VW DSG och kamkedja

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Hjälper en kamrat att välja bil. Han vill ha en VAG av något slag sannolikt en Octavia eller Golf kombi. Jag har försökt läsa på om DSG automater och deras tveksamma hållbarhet samt den usla kamkedjan på 1-4TSI motorn.

Om jag förstod det hela korrekt så återgår man till kamrem och slipper då problemen. Från vilket år görs detta?

Håller dagens DSG lådor? Finns det flera versioner så det är någon man skall akta sig för?
 
Undvik. Ju äldre desto sämre men alldeles oavsett så inbjuder konstruktionen till felaktigheter av folk som saknar motoröra/kör med släp/har trångt garage/kör på löst underlag/har mycket last/etc

Att man borde inse att VAG inte har några som helst skrupler blev väl tydligt i dieselgate?


Buy quality, cry once
 
Jag har hört att det ska vara problem med VWs DSG-lådor. Dock inget jag upplevt själv på de tre eller fyra Golf med DSG-låda jag har kört (dieselmotor, övningsbilar).

http://teknikensvarld.se/volkswagens-dsg-skador-drabbar-alla-119321/ finns en del att läsa. Många problem verkar ha gällt bilar från 2008 och 2009. Främst lådan DQ200 som är drabbad.

Jag vill dock lägga in en brasklapp om att ingen DSG-lådan är något för den som någon gång funderar på att dra en lite större släpvagn. Det är ungefär som att hänga ett ankare i dragkroken.
 
1,4:an är ju ett sorgebarn, åtgärdat efter 2014 om jag minns rätt.
7-växlad DSG har torrlamell, tecken på sliten lamell o svänghjul vid mycket gubbkörning, dvs när man håller bilen still i backe med hjälp av gaspedalen.
6-växlad har våtkoppling, enligt min erfarenhet en rätt slitstark låda, men, det finns vissa störningar i elektroniken ibland, till exempel att man kan trampa på gasen hur mycket man vill men ingenting händer.

Det viktigaste är, tycker jag, service av lådan vid rätt miltal, olja o filter och program-uppdatering sysslar vi med, till och med Bring har svårt att döda dessa lådor.

Jag hade en kollega tidigare som jobbat på VAG och enligt honom var det "ingen" som bytte filter i lådan, hans kollega hade tydligen ett helt skåp fyllt med DSG.-filter som han skitit i att byta.

Han tyckte det var kul, jag tyckte det var bedrövligt.
 
OMG! Run Forrest! RUN!

VAG's direktinsprutade bensinmotorer över lag verkar vara sorgebarn...
Med deras överdrivna oljeförbrukning kanske pga en annorlunda konstruktion av vevhusventilation så drar motorn i sig oljedimma, som fastnar på insugsventilerna och koksar med tiden. Det eskalerar och så kan inte insugsventilerna stänga helt...
Medför "vissa" driftstörningar.

Gissa vilken bild nedan som föreställer insug...
vw_tsi-motor.jpg
 
Hur pålitliga de är har jag ingen egen erfarenhet av men när jag var spekulant på en Transporter med DSG så kontaktade jag en av de få firmor som renoverar dem för att kolla pris. De ville ha 42' för jobbet vilket var skäl nog för mig att hoppa över den bussen...

Mvh,
Ingvar
 
OMG! Run Forrest! RUN!

VAG's direktinsprutade bensinmotorer över lag verkar vara sorgebarn...
Med deras överdrivna oljeförbrukning kanske pga en annorlunda konstruktion av vevhusventilation så drar motorn i sig oljedimma, som fastnar på insugsventilerna och koksar med tiden. Det eskalerar och så kan inte insugsventilerna stänga helt...
Medför "vissa" driftstörningar.

Gissa vilken bild nedan som föreställer insug...
View attachment 438790

Direktinsprutade motorer är ett gäng sorgebarn oavsett fabrikat.
 
Jag kan inte begripa att VAG har valt en konstruktion med en kamkedjespännare utan backspärr, alltså helt beroende av oljetryck.
Om du har t.ex ettan i och rullar bakåt med avstängd motor och råkar släppa upp kopplingen så att motorn roterar baklänges, finns det stor risk att kedjan hoppar ett eller två kugg.
Startar du sen så är det ventilsallad a la carte.
Vansinne.

Jag har själv en VW 2017 och det är samma skit fortfarande, innan oljetrycket kommer så låter det som att kedjan är på väg ut genom blocket.

Jag fyller alltid oljefiltret vid service på dessa motorer, gör man inte det så hinner man sjunga "här kommer Pippi Långstrump" innan det tystnar.

ps: jag vågade köpa en ny VW för det går bussar till mitt jobb :hej
 
Tja, Scanias har ju funkat rätt hyfsat genom åren...

För att förtydliga då: Direktinsprutade BENSINmotorer är ett gäng sorgebarn oavsett fabrikat.

För den som undrar lite så är det bara att googla t.ex. valfri bmw, merca, audi, vw osv med direktinsprutning och skriv "carbon build up" så blir man lite lätt fundersam vad biltillverkarna pysslar med.

Alla bilmärken har sina problem, man får helt enkelt välja vilja problem man kan tänkas leva med att åtgärda med jämna mellanrum.
 
Både dq200 (torr 7steg) och dq250 (våt 6-steg) är strulpellen enligt mig. 250in på elsida/mekatronik. Dq200 på typ allt.

Ska man tvunget ha DSG så välj en modell/motor som innebär dq380 (7steg våt)

Heter typ DL istället för DQ när man vänt på eländet och satt dem i rätställda Ajdå-bilar, med det fräcka namnet S-Tronic.

Näfan ska människan ha en VW produkt välj en med ZF6/ZF8

Kamdrivning med kedja har vag aldrig klarat av. Inte ens på remdrivna 1.8T med en liten kort kedja mellan kammarna fick de att hålla.
 
Last edited:
Nyheter
Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Back
Top