VW bubbla delar som ligger & skräpar?

Fotrally

Olika
Gick med
8 Mar 2004
Hoj
Honda CBR1000RR -08, SP Copperhead MX125 -07
Ingen som råkar ha lite "folka"delar som ligger och skräpar hemma som ni vill bli av med? :gnissla

Helst en förgasare och/eller en fördelare?

:Bugar

hållundan skrev:
2195597 Jag vill ha en grill till VW Caravelle '82! :gnissla
www.biltema.se

760027_b.jpg

har en bussjävel årsmodell 73 , med dubbla sonex förgasare , dom borde gå o göra så det passar insugen är ju kanske längre men du borde ju kunna använda enbart fögasarna , men bor dock i Kalmar men ge ett bud så skickar jag dom om det nu skulle va så...

floodi skrev:
2195658 har en bussjävel årsmodell 73 , med dubbla sonex förgasare , dom borde gå o göra så det passar insugen är ju kanske längre men du borde ju kunna använda enbart fögasarna , men bor dock i Kalmar men ge ett bud så skickar jag dom om det nu skulle va så...

Vad heter förgasarna mer? 31pict eller liknande?

Tala bara om vad du vill ha så skickar jag upp den mot fraktkostnad (har alla förkommande originalförgasare).
Iofs tror jag att frakten blir ungefär samma som du borde ge på den lokala skroten 50-100kr

Westfield skrev:
2198828 Tala bara om vad du vill ha så skickar jag upp den mot fraktkostnad (har alla förkommande originalförgasare).
Iofs tror jag att frakten blir ungefär samma som du borde ge på den lokala skroten 50-100kr

Dähm vad schysst! :Bugar

Så du har Solex 30PICT-2 eller 31PICT-X(?) hemma?!?
Du råkar inte ha en fördelare som heter nånting med 009(utan vacumstyrning)? :gnissla

Hört med dom 2 närmaste skrotarna, den första hade ingen och den andra hade röjt undan dom för ett tag sen (dvs kastat bort). Iofs så är nog det bästa åka dit själv och kolla på bilarna om det finns eller inte.

Jag återkommer till dig i helgen... har vägarna förbi en av skrotarna på fredag så då kan man kolla ordentligt och ev pris osv... skrotarna brukar vilja ha hutlöst betalt.

Men hade varit kanon om du hade kollat efter en förgasare och en fördelare! :tummenupp

Tack så länge!

009:a har jag ingen liggande, men jag blir fundersam på vad du ska bygga.
30pict är från 50-talet (1200)och väldigt liten medans 009 är väl att anse som trim-fördelare, ska du köra originalförknasare så funkar nog en vakumfördelare bäst.
Jag har gått hela vägen från bonntrimmad 1200 till seriöst byggd 2300 och provat mycket utmed vägen, ge mig en hint så kanske jag kan ge dig några värdefulla tips.

Fick en rätt fin beach buggy av svärfar. Bara en hint på den, än hur vi gör så går det inte att få till någon tomgång på den. Den har tydligen haft det problemet sen många år tillbaka...senaste besiktningen var för 4 år sen och då fick den 4-5 2:or, men dom var fixade på "en grisblink". (en lite parantes :)) Den har stått några år i hans garaget eftersom ingen har lyckats få ordning på den. Tomgångsproblemet har det varit på den sen många år tillbaka.

Vi har bytt tändstift, tändkablar, justerat tändningen, kollat att vacumjusteringen fungerar, bytt brytaren, kollat kompen, rengjort förgasaren 2ggr, grundinställt förgasaren, provat ändra flotörnivån, kollat/provat med en annan cutoff-ventilen, sprayat med startgas för att upptäcka eventuell tjyvluft(lite svårt utan riktig tomgång), kollat autmatchoken. Det enda vi inte har kollat i princip är ventilspelet...blir helgens projekt.

Enda sättet vi lyckades få den att gå på tomgång var genom att ha lite choke. Så antingen drar den ljyvluft någonstans som vi inte hittar eller så får den för lite bränsle. Eller så är det knas med vacumjusteringen på tändningen.

Sitter en solex 31Pict förgasare på den och motornr är AB XXXXXX (1300-motor och 44hk?)

Jag blev rekomenderad på ett vw-forum att byta till 30Pict -2 förgasare och kolla efter en fördelare som heter 009. Denna konfiguration skulle tydligen var mycket bättre(?)

Jag har nästan blivit "gråhårig" efter att alla justeringar! :hihi

Westfield skrev:
2199643 ge mig en hint så kanske jag kan ge dig några värdefulla tips.

Jag tror inte att det blir bättre med en 30-pictare och definitivt inte med en 009:a.
En originalmotor går lugnast o finast med en std-fördelare.
Jag ska kolla grundinställningen för 31-pict samt fundera över möjliga fel så återkommer jag senare under dagen

Jadu har ingen aning om det är bättre eller sämre grejor.
Har en rep.bok så jag vet grundinställningarna men det har inte hjälpt för det! :(

Jag tror personligen på att den tar tjuvluft vid förgasaren...en gissning är vid spjällaxel... Skulle vara väldigt intressant att få prova en annan förgasare och se om det är någon som helst skillnad.

Men spåna på lite fel du! :)
tack så länge! :Bugar

Westfield skrev:
2199969 Jag tror inte att det blir bättre med en 30-pictare och definitivt inte med en 009:a.
En originalmotor går lugnast o finast med en std-fördelare.
Jag ska kolla grundinställningen för 31-pict samt fundera över möjliga fel så återkommer jag senare under dagen

Flottörnivå ca 13mm från kanten på huset, shuntluftskruven ca 7 varv ut, blandningsskruven ca 3 varv ut och anslagsskruven ca 1/2 varv in efter anslag.
Varmkör o ställ sedan in lagom tomgång med shuntskruven (den stora), justera sedan blandskruven till högsta varvtal uppnås, justera återigen shuntskruven till lagom varvtal.
Jag har någon gång råkat ut för att man får vrida in anslagsskruven något varv extra för att få det att stämma.
Är remskivan original och i så fall rätt till den motorn, just AB-motorn har olika varianter på skivan och det skiljer 12,5grader mellan placeringen av jacket på dom, från 5gr efter till 7,5gr före ÖD
Jag ska ut till verkstan i kväll o riva i förgasarlådan, men jag har i alla fall aldrig upplevt ett fel som försvunnit efter förgasarbyte, men jag förstår att du vill utesluta den möjligheten

Trodde oxå att flotörnivån skulle vara 13mm, men tydligen ska den vara upp emot 17mm enligt rep.boken på min förgasare. Är iaf omöjligt att få högre nivå än 16mm.

Vart läste du denna grundjustering?
Shuntluftskruven(den stora) 7varv? Stod typ ½varv i min bok! Tror fan inte ens att det finns så många varv på den innan den gängas ut. Måste kontrolleras. Synd att jag inte har buggyn här nu! :(

Bland/mängdskruven dom varven stämde iaf.. 2.5-3varv.

Så det kan skillja 12.5grader? Låter som att man borde märka skillnad om det inte var rätt inställt. Vi har provat med ställa tändingen på känn och även med lampa... det blev marginell skillnad. Så tändningen den står nog rätt.

Ska iaf prova din version av grundjusteringen i helgen och kolla om det löser problemet!
:tummenupp

Shuntskruven är ganska fingängad så det går nog, uppgifterna kommer från VAG:s gamla verkstadshandbok/pärm tryckt 1973 och behandlar alla modeller av bubblan från 1948-1973(totalt 11st pärmar)

Yeeees! Nu har ja äntligen fått ordning på tomgången!
Körde i en räjäl koktvätt och sen ultraljudstvätt. Justerade spjället i huset och provade med din grundinställning. Så nu går den klockrent!

Tack för att du tog dig tid och gav mig lite idéer! :tummenupp

Fotrally skrev:
2209374 Yeeees! Nu har ja äntligen fått ordning på tomgången!
Körde i en räjäl koktvätt och sen ultraljudstvätt. Justerade spjället i huset och provade med din grundinställning. Så nu går den klockrent!

Tack för att du tog dig tid och gav mig lite idéer! :tummenupp

Kul att kuna hjälpa till :tummenupp

*/ ?>
Back