Vurpa vid Rosenhill igår 19/8-07

Personligen så tror jag att Nollvision i sitt inlägg här ovan träffar klockrent.
Jag kan inte på något sätt få till det att det skulle vara givet att den vänstersvängande med automatik är den skyldige om det smäller.

Som Nollvision skrev, det är inte svart eller vitt utan en gråzon där i mellan.

Ja, vem blir skyldig o vem frias..

Vid bromsning på väg är det bakomvarande fordon som har skyldighet att väja/stanna.
Men vid vänstersväng/sidoförflyttelse på väg har man väjningsplikt gentemot bakifrån upphinnande/omkörande fordon..

Rätta mig om jag har fel.

Vem räknas som skyldig om någon bromsar "på skoj" utan att det finns något hinder på vägbanan eller i dess närhet?

Vem räknas som skyldig om någon bromsar "på skoj" utan att det finns något hinder på vägbanan eller i dess närhet?

Är inte den frågan ganska hypotetisk eftersom knappast lär kunna bevisa att han bromsade på skoj...
"- Jag såg något i ögonvrån som var påväg upp på vägen så jag bromsade! "

Hur ska du motbevisa ett sånt påstående?

Är inte den frågan ganska hypotetisk eftersom knappast lär kunna bevisa att han bromsade på skoj...
"- Jag såg något i ögonvrån som var påväg upp på vägen så jag bromsade! "

Hur ska du motbevisa ett sånt påstående?
Du vill verkligen var en "wiseass" som du säger att du inte vill...

Frågan jag ställde ett par inlägg högre upp gäller fortfarande oavsett om den är hypotetisk...

Är du ute på Bulten och kör? Ska du komma och klocka mig närjag kör en 1.10-tid på åsen imorgon ?:)
Nope, inte på Bulten... Var iofs där en sväng förra veckan för att se om den är så bra som Stockholmarna säger...
Åkte från Nynäshamn till Kumla när han lade sig för att vila på vägen framför mig...

Är i Stockholm imorgon så jag kommer att ha svårt att hinna till åsen...
Dessutom lär du inte köra någon 1:10 tid imorgon om du inte svänger höger efter gamla depån och kommer ut före hårnålen förstås... :FU :slicka :)
Om du lovar att köra 1:10 så lovar jag att åka hem från Stockholm imorgon och komma till åsen och klocka dig.... :)

Last edited:

Spelar det nån roll om man bromsar på "skoj" eller på riktigt??:confused:

Det är ju fortfarande den som ligger bakom som har skyldighet o hålla tillräckligt avstånd för att kunna stanna/väja för eventuella hinder..

Ja!
Slår du på en tvärnit på motorvägen och orsakar en olycka ska du nog
ha väldigt goda skäl till varför,jag bromsade på "skoj"räknas nog inte
in i den kategorin:tungan

Är i Stockholm imorgon så jag kommer att ha svårt att hinna till åsen...
Dessutom lär du inte köra någon 1:10 tid imorgon om du inte svänger höger efter gamla depån och kommer ut före hårnålen förstås... :FU :slicka :)
Om du lovar att köra 1:10 så lovar jag att åka hem från Stockholm imorgon och komma till åsen och klocka dig.... :)

Tur du inte åkte,det vart "bara" 1,16,2 :hoppa *skitnöjd* se mer i bloggen..

Det är ju fortfarande den som ligger bakom som har skyldighet o hålla tillräckligt avstånd för att kunna stanna/väja för eventuella hinder..

Råkar känna en lirare som råkade ut för en Porche som ställde sej på bromsen efter att fyllt den minimala lucka som fanns framför hans bil vid ett rödljus inne i stan. Polarns gamla häckiga mazda gick inte att få stopp på, krocken i arslet på Porchen var ett faktum. Prochen hade tävlat med en MC vilket får likställa det med en "på skoj" inbromsning. Vittnen till det hela fanns.

Nej, det slutade inte med att polaren behövde stå för kalaset, inte ens medskyldig. Porchemannen fick stå för hela kalaset....

Råkar känna en lirare som råkade ut för en Porche som ställde sej på bromsen efter att fyllt den minimala lucka som fanns framför hans bil vid ett rödljus inne i stan. Polarns gamla häckiga mazda gick inte att få stopp på, krocken i arslet på Porchen var ett faktum. Prochen hade tävlat med en MC vilket får likställa det med en "på skoj" inbromsning. Vittnen till det hela fanns.

Nej, det slutade inte med att polaren behövde stå för kalaset, inte ens medskyldig. Porchemannen fick stå för hela kalaset....

Ja, teorin o praktiken stämmer ju inte alltid..

Men så kan man ju fråga sig vad dessa "skojbromsare" har på allmän väg att göra!?? :va

Någon som kommer ihåg vad den här tråden handlar om :FU

Någon som hört hur det gickför killen och vem som blev ansvarig :confused:
Det verkar inte vara någon som känner till något om hur det gick för killen...
Ansvarig i detta fall får man nog säga att kille var själv även om man kan tycka vad man vill om folk som bromsar utan synbar anledning...

Nyheter
Nya Ducati Multistrada V4 Rally

Pressrelease från Ducati (B...

MV Agusta bekräftar ny Brutale

MV Agusta har avslöjat en d...

Yamaha rekordsatsar på GGN

När världens största enduro...

Buell 1190 Super Cruiser rullar av linan

Screenshot När Buell för...

Nytt världsrekord:”highchair wheelie” i 204 km/h

Den brittiske stuntföraren ...

Stora Motorcykelkatalogen 2026