen..... den brukar spricka och sedan dra tjuvluft där

Kollat slangen, inga synliga läckage, skavanker eller dålig passform någonstans.

Testade nu igen, varmkör man på tomgång verkar katten aldrig tända baserat på att man knappt kan vara bakom bilen pga stanken. Kör man däremot en liten slö runda luktar den ingenting förrän den stått några minuter på tomgång då det börjar lukta mer och mer igen..
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Kolla först det fundamentala, kaminställningar och tändläge tomgång. (du kan med all sannolikhet använda strobe lampa)
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Kolla först det fundamentala, kaminställningar och tändläge tomgång. (du kan med all sannolikhet använda strobe lampa)

Jag hinner tyvärr få körförbud innan jag kan meka, och detta är inget jag varesig kan eller hinner röra innan dess. E85 och leta läckor med startgas är nog enda jag hinner testa innan jag får försöka undvika böter under bilens sista runda..
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Har du kollat pumpen?
Kolla/rengör sugsilen till att börja med och byt filter iaf.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har du kollat pumpen?
Kolla/rengör sugsilen till att börja med och byt filter iaf.

Hur skulle pumpen kunna orsaka det här? Bilen gör ju ändå norra sidan "väldigt för fort", då borde den få soppa till tomgång med kan man tycka.
 
Last edited:

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Hur skulle pumpen kunna orsaka det här? Bilen gör ju ändå norra sidan "väldigt för fort", då borde den få soppa till tomgång med kan man tycka.

Min fick lite på gränsen för lite för att gå helt rent varje tändning, de missade spottade oförbränt bränsle och höjde hc, med ny pump, filter och ren sugsil så sjönk hc-n från högre än tillåten till nära noll och som bonus blev det lite bättre knuff med. :)

Inget som märktes annat än lite ojämn tomgång.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Sådär, godkänd besiktning idag då. HC 200 -> 35, CO 0.90 -> 0.10 med halv tank E85 och mer än rejäl varmkörning..
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
E85 brukar hjälpa en bra bit, men en förutsättning är att katten är fräsch och tar hand om det mesta av HC och CO - är den slut, så hjälper det inte ens att tanka ren E85...

Men nu när bilen ändå är godkänd, så kan det ju vara bra att hitta den verkliga orsaken och få en bil som bör gå bättre. Du hade ju bytt en del grejer redan.

Hade du kollat hela vevhusventilationen att den inte var igenkleggad? Gammal skitig olja i ventilationen, sugs in och förbränns, vilket ger dåliga avgasvärden.

Om du har möjlighet att läsa av OBD2-koder, så gör det (synd du bor så långt bort, jag har flera olika verktyg för kodavläsning m.m., däribland VAG-COM). Ta en titt på vattentempsensorn som även om mätaren i bilen visar på 90 grader, ändå kan vara lite fel och därmed styr insprut och tändning fel. Kan kombineras med dålig termostat. Om man har en IR-termometer (typ Biltemas) kan man se värmen på slangar och rör och se om de ligger på en bra nivå.

Och som det redan pratats om - bränslepumpen kan ge exakt sådana fel. Ett dåligt tryck ger dålig förbränning och höga avgasvärden. Det finns exempel på det, som andra upplevt. En koll av trycket eller helt enkelt byta pumpen (på vinst och förlust) kan fixa problemet. Men de andra åtgärderna är billigare och mer sannolika.

Har du en luftmassemätare på den motorn? De brukar ta slut efter 15-20 tusen mil eller så och ger en slö motor och dåligt anpassad motorstyrning. Dock inte alla motorer som har LMM.

EGR-ventilen och slangar runt den? Kollat med startgas runt och letat läckage med motorn igång?
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Har hittills letat läckor med startgas utan resultat.

Termostaten är nybytt, och den kontrollerades dessutom i vattenbad innan montering. Möjligen är ECU:ns tempgivare kass (har den här bilen en separat till visarinstrumentet?).

LMM har den inte, däremot spjällhus med MAP-sensor och TPS. Spjällhuset gav upp förra året och är därför nästan nytt.

Kamrem är hög tid att byta på maskinen, då får jag ju se om kammarna verkligen stod rätt eller ej.

EGR-ventil och kolkanisterventil är saker jag borde kunna kolla över också. Ska även försöka få hjälp av någon att läsa ur felkoderna ur bilen, möjligen kan min egen ful-VAGCOM fungera, måste testa i helgen.

Vevhusventilationen fungerar, och backventilen har bra flöde i ena riktningen samt håller tätt i backriktningen.

Bränsletryck är väl något jag skulle kunna ta och mäta upp, får se hur det ser ut med slanganslutningarna om det är enkelt att göra utan att behöva klippa anslutningarna eller ej.

E85 brukar hjälpa en bra bit, men en förutsättning är att katten är fräsch och tar hand om det mesta av HC och CO - är den slut, så hjälper det inte ens att tanka ren E85...

Men nu när bilen ändå är godkänd, så kan det ju vara bra att hitta den verkliga orsaken och få en bil som bör gå bättre. Du hade ju bytt en del grejer redan.

Hade du kollat hela vevhusventilationen att den inte var igenkleggad? Gammal skitig olja i ventilationen, sugs in och förbränns, vilket ger dåliga avgasvärden.

Om du har möjlighet att läsa av OBD2-koder, så gör det (synd du bor så långt bort, jag har flera olika verktyg för kodavläsning m.m., däribland VAG-COM). Ta en titt på vattentempsensorn som även om mätaren i bilen visar på 90 grader, ändå kan vara lite fel och därmed styr insprut och tändning fel. Kan kombineras med dålig termostat. Om man har en IR-termometer (typ Biltemas) kan man se värmen på slangar och rör och se om de ligger på en bra nivå.

Och som det redan pratats om - bränslepumpen kan ge exakt sådana fel. Ett dåligt tryck ger dålig förbränning och höga avgasvärden. Det finns exempel på det, som andra upplevt. En koll av trycket eller helt enkelt byta pumpen (på vinst och förlust) kan fixa problemet. Men de andra åtgärderna är billigare och mer sannolika.

Har du en luftmassemätare på den motorn? De brukar ta slut efter 15-20 tusen mil eller så och ger en slö motor och dåligt anpassad motorstyrning. Dock inte alla motorer som har LMM.

EGR-ventilen och slangar runt den? Kollat med startgas runt och letat läckage med motorn igång?
 

JP77

Medlem av RIDAZ MC
Gick med
19 Oct 2014
Ort
Nynäshamn
Hoj
2004 Suzuki GSX1000R
Tempgivaren är 4-polig och är både till instrumentet och motorstyrdonet,däremot så är det ett VÄLDIGT vanligt fel på VW...........har bytt massor.......
 
Nyheter
Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Top