VW Lupo TDI 3L ??

Törstigare ska den inte bli om såväl bil som box är frisk. Kör man normalt/defensivt får man oförändrad eller något lägre förbrukning. Skulle förbrukningen öka beror det på att man kör "inspirerat" och leker Schumacher, då drar den givetvis mer med ett högre effektuttag.
:angel :rolleyes:
Jag körde sönder ett motorfäste på Sviestad en gång... :tuttar
Edit: Ett par varv efter detta.
http://www.youtube.com/watch?v=IC1haMrTfCk

Skulle inte detta vara fallet, man kör snålt men bilen drar mer, kan man ha en bil som avviker lite väl mycket från "medelbilen" av modellen man har, men då kan boxen omprogrammeras hos KCR för att skräddarsys efter bilen ifråga.

Vid normal körning drog den något mer än utan box. Vi pratar 0,35 istället för 0,32.. typ. Marginellt. Klart värt ketchup-effekten. :yoparty :D

Last edited:
Funderade också på en KCR-box till min förra Lupo, men var då lite beskymrad att den kanske skulle dra mer... Boxen var ju inte heller helt gratis har jag för mig.

Verkar som det snart blir köphysteri efter 3L... Pax för den billigaste, nyaste, finaste med minst mil på mätaren!!!:1pajas :D

/GG

Det där med importerade bilar som har skruvade mätare är nog inget att bry sig så mycket om. Vi kan skruva mätare i Sverige också. Jag har sett annonser i tidningar i Sverige som gått på temat "kom in med din vägmätare och säg vad du vill att det ska stå så fixar vi det". För övrigt så är det i dom flesta fallen så att dom bilar som skruvats vid importen har fått det gjort på uppdrag av den svenska köparen. Seriösa tyska handlare skruvar inte sina mätare.

Jadå. Det finns.. Jag har ställ upp mätaren på min R1 för att få den genom regbesiktningen då jag imorterade den. :)

Var det verkligen en 3L och inte den motorkraftigare TDI (1,4l) som också finns?

Jag långpendlade Nora-Karlstad-Nora (250 km) varje dag och fick aldrig till sådana siffror.. Med vinterdäck och snö på vägen kanske man snittade som allra mest 0,37-0,4.

Har hört att det skiljer mellan olika bilar, men så mycket?

Då är det ju viktigt att hitta en som går billigt också..:confused:

Jo jag kollade det var den större motorn :tummenupp

Enligt killen på blombergs avgassystem så är Audi/VW oslagbara på avgassystem. Min S6 har original avgas och den har gått snart 20000 mil och är 12 år gammal. Visa mig den volvo som grejar det.

Mina föräldrar bytte precis avgas på sin 850-94 31000 mil

Mina föräldrar bytte precis avgas på sin 850-94 31000 mil

Det måste nästan vara något slags rekord för en Volvo.
Den Audi som jag haft som fått byta tidigast var min gamla -87 Audi 80 1,8E. Den åkte jag på att byta vid 20000 mil. Jag hade en -94 Audi 80 2,0E som jag sålde med 20000 mil på mätaren och felfritt originalsystem. Min -93 Audi 100 2,5 TDI krängdes med över 30000 mil på mätaren med original system. Nuvarande S6 -95 har originalsystemet och vad jag har kunnat se så är det inte ens rostigt.
Kan dom inte göra hela bilen i det materialet??? :tungan

Det måste nästan vara något slags rekord för en Volvo.
Den Audi som jag haft som fått byta tidigast var min gamla -87 Audi 80 1,8E. Den åkte jag på att byta vid 20000 mil. Jag hade en -94 Audi 80 2,0E som jag sålde med 20000 mil på mätaren och felfritt originalsystem. Min -93 Audi 100 2,5 TDI krängdes med över 30000 mil på mätaren med original system. Nuvarande S6 -95 har originalsystemet och vad jag har kunnat se så är det inte ens rostigt.
Kan dom inte göra hela bilen i det materialet??? :tungan

Inte vet jag hur länge dom brukar hålla men på min Toyota får jag byta varannat år ungefär, riktigt dåligt måste jag säga. O andra sidan behöver jag inte fixa med nåt annat förutom vanliga slitagedelar då

Inte vet jag hur länge dom brukar hålla men på min Toyota får jag byta varannat år ungefär, riktigt dåligt måste jag säga. O andra sidan behöver jag inte fixa med nåt annat förutom vanliga slitagedelar då

Vartannat år låter ofta. Det ska visst tydligen vara bra för avgassystemet om man kör längre sträckor så det blir ordentligt varmt och all kondens försvunnit. Kör man kortare sträckor ligger den kvar och systemet rostar sönder inifrån.
Den audin som jag var tvungen att byta på fick ett piratsystem och det höll i 4 år innan det var dags igen.

Är bara avgassystem och byte ganska billigt så är det ju inget större problem om man får byta.

spec för 850. är det inte rostfritt orginal el likn?

Vet ej men jag vet att det var originalsystemet eftersom vi vet vem som har haft bilen innan päronen och dom har inte bytt. Angående min Toyota så är det förstås piratsystem man slänger på, hur länge originalet höll har jag ingen aning om. Det "roliga" är att man får två års garanti på avgassystem men det har en tendens att hålla i två år och en månad ungefär, undrar hur dom har räknat ut det???

Vet ej men jag vet att det var originalsystemet eftersom vi vet vem som har haft bilen innan päronen och dom har inte bytt. Angående min Toyota så är det förstås piratsystem man slänger på, hur länge originalet höll har jag ingen aning om. Det "roliga" är att man får två års garanti på avgassystem men det har en tendens att hålla i två år och en månad ungefär, undrar hur dom har räknat ut det???

många års erfarenhet :D

Fanken va konstigt sammanträffande, jag fick just nys om 3L'en häromdagen från en annan källa och bestämde mig för att inhandla en sådan nästa månad och så kommer det en supertråd här på SH om den :tummenupp

Skatten 2008 på 3L!

Ringde och kollade vad skatten skulle hamna på Lupo TDI 3L efter årsskiftet..

Under 2007 låg den på ca 1240 kr/året.

Efter 2008 års förändringar har den nu hamnat på 1188 kr! dvs sänkts än mera! :yoparty

Räknar man per månad så kostar en Lupo endast ca 90 kr i skatt.. Än mera snik.

Jag har dock inte hunnit köpa någon än... Varför är den närmaste man hittar i Stockholm... 50 mil bort..:va

/GG

Jag ägde en förra året... körde Katrineholm-Grästorp på 0.31/mil... hade 190 på mästarn som mest med den också.
Saknar den bilen, den bästa jag haft faktiskt. Växellådorna är välle det största problemet vad jag förstått?

Jag ägde en förra året... körde Katrineholm-Grästorp på 0.31/mil... hade 190 på mästarn som mest med den också.
Saknar den bilen, den bästa jag haft faktiskt. Växellådorna är välle det största problemet vad jag förstått?

Du måste haft en riktig glädjemätare. Kör själv en Lupo 1.4 och den mätaren går en inte km över 163km/h.

Du måste haft en riktig glädjemätare. Kör själv en Lupo 1.4 och den mätaren går en inte km över 163km/h.

Det går väl inte att säga att en 3L inte gör 180-190 bara för att bensinaren 1,4 inte gör det...:va

Har någon en skaplig 3L till salu norr om Gävle med inte allt för många mil på mätaren?

1.4 tdi är dyr i skatt,och byta avgas på en 3l har jag aldrig hört om.13 sålda avgas i hela sverige och det är säkert kolliderade bilar som avgas gått på så de verkar bra.
182 har jag enligt gps på min lupo så det kanske bar är skit bakom ratten eftersom din bara gjorde 163:tummenupp

220 enligt mätaren i danmarks tunneln var skitcoolt.helt tyst var det :)

Bifogat

• 10941.JPG
    10941.JPG
    23.1 KB · Visningar: 97
1.4 tdi är dyr i skatt,och byta avgas på en 3l har jag aldrig hört om.13 sålda avgas i hela sverige och det är säkert kolliderade bilar som avgas gått på så de verkar bra.
182 har jag enligt gps på min lupo så det kanske bar är skit bakom ratten eftersom din bara gjorde 163:tummenupp

220 enligt mätaren i danmarks tunneln var skitcoolt.helt tyst var det :)

Var det 182 när din mätare visde nästan 200?

Kanske dags att byta namn till ToppfartmedLupo-kukmätar tråden :) :yoparty

Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back