VV fräser ur gropar i asfalten!

Najde

I smoke (two stroke)
Gick med
23 Aug 2004
Hoj
Yamaha RD350
Jag såg på nyheterna i går att VV hade börjat med något försök till att "höja säkerheten på vägarna" genom att fräsa ur gropar, kanske 15x15x2cm stora nedsänkningar i mitten av körbanan. Antar att det gör så att folk som somnar bakom ratten vaknar när dem är på väg av vägen men hur går det för oss?
Tycker inte det låter som något som jag skulle vilja ha i en kruva.... :död
Någon som har någon mer info? Jag tittade lite på vvs hemsida men hittade inget där.

Finns redan en tråd om detta med bilder och lite annat.
Prova att söka så kanske du hittar den.

finns mängder av dedär hålen hela vägen till plugget. väg 128 eller vad den nu heter. Det är väldigt effektivt. Tror faktiskt inte att det förekommer i skarpare kurvor för det vore rent vansinne. Mycket bra sålänge det är på en raka.

sandstream skrev:
Finns redan en tråd om detta med bilder och lite annat.
Prova att söka så kanske du hittar den.

Har provat att söka i en kvart nu eller vad det kan bli. Du får gärna länka om du hittar den.

Skitbra att det är i kurvor också, om alla sköter sitt och håller sig på sin sida av vägen så blir allt jätte bra!!!

Last edited:
Vi har det där i Danmark, och det är ingen fara als for hojar.
Det är jävligt irriterande när man åker bil och vill kolla om det är frit att köra om, men på hoj är det inget problem.

Fräste dom inte i vägrenen också, istället för sån där randig sidomarkering? :va Såg något reportage om det på tv för många år sen. Dom målade burr-ränderna nöts ju med tiden och blir verkningslösa, men fräser man så håller det i tid och evighet. Det tycker jag verkar vara ganska smart, räddar nog många från att somna och hamna i skogen, och där kör man ju ändå varken hoj eller bil i vanliga fall!

har en sån väg 1km ifån mig nu... har kört på den och det går bra... nu så är det bara på en raka.. både i/på mitt linjen och på sidorna av vägen... känns väl skilnad när man körbörbi.. kommer inte exakt ihåg hur mycket det drar eller inte.. men det gick ju köra om..! (men visste e det iriterande för oss på 2 hjul)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT