Vurpa = startproblem......?

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Har nu kört lite enduro med min Husa och märker en tendens till att vara svårstartad om den ligger typ mer än 10 sek på sidan.......vad beror det på? Ligger det olja från vevhusvent som fastnar i munstyckena eller flödar den över iom flottören tappar "låsningen" när nivån ändras vad "90graders" nedläggning?

Jaaa.....ja vet.......håll dig på hjulen.......hmmmm.......

J

Jag fick in olja från vevhusventilationen i insuget och således även förgasaren, det löstes genom att dra vevhusvent. till ett separat kärl i stället för att ha ett slutet system. Det löste mina problem i alla fall.

min blir sur om jag lägger den..
in med dekompen, full gas o småkicka(så den inte starta) ca 10-20 ggr.
sen e de ba o dra igång den.

kanske samma?

Har hört rykten om att det ska finnas en "oljefälla" (nån slags grovmaskigt skumgummi) i gummiröret mellan vevhusventilationen och Ramburken just för att slippa få in massa olja när man vurpar.

Vet ej hur sant detta är men det låter som det skulle kunna hjälpa.
(Annars är Eriks tips oslagbart).

Kyckling skrev:
2306460 Har hört rykten om att det ska finnas en "oljefälla" (nån slags grovmaskigt skumgummi) i gummiröret mellan vevhusventilationen och Ramburken just för att slippa få in massa olja när man vurpar.

Vet ej hur sant detta är men det låter som det skulle kunna hjälpa.
(Annars är Eriks tips oslagbart).
Sånt skumfilter sitter det i min iallafall.Men det hjälper inte när man voltar framåt och cykeln blir stående uppochner en stund :näsblod

Busaberg skrev:
2306508 Sånt skumfilter sitter det i min iallafall.Men det hjälper inte när man voltar framåt och cykeln blir stående uppochner en stund :näsblod

Precis, filtret hjälper men inte mot allt... På min var dessutom oljefällan borttagen så där rann det upp i ramen så fort jag lade hojen ner. Det resulterade i att den blev svårstartad, blårök och fick ryckig gång vill fullgaskörning.

Busaberg skrev:
2306508 Sånt skumfilter sitter det i min iallafall.Men det hjälper inte när man voltar framåt och cykeln blir stående uppochner en stund :näsblod
Du får väl vurpa med förstånd pöjk. :D

Jag har vurpat åt alla håll och kanter på isen på vintrarna och aldrig märkt några tendenser till "ovilja" efteråt. och jag antar att det beror på "oljefällan".
Men så har jag förståss aldrig låtit hojen stå med hjulen uppåt heller. :rolleyes: :D

Det brukar rinna lite bensin till höger och vänster när en hoj ligger ner och således blir nersurad.

Precis som ovannämnda skriver, använd dekompen! håll in och kicka runt motorn ett 5-10tal ggr så försvinner överflödig bensin och den går att starta igen. Detta var de enda som funkade på den tiden jag körde cross med yzf400 och cykeln gick i backen åtminstone 5talet ggr under en träningsdag. den va tjurig som fasen... dumma 4taktare :huvet

*/ ?>
Back