Video Vurpade med offen

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Om markägaren satt upp taggtråd eller annan avspärrning utan att skylta så får markägaren stå
för ev. kostnader. Förutsatt att det polisanmäls.
Min granne fick stå för omlack av en bil som kom in på vägen från fel håll.
Var bara skyltat vid vägens ena ände.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Om markägaren satt upp taggtråd eller annan avspärrning utan att skylta så får markägaren stå
för ev. kostnader. Förutsatt att det polisanmäls.
Min granne fick stå för omlack av en bil som kom in på vägen från fel håll.
Var bara skyltat vid vägens ena ände.

This!!!
Så här är det i verkligheten.
Var det inte skyltat alls?
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Om markägaren satt upp taggtråd eller annan avspärrning utan att skylta så får markägaren stå
för ev. kostnader. Förutsatt att det polisanmäls.
Min granne fick stå för omlack av en bil som kom in på vägen från fel håll.
Var bara skyltat vid vägens ena ände.

Vägar på egen mark behöver du väl inte skylta på ?, allmänheten har liksom egentligen inget där att göra .
Kör mycket sån väg och nog får man passa sig då både bommar staket och trädfällningen över väg förekommer , är ju ofta meningen med vägen =ta sig till avverkningen ,hagen eller liknande så lämna huvudet hemma ska man nog inte ????.
Är ofta därför det är en trevlig skogskörning mellan vägar för att man inte vill ha en sammanhängande väg
 

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Jag är markägare och har jag inte skyltat med varning för vägbom så
får jag ta ev skadestånd.
Nu har vi inga vägbommar så förhoppningsvis är det lugnt.
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag inbillade mig att det var körkortslösa idioter på oregistrerat stöldgods som åkte runt om förstörde för oss andra som kan ta oss fram i samklang med markägare, jägare och annat levande i skogen, men när jag läser somligas kommentarer här i tråden, så förstår jag bättre varför så många hamnar i kontroverser när dom kör motorcykel utanför det statliga och asfalterade vägnätet - och varför jag ibland får lägga tid och kraft på att ursäkta, förklara och släta över andras hänsynslösa framfart och uppträdande.

Ni har helt enkelt ingen koll!
Inte på vägen ni kör på, inte på hojen ni framför, inte på konsekvenserna av er körning, inte på känslorna ni sätter i rörelse.

Kör man på någons mark så är man gäst och uppför sig därefter. Objuden gäst, dessutom, och med tveksam rättighet att ens bara passera förbi. På en ägoväg har man IINNGGEENNTTIINNGG att göra med motorcykel. Din resa sker helt och hållet på eget ansvar, och ibland med markägarens tysta medgivande grundat på antingen välvilja, ointresse eller ovilja att konfrontera någon han inte kan bedöma bakom skyddskläder.





Det där kommer markägaren/kommunen att få står för.
(om det inte var privat mark)

Nej, knappast - eftersom det vi ser hittills tyder på att det verkligen var privat mark.
...och, när inte ens kommuner behöver svara för dödsfall där motorcyklister dör mot dåligt utmärkta bommar, så...
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/grums-kommun-inte-ansvarigt-for-dodsolycka?gmenu=open


Såg ut som en helt vanlig grusväg inga skyltar eller något som visar att man inte får köra där.:va
Nej, skyltar säger inte allt. Det krävs både sunt förnuft, ödmjukhet och massa erfarenhet för att ta sig fram säkert på landet. Den breda grässvålen i mitten säger allt för oss som har öga för det. Detta är INTE en helt vanlig grusväg.

Den som satt upp den taggtråden tillhör begåvningsreserven.....
Fattar att du är förbannad !
Nu måste jag fråga: hur ser du det? Vet du ens vad uttrycket egentligen innebär?
Begåvningsreserv är en grupp personer som anses ha potential att utvecklas till elit, till exempel inom sport, på ett företag eller i den akademiska världen. Uppskattningen av begåvningsreserven är en uppskattning av humankapitalet, och visar på organisationens möjligheter att möta framtida utmaningar.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Begåvningsreserv

Eller, du kanske väljer den vulgära feltolkningen av ordet...?
Ibland används begreppet felaktigt pejorativt
Well, han sa'et han va'et... :tungan



Ska kolla med tellelisen och se vad dom tycker. Trist om någon annan skulle råka värre ut. Blåmärken och krökta prylar kan jag leva med men det skulle kännas rejält surt om någon annan trasslar in sig i taggtråden bara för att jag inte orkat med att kolla upp det.

Nå, vad sade "tellelisen"?


Och ännu bättre om det hade varit uppmärkt med plastremsor så att den syns (eller en varningsskylt) så att inte en motorcykelförare går omkull och skadar sig (eller ett barn som cyklar skär sönder sig)

Polisanmäl detta är mitt råd till Sukkaha, enskild väg eller inte - Man måste självklart informera och synliggöra (plastremsor eller dylikt) att sylvass taggtråd är draget över en väg.

Nej, man måste inte något alls på enskilda vägar!
Det visar efterspelet av dödsolyckan i Sandviken förra året.

– Det är att se sig för och vara uppmärksam. Det finns inga krav på vägens standard och säkerhet!
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6237109

Passar på att beklaga att jag är så stöddig och tyken i posten, men det är för att få er att vakna upp.
Det är en fara i sig att ni tror som ni tror, och det är värre ändå att ni sprider er uppfattning vidare.
Det finns inga krav på någonting alls på enskilda vägar!
Jo, det ställs krav på föraren som trafikerar dessa vägar. Hur man kör, hur man uppför sig, på perceptionsförmågan, fantasin, reaktioner - allt allt allt! Det är det som gör det så fantastiskt att få köra dessa vägar!

Men det går inte att räkna med att allt är vadderat, förvarnat och tillrättalagt som i staden.
Vill ni ha det så, så är det också där ni skall köra. I verkliga livet gäller andra regler.

Sure, det finns skogsbolag som är bussiga och bjuder på en infartskylt:

TT_0052-500x500.PNG


Men, vad hjälper det när många av oss baxar sig in bakifrån i olika vägsystem, kör och har roligt - och till sist ser den grå baksidan som ett kvitto på det man redan märkt.


Hur i helvete kan du resonera på det sättet? När jag körde enduro så höll jag på bli halshuggen av en för mig osynlig vajer som en jävla bonde hade spänt upp på en skogsväg. Nu hade han missbedömt avståndet så vajern tog i nummerplåtsplattan och gled över till styret. Tvärstopp och jag slog runt. Oavsett om jag kör på någon annans mark så är det ju för fan mordförsök.

Kan inte försvaras.
...men fatta hur less denne bonde är, när han är beredd att få blod på sina händer för att slippa trafik på sina marker. Försök förstå vilka känslor som är i svallning när vi bara vill ha lite kul. På andras bekostnad...



Åk dit med bilen och åtgärda problemet. :tummenupp


man får inte stängsla med taggtråd längre så ifall du klipper ner den får hen inte sätta upp den igen :D


Man häpnar. Dels över okunskapen, och dels över rådet att förstöra bondens staket för att kunna gasa fritt på dennes privata väg, eftersom det är för jobbigt att stanna och öppna grinden. ...eller att ens se sig för.


Om markägaren satt upp taggtråd eller annan avspärrning utan att skylta så får markägaren stå
för ev. kostnader. Förutsatt att det polisanmäls.
Min granne fick stå för omlack av en bil som kom in på vägen från fel håll.
Var bara skyltat vid vägens ena ände.

Återigen - det ÄR verkligen ett problem att hinder oftast bara skyltas från infarten, speciellt för oss som kör grus på allvar.

Men att bara "polisanmäla" som du säger innebär inget betalningsansvar för någon. Som jag tolkar din text så har markägaren valt att betala - kanske för att slippa tjafs?
Har du en dom att referera till så är det vansinnigt intressant att få ta del av den - speciellt i ljuset av att varken kommuner eller företag behöver ta ansvar för döda motorcyklister...
Låt oss gärna veta mer om detta, det är angeläget.



This!!!
Så här är det i verkligheten.
Var det inte skyltat alls?

Nej, verkligheten är inte så som ni tror eller som ni försöker få andra att tro.
Det är inte alltid skyltat, och det behöver inte heller vara skyltat. It's jungle out there.

Tycker ni att det är galet så är det dags att arbeta politiskt för det, hellre än att skämma ut er på forum och sällskapsliv med oinitierade, obegåvade och otrevliga kommentarer som gör mer skada än nytta.
SMC är en utmärkt kanal att arbeta igenom, om man inte vill dra hela lasset själv.

Min personliga uppfattning är att rigida bommar skulle behöva få en enhetlig standard i hur dom märks ut, och gärna även propåer kring underhåll av reflexmaterial/kontrasterande färger, eftersom det idag kan gå 10 år mellan tillfällena en markägare är ute på plats och tittar till sina installationer.
Detta är speciellt viktigt eftersom vi hela tiden får fler och fler bommar i skogen - och detta eftersom folk verkar ha förlorat förmågan att föra sig; tappat sitt bondförnuft, helt enkelt.
Men, jag inser också hur ohyggligt långt det är till att få igenom ett sådant reglemente - så jag väljer att fortsätta se mig för när jag kör.


Jag är markägare och har jag inte skyltat med varning för vägbom så
får jag ta ev skadestånd.
Nu har vi inga vägbommar så förhoppningsvis är det lugnt.

Troligen, hörru... :krama




Jag är inte ute efter att skaffa ovänner, men ni får fan skärpa till er. Ta reda på hur saker och ting verkligen ligger till innan ni uttalar er så tvärsäkert om saker och ting som folk dör av - utan att någon ställs till svars.
 
Last edited:

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Jag inbillade mig att det var körkortslösa idioter på oregistrerat stöldgods som åkte runt om förstörde för oss andra som kan ta oss fram i samklang med markägare, jägare och annat levande i skogen, men när............osv med massa mer bra text

:tummenuppBra rutet. Kudos till dig Notrightrider. Bara att hoppas att det inte kommer att läsas som fan läser bibeln. Då blir du väl den som tycker att bönder gör rätt som sätter upp taggtråd och gräver fallgropar med spetspålar i.
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Jag svängde av från asfalt till bred grus/singelväg som övergick till grässträngsgrusväg i en och samma sträckning. Har inte tråcklat mig in via någons jordgubbsplantering och inte pressat mig förbi bommar eller skyltar.
Såhär i höst och jakttider håller jag blicken minst lika mycket ute i vägkanterna som på själva vägen. Stolpen smälte in ganska fint i grässträngen när man kommer rakt på den och tråden var osynlig upp till ett par meter ifrån. Sen spekuleras det även om felaktig bromsteknik och att jag legat på varvstopp. Eftersom jag körde solo är det ganska imponerande att läsa hur många forumsmedlemmar som har tillgång till kristallkulor.

Anmälan är inlämnad men den lär nog inte hamna överst i utredningshögen. Själv kan jag inte asmycket om vilka lagar som finns rörande vad markägare får göra och inte men nu är det ju i händerna på några som troligtvis har bättre koll på det än någon av oss här på detta forum.

Ni får gärna fortsätta spekulera för det är kul med en tråd med lite liv och känsla i.
Jag kommer att posta vad lagens väktare anser så fort jag fått reda på det.

Ride safe :hej
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
:tummenuppBra rutet. Kudos till dig Notrightrider. Bara att hoppas att det inte kommer att läsas som fan läser bibeln. Då blir du väl den som tycker att bönder gör rätt som sätter upp taggtråd och gräver fallgropar med spetspålar i.

Ja...? Något skall man ha att göra avatarmaterial av?
*nudgenudge*
 

stevie

Medlem
Gick med
22 Nov 2012
Ort
göteborg
Hoj
2021 Ducati Desert sled
Ja...? Något skall man ha att göra avatarmaterial av?
*nudgenudge*
Nej, jag menade inte att bönder gräver fallgropar eller sätter upp taggtråd på jävelskap. Bara den inte helt ovanliga reaktionen på att kritisera ett beteende, att det tyvärr allt som oftast tolkas som ett försvar av ett annat. Nåväl. Avataren ja. Hur märkligt det än låter så tänkte jag inte ens på att jag hade den. Så här i efterhand, blått på vitt så att säga, är ju kopplingen till trådämnet minst sagt uppenbar :rodnar
 

Yzf R1

R_is_for_Respect
Gick med
29 Dec 2012
Ort
Halland
Hoj
YZF-R1
Tja oavsett betydelsen av ordet "begåvningsreserv"....Jag använde ordet på det sätt som jag är uppväxt med att ordet betyder. Hade jag varit på ett medarbetarsamtal med min chef och han/hon sagt "du tillhör begåvningsreserven på det här företaget" så hade jag INTE blivit glad. Tror att fler än jag har haft fel i vad detta ordet betyder !........nog om det !

Dock- Min åsikt står jag för - Sätter man upp ett hinder (oavsett var) så ser man till att hindret är uppmärkt med någon typ av varning (det är skillnaden mellan oss människor och djur - Att vi har ett konsekvenstänk). I detta fallet hade det varit enkelt att binda upp remsor från en plastpåse eller vad som helst på taggtråden. Allt för att synliggöra att "här finns ett hinder", "Se upp så du inte skadar dig"

Det har inte framkommit något annat än att det är tillåtet att köra på den vägen ! - Det kan finnas olika tolkningar om detta - Min är att "om det ÄR en väg (oavsett vem som äger den, sköter om den, om det är grus/asfalt eller stenbeläggning) så är det en likväl en väg" - En väg är en sträcka mellan två punkter som det är tänkt att man ska kunna passera för att just komma till punkt B på ett enkelt och smidigt sätt.

Här har någon (enligt mig) åsidosatt sitt sunda förnuft och orsakat en olycka genom att inte ha konsekvenstänk. Detta alldeles oavsett vad lagen säger.

Det är MÅNGA saker som möjligtvis är lagliga, men som man avstår från att göra då förnuftet säger nej (ett exempel är att jag avstod min lagliga arvsrätt då min far dog eftersom min mor annars skulle fått gå från hus och hem för att lösa ut oss barn - Denna lag är nuförtiden korrigerad då den slog sönder så många familjer och skapade enorma sår).

Slutord - Har du laglig rätt att spänna taggtråd över din privata väg, så gör det om du vill. Men häng upp remsor på tråden eller sätt upp en varningsskylt som varnar dina medmänniskor (inte för att du nödvändigtvis MÅSTE göra detta enligt lagen......... utanför att du BRYR DIG OM dina medmänniskor).
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Sen spekuleras det även om felaktig bromsteknik och att jag legat på varvstopp. Eftersom jag körde solo är det ganska imponerande att läsa hur många forumsmedlemmar som har tillgång till kristallkulor.

Nja, jag har trasslat in mig i taggatråd så det räcker, många gånger - tro inte att jag är ofelbar.
Gemensamt för samtliga tillfällen är att det gått för fort för omständigheterna.
Det är helt enkelt inget jag tycker är speciellt underligt eller något att trumpeta ut.
Det är snarare skämmigt att dra ner någons grind, och kanske knäcka stolpar dessutom.
Oavsett om det är djur i hagen eller ej så ser jag till att ställa i ordning efter mig, och gärna ta kontakt med markägare eller grannar till denne att jag tyvärr varit i och förstört för honom.

Jag reagerar mest över somliga följdkommentarer i tråden.



Nej, jag menade inte att bönder gräver fallgropar eller sätter upp taggtråd på jävelskap. Bara den inte helt ovanliga reaktionen på att kritisera ett beteende, att det tyvärr allt som oftast tolkas som ett försvar av ett annat.

Lugnt. Jag fattar, men är inte rädd att säga min mening. Det handlar inte om att jag är en bondekramare.
Men, jag klarar av att se saker och ting ur olika perspektiv.
Man skulle kunna tro att somliga i tråden ser en taggtråd spänd över vägen bara för att jävlas,
eller möjligen för att hindra trafik att passera.
Jag ser det markägaren ser: en grind.
Han har gjort en grind för att den som behöver passera förbi skall kunna öppna och stänga efter sig.
Stängselstolpen lär inte vara nedslagen i marken. Den står på backen, eller några centimeter ner, för att fungera som spridare - och för att det skall synas att grinden är stängd.
...för dom som möjligen, rimligen skall trafikera sträckan. I hans värld.
Fotgängare, cyklister, ryttare - och kanske grannbonden som har närmare att nå någon del av sina ägor via denna ägovägen. Det är så det fungerar på landet.
Saker och ting är inte anpassat att fungera för oss motorcyklister med en nutida upptäckarglädje, och heller inte moderna MTB-cyklister som dônar på lika fort som åtskilliga motorcyklister.
Det är detta man har att förhålla sig till om man vill färdas på andras vägar.



Tja oavsett betydelsen av ordet "begåvningsreserv"....Jag använde ordet på det sätt som jag är uppväxt med att ordet betyder. Hade jag varit på ett medarbetarsamtal med min chef och han/hon sagt "du tillhör begåvningsreserven på det här företaget" så hade jag INTE blivit glad. Tror att fler än jag har haft fel i vad detta ordet betyder !

Absolut! Det är en av alla vitt spridda felaktigheter vi bär på. Jag tog upp det för att visa hur galet det blir i skärningen mellan vad vi tror är rätt, och hur det ligger till egentligen.
Parallellen är att många har bombsäkra uppfattningar kring hur det borde vara ute på privata vägar.
Dessa uppfattningar blir till påståenden, påståendena blir till sanningar som "alla kan skriva under på."
Det klart att grindar skall märkas ut. Självklart måste det sitta varningsskylt inför en vägbom.
Men det är inte så. Tillräckligt ofta upprapade påståenden blir någon slags sanning.
"Självklart är det så, det fattar ju vem som helst"


Dock- Min åsikt står jag för - Sätter man upp ett hinder (oavsett var) så ser man till att hindret är uppmärkt med någon typ av varning (det är skillnaden mellan oss människor och djur - Att vi har ett konsekvenstänk). I detta fallet hade det varit enkelt att binda upp remsor från en plastpåse eller vad som helst på taggtråden. Allt för att synliggöra att "här finns ett hinder", "Se upp så du inte skadar dig"

Det har inte framkommit något annat än att det är tillåtet att köra på den vägen ! - Det kan finnas olika tolkningar om detta - Min är att "om det ÄR en väg (oavsett vem som äger den, sköter om den, om det är grus/asfalt eller stenbeläggning) så är det en likväl en väg" - En väg är en sträcka mellan två punkter som det är tänkt att man ska kunna passera för att just komma till punkt B på ett enkelt och smidigt sätt.

Ja, tänk om det vore så.
Jag har scoutat både det tertiära och det agrara vägnätet i 4 decennier, jag kör kyrk- och kvarnvägar med stor glädje, och jag vet att det verkligen inte är så det fungerar i praktiken.
Vi kör på markägarens villkor och välvilja, och vårt uppträdande bestämmer hur länge det kommer att vara möjligt.

Riktiga bönder som har ägoväg genom sina hagar har den goda smaken att bygga grind så man kan ta sig igenom. Utflyttade sta'bor tvärstängslar utan respekt för resanden.

I Sverige har vi tyvärr ett mycket dåligt skydd och bristande intresse för vägkultur och kulturvägar. Så snart en ny väg dras lämnas den gamla ofta helt vind för våg. Märkligt, eftersom vi har en lång tradition att värna vägen och resandet. Redan Magnus Erikssons landslag från 1350 reglerar väghållning och vilken standard man kan kräva.
Jag har sett hårresande saker under åren. Längs en sträckning av Via Regia - Kungsvägen genom Halland hade en hästbonde rest en ligghall för djuren rakt över vägen.
Jag körde ner till gården och frågade hur han tänkte?
"Ja, marken var hård och bra för hästarna där, och det var högsta punkten så vattnet rinner undan."
Förvisso. Men han hade byggt sitt plåtskjul ovanpå en gammal forväg från vikingatiden, använd, skött och vidarepåbyggd ända fram till det att massbilismen krävde rakare rakor och slätare yta.
Det är en viktig bit av vårt kulturarv som vi bara fnyser åt, om ens det.

Den som är intresserad kring hur våra vägar växte fram har mycket att läsa här:
http://nattrabyvagmuseum.se/nattrabyvagmuseum.se-23.html

Här har någon (enligt mig) åsidosatt sitt sunda förnuft och orsakat en olycka genom att inte ha konsekvenstänk. Detta alldeles oavsett vad lagen säger.

Vi får tycka olika denna gången. Det är så här det ser ut på landet, och man kör därefter.
Det är därför jag gillar så mycket att köra ute i den verkliga vildmarken:

DSCN0759.JPG

...men inte ens där är det fritt från grindar.

Slutord - Har du laglig rätt att spänna taggtråd över din privata väg, så gör det om du vill. Men häng upp remsor på tråden eller sätt upp en varningsskylt som varnar dina medmänniskor (inte för att du nödvändigtvis MÅSTE göra detta enligt lagen......... utanför att du BRYR DIG OM dina medmänniskor).

Tro inte att jag inte håller med dig!
Visst vore det bra om alla hade den insikten, men så är det inte. Det går inte att lita på att alla gör rätt, och det finns ingen laglig grund för att polisanmäla heller - så länge det handlar om stängsling som handlar om att sköta bruket av sin mark och sina djur.
Skulle någon sätta upp tråd/rep/wire/taggtråd enkom med uppsåtet att skada så är det självfallet en annan sak.


Så är det. Vill man ändra på det behöver man arbeta politiskt, som jag nämnt tidigare.
Det händer ingenting genom att tycka att något borde vara på ett annat sätt.
Den som vill får se till att dra igång en kampanj.

Men innan ni gör det, så måste jag ifrågasätta en sak:
Ni upprörs över taggtråd på privat mark som stör er när ni kör på någon annans väg. Fine.

...men var är ert engagemang när den tionde motorcyklisten i år slaktas mot de dödsräcken Trafikverket sätter upp - för våra egna pengar?
Mygg vs kameler, någon?
 
Last edited:
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är det den curlade generationen som har problem ?
Svårt att tänka själv eller förväntar sig att ALLA skall anpassa sig efter dem....:crash
 

Keelogger

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2015
Ort
Jämshög
Hoj
Kawa Z1000 -05
Jag inbillade mig att det var körkortslösa idioter på oregistrerat stöldgods som åkte runt om förstörde för oss andra som kan ta oss fram i samklang med markägare, jägare och annat levande i skogen, men när jag läser somligas kommentarer här i tråden, så förstår jag bättre varför så många hamnar i kontroverser när dom kör motorcykel utanför det statliga och asfalterade vägnätet - och varför jag ibland får lägga tid och kraft på att ursäkta, förklara och släta över andras hänsynslösa framfart och uppträdande.

Ni har helt enkelt ingen koll!
Inte på vägen ni kör på, inte på hojen ni framför, inte på konsekvenserna av er körning, inte på känslorna ni sätter i rörelse.

Kör man på någons mark så är man gäst och uppför sig därefter. Objuden gäst, dessutom, och med tveksam rättighet att ens bara passera förbi. På en ägoväg har man IINNGGEENNTTIINNGG att göra med motorcykel. Din resa sker helt och hållet på eget ansvar, och ibland med markägarens tysta medgivande grundat på antingen välvilja, ointresse eller ovilja att konfrontera någon han inte kan bedöma bakom skyddskläder.







Nej, knappast - eftersom det vi ser hittills tyder på att det verkligen var privat mark.
...och, när inte ens kommuner behöver svara för dödsfall där motorcyklister dör mot dåligt utmärkta bommar, så...
http://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/grums-kommun-inte-ansvarigt-for-dodsolycka?gmenu=open



Nej, skyltar säger inte allt. Det krävs både sunt förnuft, ödmjukhet och massa erfarenhet för att ta sig fram säkert på landet. Den breda grässvålen i mitten säger allt för oss som har öga för det. Detta är INTE en helt vanlig grusväg.


Nu måste jag fråga: hur ser du det? Vet du ens vad uttrycket egentligen innebär?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Begåvningsreserv

Eller, du kanske väljer den vulgära feltolkningen av ordet...?

Well, han sa'et han va'et... :tungan





Nå, vad sade "tellelisen"?




Nej, man måste inte något alls på enskilda vägar!
Det visar efterspelet av dödsolyckan i Sandviken förra året.


http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=99&artikel=6237109

Passar på att beklaga att jag är så stöddig och tyken i posten, men det är för att få er att vakna upp.
Det är en fara i sig att ni tror som ni tror, och det är värre ändå att ni sprider er uppfattning vidare.
Det finns inga krav på någonting alls på enskilda vägar!
Jo, det ställs krav på föraren som trafikerar dessa vägar. Hur man kör, hur man uppför sig, på perceptionsförmågan, fantasin, reaktioner - allt allt allt! Det är det som gör det så fantastiskt att få köra dessa vägar!

Men det går inte att räkna med att allt är vadderat, förvarnat och tillrättalagt som i staden.
Vill ni ha det så, så är det också där ni skall köra. I verkliga livet gäller andra regler.

Sure, det finns skogsbolag som är bussiga och bjuder på en infartskylt:

TT_0052-500x500.PNG


Men, vad hjälper det när många av oss baxar sig in bakifrån i olika vägsystem, kör och har roligt - och till sist ser den grå baksidan som ett kvitto på det man redan märkt.




Kan inte försvaras.
...men fatta hur less denne bonde är, när han är beredd att få blod på sina händer för att slippa trafik på sina marker. Försök förstå vilka känslor som är i svallning när vi bara vill ha lite kul. På andras bekostnad...









Man häpnar. Dels över okunskapen, och dels över rådet att förstöra bondens staket för att kunna gasa fritt på dennes privata väg, eftersom det är för jobbigt att stanna och öppna grinden. ...eller att ens se sig för.




Återigen - det ÄR verkligen ett problem att hinder oftast bara skyltas från infarten, speciellt för oss som kör grus på allvar.

Men att bara "polisanmäla" som du säger innebär inget betalningsansvar för någon. Som jag tolkar din text så har markägaren valt att betala - kanske för att slippa tjafs?
Har du en dom att referera till så är det vansinnigt intressant att få ta del av den - speciellt i ljuset av att varken kommuner eller företag behöver ta ansvar för döda motorcyklister...
Låt oss gärna veta mer om detta, det är angeläget.





Nej, verkligheten är inte så som ni tror eller som ni försöker få andra att tro.
Det är inte alltid skyltat, och det behöver inte heller vara skyltat. It's jungle out there.

Tycker ni att det är galet så är det dags att arbeta politiskt för det, hellre än att skämma ut er på forum och sällskapsliv med oinitierade, obegåvade och otrevliga kommentarer som gör mer skada än nytta.
SMC är en utmärkt kanal att arbeta igenom, om man inte vill dra hela lasset själv.

Min personliga uppfattning är att rigida bommar skulle behöva få en enhetlig standard i hur dom märks ut, och gärna även propåer kring underhåll av reflexmaterial/kontrasterande färger, eftersom det idag kan gå 10 år mellan tillfällena en markägare är ute på plats och tittar till sina installationer.
Detta är speciellt viktigt eftersom vi hela tiden får fler och fler bommar i skogen - och detta eftersom folk verkar ha förlorat förmågan att föra sig; tappat sitt bondförnuft, helt enkelt.
Men, jag inser också hur ohyggligt långt det är till att få igenom ett sådant reglemente - så jag väljer att fortsätta se mig för när jag kör.




Troligen, hörru... :krama




Jag är inte ute efter att skaffa ovänner, men ni får fan skärpa till er. Ta reda på hur saker och ting verkligen ligger till innan ni uttalar er så tvärsäkert om saker och ting som folk dör av - utan att någon ställs till svars.


Orkar inte redigera så citerar hela ditt inlägg :D
Jag blev tillrättavisad i ett annant inlägg om du missade det. hade visst lärt mig fel. klart som fan han ska få stängsla hur han vill men han kunde iaf satt en bit röd tejp på tråden eller nåt.

sen får ju även föraren skylla sig själv ja ;)
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Tja oavsett betydelsen av ordet "begåvningsreserv"....Jag använde ordet på det sätt som jag är uppväxt med att ordet betyder. Hade jag varit på ett medarbetarsamtal med min chef och han/hon sagt "du tillhör begåvningsreserven på det här företaget" så hade jag INTE blivit glad. Tror att fler än jag har haft fel i vad detta ordet betyder !........nog om det !

Dock- Min åsikt står jag för - Sätter man upp ett hinder (oavsett var) så ser man till att hindret är uppmärkt med någon typ av varning (det är skillnaden mellan oss människor och djur - Att vi har ett konsekvenstänk). I detta fallet hade det varit enkelt att binda upp remsor från en plastpåse eller vad som helst på taggtråden. Allt för att synliggöra att "här finns ett hinder", "Se upp så du inte skadar dig"

Det har inte framkommit något annat än att det är tillåtet att köra på den vägen ! - Det kan finnas olika tolkningar om detta - Min är att "om det ÄR en väg (oavsett vem som äger den, sköter om den, om det är grus/asfalt eller stenbeläggning) så är det en likväl en väg" - En väg är en sträcka mellan två punkter som det är tänkt att man ska kunna passera för att just komma till punkt B på ett enkelt och smidigt sätt.

Här har någon (enligt mig) åsidosatt sitt sunda förnuft och orsakat en olycka genom att inte ha konsekvenstänk. Detta alldeles oavsett vad lagen säger.

Det är MÅNGA saker som möjligtvis är lagliga, men som man avstår från att göra då förnuftet säger nej (ett exempel är att jag avstod min lagliga arvsrätt då min far dog eftersom min mor annars skulle fått gå från hus och hem för att lösa ut oss barn - Denna lag är nuförtiden korrigerad då den slog sönder så många familjer och skapade enorma sår).

Slutord - Har du laglig rätt att spänna taggtråd över din privata väg, så gör det om du vill. Men häng upp remsor på tråden eller sätt upp en varningsskylt som varnar dina medmänniskor (inte för att du nödvändigtvis MÅSTE göra detta enligt lagen......... utanför att du BRYR DIG OM dina medmänniskor).

Man kan absolut tycka att om man som markägare sätter upp en bom eller kanske ett stängsel som går över vägen så är det en bra idé att markera det på något tydligt sätt. Om inte annat så för att slippa laga stängslet i det fall någon inte uppmärksammat stängslet och cyklat in i det.

Vore jag markägare så skulle jag absolut sätte reflextejp eller någon annan form av markering som minst.

Men det innebär inte att vi som motorcyklister kan kräva det av markägare.

Det framgår inte minst av fallet utanför Sandviken förra året där en motorcyklist körde in i en vägbom på enskild väg.
I samband med det har ju både polisens utredare samt trafikverket uttalat sig i frågan och ingen av dom har ens sett ett behov av att blanda in markägaren eftersom det var just enskild väg och där finns inga krav alls i stort sett. Med andra ord kan vi inte förvänta oss någonting vare sig ifråga om vägstandard eller skyltning.

Så om inte av andra anledningar så är det lämpligt att vara försiktig av självbevarelsedrift. Det kan finnas hinder, nedfallna träd, gropar och annat och det är långt ifrån säkert att det går att komma fram med en ambulans.

Undantaget är om det är en enskild väg som uppbär stadsbidrag för underhåll. Då är motorfordonstrafik tillåten förutom i undantagsfall (exvis tjällossning eller annat som kan göra vägen känslig) samt att det finns vissa krav på skyltning samt vägstandard. Dock går det inte att säga något generellt där eftersom dom villkor som gäller för just den vägen finns specificerade i just dom bidragshandlingarna.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag svängde av från asfalt till bred grus/singelväg som övergick till grässträngsgrusväg i en och samma sträckning. Har inte tråcklat mig in via någons jordgubbsplantering och inte pressat mig förbi bommar eller skyltar.
Såhär i höst och jakttider håller jag blicken minst lika mycket ute i vägkanterna som på själva vägen. Stolpen smälte in ganska fint i grässträngen när man kommer rakt på den och tråden var osynlig upp till ett par meter ifrån. Sen spekuleras det även om felaktig bromsteknik och att jag legat på varvstopp. Eftersom jag körde solo är det ganska imponerande att läsa hur många forumsmedlemmar som har tillgång till kristallkulor.

Anmälan är inlämnad men den lär nog inte hamna överst i utredningshögen. Själv kan jag inte asmycket om vilka lagar som finns rörande vad markägare får göra och inte men nu är det ju i händerna på några som troligtvis har bättre koll på det än någon av oss här på detta forum.

Ni får gärna fortsätta spekulera för det är kul med en tråd med lite liv och känsla i.
Jag kommer att posta vad lagens väktare anser så fort jag fått reda på det.

Ride safe :hej

Du lär nog inte bli något av anmälan.

Dels lär det inte vara något högprioriterat.
Dels framgår det av utredningen av sandvikenfallet att det inte går att förvänta sig någonting på enskild väg. Dvs det är en olycka och inget annat.
Så även om dom tar upp fallet så lär det läggas ner fortare än kvickt med hänvisning till att allt är i sin ordning.

Undantaget är om det är en väg som man uppbär bidrag för. Men majoriteten av vägsträckorna som är enskild väg är inte sådana. Och dessutom så varierar villkoren för vägar som uppbär bidrag då dessa specificeras från fall till fall. Dvs det finns inget enhetligt.
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top