Vurpa/smitning första dagen

stignor

Stignor
Gick med
17 Sep 2006
Ort
Göteborg
Hoj
ktm duke 2
Jag skojar inte. I tredje rondellen efter jag köpt hojen så vurpa jag. En bil körde ut framför mig och jag fick kasta hojen åt höger och kom ut i rull gruset. Jag klarade mig men högersidan på bågen är kåperna skrapade samt att antagligen är framgaffeln sne. Jag tycker det verkar vara otroligt att en framgaffel kan bli sne eftersom jag inte körde snabbt och hann bromsa lite. Antar att jag får kolla på verkstad. Är det en dyr historia med framgaffel?

Undra vad försäkringsbolaget säger.... första dagen samt bilisten smit..... fy fan säger jag. Tappade sugen direkt.

Ge mig hopp. Är det någon som har kåpor höger sida samt framkåpan oranga till en duke -02?

:(
 
Om "sned gaffel" innebär att hjulet pekar lite snett i förhållande till styret är det bara att hålla i styret och be en kompis sparka på framhjulet för att korrigera.
Den seriösare varianten är ju att först lossa lite på bultarna som håller gaffelbenen i kronorna, men det har jag aldrig testat...

/ Andreas
 
stignor skrev:
2482856 Jag skojar inte. I tredje rondellen efter jag köpt hojen så vurpa jag. En bil körde ut framför mig och jag fick kasta hojen åt höger och kom ut i rull gruset. Jag klarade mig men högersidan på bågen är kåperna skrapade samt att antagligen är framgaffeln sne. Jag tycker det verkar vara otroligt att en framgaffel kan bli sne eftersom jag inte körde snabbt och hann bromsa lite. Antar att jag får kolla på verkstad. Är det en dyr historia med framgaffel?

Undra vad försäkringsbolaget säger.... första dagen samt bilisten smit..... fy fan säger jag. Tappade sugen direkt.

Ge mig hopp. Är det någon som har kåpor höger sida samt framkåpan oranga till en duke -02?

:(

Fan va tråkigt, och typiskt!

Kåpor till KTM är som tur billigt, runt 1300 för kompletta kåpor. Är dock lite osäker på duken.

Det där med framgaffeln var ju värre. Men ska du inte höra med försäkringsbolaget, förklara vad som hände.

Du får väl se det från den ljusa sidan att du inte gjorde illa dig.
 
Moto-XXX skrev:
2482869 Om "sned gaffel" innebär att hjulet pekar lite snett i förhållande till styret är det bara att hålla i styret och be en kompis sparka på framhjulet för att korrigera.
Den seriösare varianten är ju att först lossa lite på bultarna som håller gaffelbenen i kronorna, men det har jag aldrig testat...

/ Andreas


vi lossade på bultarna vid kronan och vred fast det känns som om skiten är sned....

copse skrev:
2482872 Fan va tråkigt, och typiskt!

Kåport till KTM är som tur är billigt, runt 1300 för kompletta kåpor. Är dock lite osäker på duken.

Det där med framgaffeln var ju värre. Men ska du inte höra med försäkringsbolaget, förklara vad som hände.

Du får väl se det från den ljusa sidan att du inte gjorde illa dig.


jo jag får tar det som "läro peng" kanska att inte lite på bilister och att man skall ha riktig utrustning. Som tur var hade jag ett nytt supermotard ställ och fick inte en skåma. Känns för djävligt att behöva ringa upp ett försäkringsbolag på måndagen och meddela dem detta.... så jag vet inte.
 
Last edited:
Har du gjort en polisanmälan?

Tror det kan vara bra både för din skull och för försäkringsbolaget
 
copse skrev:
2482872 Fan va tråkigt, och typiskt!

Kåpor till KTM är som tur billigt, runt 1300 för kompletta kåpor. Är dock lite osäker på duken.

Det där med framgaffeln var ju värre. Men ska du inte höra med försäkringsbolaget, förklara vad som hände.

Du får väl se det från den ljusa sidan att du inte gjorde illa dig.

Tyvärr så är Dukens kåpor inte lika biliga pga. att de är lackade
 
ok kåperna kan ju vara tills dess man säljer men vda kan en framgaffel gå på? Kan de rikta den på verkstad eller måste det bytas om den är sne?
 
stignor skrev:
2482958 ok kåperna kan ju vara tills dess man säljer men vda kan en framgaffel gå på? Kan de rikta den på verkstad eller måste det bytas om den är sne?
Det måste väl ändå ha vridit sig i styrkronorna,ska mycket till för att kröka en gaffel bara genom att trilla omkull.Kan väl annars vara styret som böjts lite grann,men det är nog mindre troligt.
 
Åmotar´n skrev:
2482968 Det måste väl ändå ha vridit sig i styrkronorna,ska mycket till för att kröka en gaffel bara genom att trilla omkull.Kan väl annars vara styret som böjts lite grann,men det är nog mindre troligt.


Jag håller tummarna att du har rätt.
 
Mycket tråkigt. "krökte" själv till hojen på det viset när jag flög och vurpade på crossbanan, händer rätt ofta enligt dem som är lite mer aktiva där. Bara att lossa på bultarna och vrida tillbaks. Det smidigaste sättet är ju att lossa på allt och sen trycka ner dämpningen med hjälp av styret, gafflarna kan åka upp en bit i kronan men de rätar sig till rätt vinkel i alla fall. Sen slog jag över en gång då styret också blev snätt, hjälpte inte med att lossa bultarna utan fick även lossa på hjulbulten då när trycket släpte så vipps var allt rakt igen. Prova!.
Tur som sagt att du kör motard och att kåpor mm är relativt billigt. och som sagt, du kunder ju kört i Jeans för att slippa repa ditt nya och dyra skinställ men det är ju så att du klarade dig oskadd så några repor på på kläderna är inte så farligt, synd dock vad gäller den ekonomiska biten. Lärdom däremot är alltid bra sålänge man inte skadat sig.
Tycker absolut att du ska utnyttja din försäkring och det med all rätt, finns många som utnyttjar försäkringen (bedrägeri) men här är allt ärligt och uppriktigt så jag ser ingen anledning till att inte ta upp det med dom.
Sen är det sjukt dåligt med smitare!.. hände en liknande företeelse för inte så längesen som jag läste om här på forumet, också med en motard. :(
 
Stämmer som philsson säger.
Bara lossa på bultarna drar den rätt sig.

Gaffeln blir inte sne i första taget kan ja intyga efte ha kört in i sidan av en bil utan varken sne gaffel lr oval framfälg.
Stabilga grejjer helt enkelt! :tummenupp
 
Last edited:
philsson skrev:
2483022 Mycket tråkigt. "krökte" själv till hojen på det viset när jag flög och vurpade på crossbanan, händer rätt ofta enligt dem som är lite mer aktiva där. Bara att lossa på bultarna och vrida tillbaks. Det smidigaste sättet är ju att lossa på allt och sen trycka ner dämpningen med hjälp av styret, gafflarna kan åka upp en bit i kronan men de rätar sig till rätt vinkel i alla fall. Sen slog jag över en gång då styret också blev snätt, hjälpte inte med att lossa bultarna utan fick även lossa på hjulbulten då när trycket släpte så vipps var allt rakt igen. Prova!.
Tur som sagt att du kör motard och att kåpor mm är relativt billigt. och som sagt, du kunder ju kört i Jeans för att slippa repa ditt nya och dyra skinställ men det är ju så att du klarade dig oskadd så några repor på på kläderna är inte så farligt, synd dock vad gäller den ekonomiska biten. Lärdom däremot är alltid bra sålänge man inte skadat sig.
Tycker absolut att du ska utnyttja din försäkring och det med all rätt, finns många som utnyttjar försäkringen (bedrägeri) men här är allt ärligt och uppriktigt så jag ser ingen anledning till att inte ta upp det med dom.
Sen är det sjukt dåligt med smitare!.. hände en liknande företeelse för inte så längesen som jag läste om här på forumet, också med en motard. :(


Djävligt skönt att höra. Antar att du menar att jag skall lossa bultarna till kronan för att sedan trycka ner gafflarna? Hade losss dem igår fast tryckte inte ner utan försökte justera styret rakt då jag tyckte mig se att gaffeln var sne. Funkar inte det lossar jag hjulbulten med.

Tack för tips som sagt var.

Freddola skrev:
2483262 Stämmer som philsson säger.
Bara lossa på bultarna drar den rätt sig.

Gaffeln blir inte sne i första taget kan ja intyga efte ha kört in i sidan av en bil utan varken sne gaffel lr oval framfälg.
Stabilga grejjer helt enkelt! :tummenupp


Lovely. Det låter bra.:pannkyss
 
Last edited:
copse skrev:
2482872 Fan va tråkigt, och typiskt!

Kåpor till KTM är som tur billigt, runt 1300 för kompletta kåpor. Är dock lite osäker på duken.

Det där med framgaffeln var ju värre. Men ska du inte höra med försäkringsbolaget, förklara vad som hände.

Du får väl se det från den ljusa sidan att du inte gjorde illa dig.


duken tillsammans med de vanliga 640 har lackerade kåpor som koster betydligt mer..... ingen billig historia som till 660 och 625
 
Tjena
Lätt att kolla om gaffeln är skev, ta av gaffelbenen och komprimera dem mot golvet är de skeva går de trögt annars går de lätt att komprimera, ska riktigt mycket till för att skeva dem, jag har gjort nåra riktiga vurpor med cross-cyklar och jag har aldrig skevat gaffeln. kolla även infästningen av styret, vet inte hur det ser ut på din sykel men styret skevar ibland infästningen bara att lossa alla skruvar å räta ut det.

tråkigt med smitningen!!

Lycka till
 
gaffeln var inte sne. Det var styrkronan som fått smällen och blivit skev. Plockade loss bussningarna och smörjde. När jag montera på nytt kom allt rätt. Tack alla för tipsen.

FYG kåporna till en duke kostar as follows:
Strålkastar kåpa fram - 1620 kr
Höger kylarvinge - 800 kr
Bromshandtag - 420 kr
Fotpinne - 250 kr

Inte ens värt att ta upp det med försäkringsbolaget. Nu rullar vi igen och solen den bara lyser. :)
 
Anmäler du det till polisen så får du en reducerad självrisk iom det var smitning!
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top