vurpade 20 minuter innan uppkörning

Behåll stället, byt hjälm. Lite skrapat ställ visar bara att man är en erfaren förare. Dags att börja öva knäskrap nu när du har "looken"! :tummenupp
 
Grattis ! Tog själv kortet igår, strongt gjort av dig att komma tillbaka och ändå ta det. Jag körde upp med hyffsat sega händer (pga en olycka som resulterade i 2 gipsade händer i 5 veckor)... Ena tummen svullnar upp om jag kör mc för länge men igår bet jag ihop o fixade kortet ! Grattis som sagt !
 
Körde du upp via körskola?
Då är du försäkrad av deras försäkringsbolag.
Jag vurpade under lektion och fick medicin, vårdkostnader, skinnställ och taxiresa till o från sjukhus betalt (även inkomstbortfall) av körskolans försäkringsbolag.

Edit: Grattis!!:)
 
Hade uppkörning idag och var framme i god tid innan start. Det betydde att jag och en annan kille från körskolan kunde träna lite på låg- och högfartsbanorna innan det var dags. Jag körde en Kawa ZR7 och grabben en Yamaha DT 125:a. Ytterligare en tredje kille skulle köra upp för tung.
Allt var frid och fröjd, tränade banorna ett par gånger och det gick fint.
Rätt var det var, på högfartsbanan 1, kom jag aningen för snabbt och snävt in när jag skulle passera sista konan före 180-graders svängen och vurpade rejält (tror jag låst frambromsen lr något). Jag flög ett par meter och hojjen snurrade ett varv efter och landade på mitt högra ben. Beslaget till höger fotpinne och fotbroms var helt knäckt, blinkers, tank etc totalförstört. skinnstället fick rejäla skrapmärken, likaså knogskydden på handskar. Även hjälmen fick sig lite skrap.
En svart rullgardin drogs ner för mig eftersom jag visste att det var kört, inget kort idag... Visserligen var jag självklart glad över att ha klarat mig utan att behöva uppsöka akuten, men ändå...

Som en skänk från åvan erbjöd sig körläraren till den andre killen som skulle köra upp för tung MC mig att låna deras hoj att försöka med. Det ville jag gärna även om jag räknade med att kugga pga omständigheterna (chocken, rädslan, ny hoj etc). Som tur var fick vi den trevligaste förrättaren man kan tänka sig. Han lät mig på träna ett litet tag på den nya MC'n och efter en skakig inledning på dagen fick jag så slutligen min lapp (De andra klarade sig också)!

I morgon blir det besök på vårdcentralen för mitt högra knä och fot är rejält svullna.
Hur gör man med skinnkläderna? Vågar man köra på i samma ställ (gick inte hål utan skrapat och nött) eller ska man kontakta försäkringsbolaget för att byta ut mot nytt?

Grattinerar:tummenupp Klart du våga köra i samma ställ!!!Ett skinnställ håller för fler marksyningar om man inte sliter upp sömmar. Sen beroende på om du hade nytt el begagnat ställ så kanske det inte ens är värt att diskutera det med försäkringsbolaget, som har avskrivnignar och förmodligen en kostsam självrisk. Men hör ialla fall, fortsätt och kör och ta det lungt i början.

Behåll stället, byt hjälm. Lite skrapat ställ visar bara att man är en erfaren förare. Dags att börja öva knäskrap nu när du har "looken"! :tummenupp

Eller klantig, dumdristig eller oerfaren förare, eller att man köpt ett begagnat ställ, det kan visa mycket eller ingenting med skrapat ställ.
 
Last edited:
jag gillar mest :tuttar som trådskaparen har på sin avatar :crash
 

Eller klantig, dumdristig eller oerfaren förare, eller att man köpt ett begagnat ställ, det kan visa mycket eller ingenting med skrapat ställ.

Jag fortsätter att tro på erfaren, annars betyder det att jag är klantig och det kan jag inte tänka mig. ;)

Edit: Tänkte inta på att detta gäller gatåkare, min teori apliceras med fördel på tävlingsförare i första hand. :mattias
 
Grattis!

Grattis till lappen trots omständigheterna! :tummenupp
Jag vet precis hur du kände dig, jag klotade precis som du fast under uppkörningen! :huvet :huvet Krypet gick finemang, högfartsbanan likaså samt bromsning i 70. Efter 70 bromsningen sa uppkörningsgubben till mig "Det där ser ju bara fint ut, nu ska du bara bromsa i 90 sen är det klart." Okej tänkte jag och tog ansats för en 90bromsning. Men på något sätt så blev det fel i min skalle, jag totalglömde att det ösregnade och kramade bromsarna precis som man ska göra på torrt väglag. Farten sjönk och när jag var nere i 30-40 km/h så låste sig framhjulet och jag kanade hejdlöst framåt. :confused:
Min fösta kommentar var "åh helvete." Min trafikskolelärare och uppkörningsgubben rusade framtill mig och frågade hur det gick, "Bra" svarade jag, men var mest orolig övermin nyinköpta GSX 600F!

Helt makalöst vart det inte mkt till skador på hojen. Några repor och en skadad motorkåpa var allt. Sedan sa jag något som jag tror räddade lappen.

"Kan jag få prova igen?"

"Helst inte" svarade uppkörningsgubben.

"Men jag vet ju att jag kan,får jag eller får jag inte?"

"Okej då men ta det jävligt lugnt den här gången"

Sagt och gjort där kom jag i 80 blås och bromsade med LÅÅÅÅÅÅNG bromssträcka.

Sen kom jag otroligt nog med till uppkörningen och klarade lappen!! :D
Dock så mörkade jag spricka i nyckelbenet och ordentligsvullnad över fot och lår! Oförtjänt? Ja kanske, men ack så skönt!!
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top