Vw-buss som mc-transport

henrikkrueger

Ego vs hård asfalt = 0-1
Gick med
9 Jun 2004
Hoj
Husaberg fs 650 -04 *såld* Yamaha WR 426 *såld* Yamaha YZ 125
Hejhej.
Har lite planer på att köpa mig en gammal risig buss och ha som transport för hojen. Har tröttnat på att köra med släp...
Funkar det att köra med en gammal folkabuss? Att de "nyare" Caravelle funkar, de som kom -92, vet jag, men hur är det med de riktigt gamla (och billiga) varianterna. Ni vet de där härligt fyrkantiga sakerna. Typ denna: http://www.blocket.se/vi/10201705.htm?ca=15_s
(Nu tänkte jag inte köpa just den, men så ni vet vilken modell jag menar)
Vet att motorn sitter bak på dessa men borde det inte funka ändå? Man borde väl kunna ta in hojen från sidan...
Eller finns det andra bussar som är bättre att satsa på?
Har rätt begränsad ekonomi (CSN) så några nya/dyra modeller är inte att tänka på.
Tanken är väl att kunna dra iväg på lite längre resor, typ till Örebro eller liknande.
Någon som har koll på bra "racebuss"-objekt?

/Henrik

Skulle väl säga Ford Transit, dom kan både vara risiga och billiga :tummenupp

En folka av den generationen blir nog svår att få in hojen i sidledes. Däremot går det alldeles utmärkt med en pickis. Jag (tillsammans med mindraper) har noggrant testat det :D

Ett tips då är att skaffa en dubbelhytt. Då har du gott om plats för bagage inne i hytten men får ändå lätt med hojar. Vi hade en enkelhytt och då är flaket skitstort men trångt i kupén.

blockettips
http://www.blocket.se/vi/10368018.htm?ca=8_s
http://www.blocket.se/vi/10367937.htm?ca=8_s
http://www.blocket.se/vi/9693914.htm?ca=8_s
http://www.blocket.se/vi/10211128.htm?ca=8_s

Eller så kan du få vår gamla råfräna mattsvarta enkelhytt väldigt billigt eftersom den har lite inkontinensproblem men har alltid gått toppenbra. 111hk, insprutning och femväxlad låda. Färdig med husadekaler och allt :D ;)

Här syns den på festuppdrag.
36.jpg

Jetskiuppdrag
42.jpg

Bara som snygg fond bakom Mr R (Mr K?)
48.jpg

Last edited:
Ford transit tror jag inte så mycket på... Ford är inte direkt kända för att bygga bilar med bra kvalité.

@Supermoto: Vet du vad det är som hindrar om man försöker få in hojen från sidan? Vad är felet med er gamla pickis? Vad ska ni ha för den?
Fast då kanske jag måste ju byta tebax till Husa om jag ska köpa den... Och det vill jag ju inte. :tungan :D

Om du vill köra VW så kanske en LT31a passar bättre? Traffic får man ju nästan betalt för att ta emot annars. Men då får man ju förståss betala till bensinmacken istället.
Dieselskåpen drar som regel rejält mycket mindre, speciellt på kortkörning. Har två T4or, en diesel och en bensin. Bensinaren drar nog 2l/milen när man åker kortkörningar typ till konsum och handla. 1.15 landsväg. Dieseln drar ca 0.85, och inte så värst mycket mer på kortkörning.

henrikkrueger skrev:
2665312 Ford transit tror jag inte så mycket på... Ford är inte direkt kända för att bygga bilar med bra kvalité.

@Supermoto: Vet du vad det är som hindrar om man försöker få in hojen från sidan? Vad är felet med er gamla pickis? Vad ska ni ha för den?
Fast då kanske jag måste ju byta tebax till Husa om jag ska köpa den... Och det vill jag ju inte. :tungan :D
Jag tror det är för litet utrymme i en caravelle. Var med om att försöka få in en 125R i en gammalgammal sån och det var med nöd och näppe det gick. Tror det blir svårt med en stor motard.
Vi har en caravelle oxå, typ 86a, som är riktigt fin, som kanske är till salu.

Felet på pickisen är att den läcker vatten, jag vet tyvärr inte mer än så. Det var mindraper som körde den när den gick sönder. Ska locka hit honom....
Dekalerna går att plocka bort om man mot förmodan skulle vilja det :whip ;)

De gamla VW bilarna med boxermotorn är inte precis kända för sin driftsäkerhet. Att tillochmed Mekonomen säljer konverteringsats till volvos B20 säger ju en del...

*köp våra bussar*

Supermoto skrev:
2665422 Jag tror det är för litet utrymme i en caravelle. Var med om att försöka få in en 125R i en gammalgammal sån och det var med nöd och näppe det gick. Tror det blir svårt med en stor motard.
Vi har en caravelle oxå, typ 86a, som är riktigt fin, som kanske är till salu.

Felet på pickisen är att den läcker vatten, jag vet tyvärr inte mer än så. Det var mindraper som körde den när den gick sönder. Ska locka hit honom....
Dekalerna går att plocka bort om man mot förmodan skulle vilja det :whip ;)

Tjena!
Svarta farans motor läcker vatten som ett såll. Det rinner ut snabbare än man hinner fylla på faktiskt. Inga större efterforskningar har gjorts mer än att kolla kylarslangar o sånt enkelt. Gissar på en toppackning. Dock går den fortfarande, och bra dessutom. 2,1 liters 112 Deutsche Pferdsterke! Du kan får den mot skrotpris och att du hämtar den. Riktigt skön kärra kan jag intyga :tummenupp
Den vita skönheten är från -85 och har den lite slöare, 1,9 liters 90-kusars motorn. Dock med insprut och vätskekylning. Den är i mycket gott skick och borde gå lös på knappt 10000. Båda finns i örebro.
Hör av dig om du är sugen på att köpa tyskt :)
//m

mindraper skrev:
2665450 Tjena!
Svarta farans motor läcker vatten som ett såll. Det rinner ut snabbare än man hinner fylla på faktiskt. Inga större efterforskningar har gjorts mer än att kolla kylarslangar o sånt enkelt. Gissar på en toppackning. Dock går den fortfarande, och bra dessutom. 2,1 liters 112 Deutsche Pferdsterke! Du kan får den mot skrotpris och att du hämtar den. Riktigt skön kärra kan jag intyga :tummenupp
Den vita skönheten är från -85 och har den lite slöare, 1,9 liters 90-kusars motorn. Dock med insprut och vätskekylning. Den är i mycket gott skick och borde gå lös på knappt 10000. Båda finns i örebro.
//m

Här kommer två andra bilder på pärlan..
när han är på MC-uppdrag :D

/issi

Bifogat

• all_Terror1.JPG
    all_Terror1.JPG
    69.7 KB · Visningar: 88
  • all_Terror2.JPG
    all_Terror2.JPG
    84.3 KB · Visningar: 102
mindraper skrev:
2665450 Tjena!
//m

Skall fundera lite och kolla med mina bilmek-kontakter... Helt klart ett intressant alternativ.

/Henrik

henrikkrueger skrev:
2665652 Skall fundera lite och kolla med mina bilmek-kontakter... Helt klart ett intressant alternativ.

/Henrik

Den här är din för 25k, rätt praktisk. Lite liten (2 hojjar med utr) med personbilskomfort. Men All Terror har ju betydligt mera kulturvärde och ballfaktor. Får den säljas hur som helst? :va

Bifogat

• vw buss.jpg
    vw buss.jpg
    102.4 KB · Visningar: 189
  • DSC00714.JPG
    DSC00714.JPG
    64.2 KB · Visningar: 73
  • DSC00713.JPG
    DSC00713.JPG
    68.6 KB · Visningar: 83
  • DSC00715.JPG
    DSC00715.JPG
    42.4 KB · Visningar: 68
Last edited:
RaceMe skrev:
2670016 Den här är din för 25k, rätt praktisk. Lite liten (2 hojjar med utr) med personbilskomfort. Men All Terror har ju betydligt mera kulturvärde och ballfaktor. Får den säljas hur som helst? :va
:D mouhhahhahhahahaaaaaaaaaaa :tummenupp

Vi har inte fått helt klart från Länsstyrelsen ännu faktiskt men det ska vara på väg. Det var uppe hos landshövdingen en sväng om den skulle bli officiell "T-pickis" men de ville tydligen ha en mer rumsren transportör.

RaceMe skrev:
2670016 Den här är din för 25k, rätt praktisk. Lite liten (2 hojjar med utr) med personbilskomfort. Men All Terror har ju betydligt mera kulturvärde och ballfaktor. Får den säljas hur som helst? :va

25k är nog lite över min budget tyvärr. Har svårt att motivera för mig själv (och sambon) att ha mer än typ 10k bundet i en hojtransport. I alla fall nu när man "lever" på CSN...

henrikkrueger skrev:
2670295 25k är nog lite över min budget tyvärr. Har svårt att motivera för mig själv (och sambon) att ha mer än typ 10k bundet i en hojtransport. I alla fall nu när man "lever" på CSN...

Ingen ännu som har svarat på den första frågan du ställde. Husaharry hade en sådan som du länkade till på blocket. Jag tror han fick in tre st hojjar i den. Men plockade bort framhjulen. Någon annan här borde väl med bestämdhet veta. Eller????

RaceMe skrev:
2674916 Ingen ännu som har svarat på den första frågan du ställde. Husaharry hade en sådan som du länkade till på blocket. Jag tror han fick in tre st hojjar i den. Men plockade bort framhjulen. Någon annan här borde väl med bestämdhet veta. Eller????
Haha, jag HADE svarat på den frågan men just då ville ionte SH ta emot mitt svar så jag ledsnade och skrev ett annat :)

Det lät ungefär som så att jag har varit med och lastat en 125R i en buss av snäppet äldre caravelle och det var med nöd och näppe att den lilla moppen gick in. Jag är således skeptisk till caravelle av alla "bakmotorgenerationer" som hojtransportörer. Det kan säkert funka men det finns mycket bättre alternativ för ungefär samma pengar.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti