Vurpa i garaget..

mikael n

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2005
Ort
Varberg
Hoj
VTR SP1 GSXR1000 K6
Jag satt o spana lite på Blocket innan läggdags, som vanligt.
En sak som jag länge undrat över, är hur det är möjligt att så många vurpar i garaget ?
Alltså, så fort en hoj har några repor så förklaras det med att "jag ramlade vid ett trafikljus", "jag vurpade på garageuppfarten", "jag tappade den på gräsmattan", eller "stödet gick genom asfalten".
Och vad som än har hänt, så har farten aldrig varit högre än 25km/h.

Ja ja, det stämmer säkert. Det är väl bara jag som är överdrivet försiktig och inte tränar stoppies i garaget.
:confused:
 
Jag som inte är den starkaste personen har ett par gånger varigt nära att tappa hojjen i motsatt riktning från den sida jag står på hojjen då jag backar ur den ur garaget. Numera sitter jag på hojjen när jag backar ur den så det händer aldrig längre =).

Tappade till och med min förra hoj, en KTM EXC 125 då jag backa ur den. Som tur är tog den bara i styret.
 
syns bra om det är en stilleståande vurpa eller man kört med den.. kolla åt vilket håll reporna är. samt hur stora de är.

jag har med vurpat i garaget.. skulle köra till en kompis och sätta på krachköporna..

tar ner hojen från stödet vänder mig om och skall ställa undan stödet.. sedan hör jag
Klick. (hmm.. tänker jag det är sidostödet som går upp)..
krach så ligger den..

inte en repa i kåport
men två bulor i tanken. shit piss. fu'*k så arg jag blev.
 
Känner minst 3 personer som tappat sin hojar i gatan så det är ganska vanligt. hojen står faktiskt ganska instabilt på stödet, det är ju en kompromis man gör när man köper en sporthoj som inte har centralstöd. Sen finns det väl dom som ljuger också, men det är nog inte så vanligt.
 
mikael n skrev:
2504026 Jag satt o spana lite på Blocket innan läggdags, som vanligt.
En sak som jag länge undrat över, är hur det är möjligt att så många vurpar i garaget ?
Alltså, så fort en hoj har några repor så förklaras det med att "jag ramlade vid ett trafikljus", "jag vurpade på garageuppfarten", "jag tappade den på gräsmattan", eller "stödet gick genom asfalten".
Och vad som än har hänt, så har farten aldrig varit högre än 25km/h.

Ja ja, det stämmer säkert. Det är väl bara jag som är överdrivet försiktig och inte tränar stoppies i garaget.
:confused:
Har själv tappat en hoj när jag tvättade den,,, tappat en när stödet gick genom gruset som jag dumt nog parkerade på,,, kom ut från en affär och den nylagda asfalten hade ett fint hål där stödet skulle vara... Tappat en hoj när jag backade in den i mitt garage... så ja,, jag tror faktiskt på alla dessa lågfartsvurpor...
 
Jag ansluter mig till skaran som har lagt hojen i garaget.. klantigt som f-n. Vart nästan mer skador då än när jag la den i gräset..
 
Lagt hojen över mig själv, då jag satt på huk å skulle kolla lufttrycket i framhjulet på en mack ...bara rulla den ngn cm frammåt med ena handen, nej nej nej - sen välte den över mig. Som tur var så kom man loss tack vare en lokal biff från gymmet som lyfte upp både mig och hojen :tummenupp inga repor eller bucklor, mitt lår tog smällen, frambromsreglaget gick av mot låret :gråta
 
mikael n skrev:
2504026 Jag satt o spana lite på Blocket innan läggdags, som vanligt.
En sak som jag länge undrat över, är hur det är möjligt att så många vurpar i garaget ?
Alltså, så fort en hoj har några repor så förklaras det med att "jag ramlade vid ett trafikljus", "jag vurpade på garageuppfarten", "jag tappade den på gräsmattan", eller "stödet gick genom asfalten".
Och vad som än har hänt, så har farten aldrig varit högre än 25km/h.

Ja ja, det stämmer säkert. Det är väl bara jag som är överdrivet försiktig och inte tränar stoppies i garaget.
:confused:

Jag lyckades lägga min ner i 0 km/h med lite smårepor som följd. Inget som inte lite klarlack kan fixa men det är nog vanligare än man tror.
Höll på att göra det igen förra helgen, skulle parkera i närheten av en lind träd. Dom jäklarna släpper en massa små runda frö/kottar på hösten :mad:
När jag satte ner foten var som om någon tackt marken med kulor, klarade mig men jäklar vad nära det var :)
 
Ohls skrev:
2504030 Tappade till och med min förra hoj, en KTM EXC 125 då jag backa ur den. Som tur är tog den bara i styret.
"Som tur är"? :va En KTM EXC är gjord för att tappas, det är vad den är ämnad för. Har en sån hoj inte marksynat X antal gånger så har den inte använts till vad den är avsedd för.
 
Jag tillhör också dom som tappar cykeln.
Jag har under mina drygt 20år gjort en ordentlig klotning i hög fart, sen har jag lagt omkull i krypfart fler gånger än jag kommer ihåg.
När jag tänker efter så har det inte hänt på ganska många år nu, kan det bero på att en normal 750 vägde mycket mer på 80-talet än vad en modern hoj gör?
 
Jag tappade oxå min när jag försökte få upp den på centralstödet, innan jag fått tips om rätt teknik. Den snuddade vid kapellet på grannens hoj som stod brevid... men det var bara min som föll, :suckavlättnadsmiley

/Maria
 
Har också tappat min. En gång när jag satt på o skulle rulla den lite bakåt. Det var i en grusgång så foten bara halkade iväg och försvann :mad:
Även tappat den en gång i garaget när det blev lite för mycket lutning på den...:yoparty
 
Sen kan man ju ganska lätt konstatera att har en hoj marksynat i 30+ km/h så blir det ganska duktiga skador på kåporna..
 
Fan, hade haft hojen en månad när jag råkade tappa den! :mad: Körde ö-banorna för körkoret och i en vändning kände jag hur det blev för mycket lutning åt höger. Jag satte ner foten, men då var det redan för sent, gick inte att hålla emot. Den la sig snyggt på sidan, trots kraschpuck fick kåpan en spricka och sidospegeln repad.

På självaste uppkörningen fick jag motorstopp vid ett rödljus, och den stanna så hastigt att jag inte hann med och jag kände den börja luta, jag höll emot allt jag orka och lyckades räta upp den igen, men fy fan vad nära det var! Jag kände hur det susa till i magen var nervositet. Vad vägverkssnubben sa? Att jag skulle tänka på balansen när jag var ute och körde med mitt nya körkort!!! :tungan

/SheDevil
 
Lyckades även lägga min andra motorcykel när jag var ute o övningskörde! Svängde av på en väg och stannade vid kanten... Tyvärr alldeles för nära kanten så när jag sätte ner foten kom den utanför asfaltkanten och jag gjorde en Klintsman ner i diket och där låg cykeln och hånskrattade åt mig...
 
Tippade med förra hojen mot farsans nya saab. Var inte så mycket att göra förutom att offra högerhanden och sätta den emellan styränden och hans skärmkant.
Resultat: Svinont i handen men inte ett märke på cykeln eller bilen. :yoparty
 
Har nog tiltat alla mina bågar vid kedjesmörjning/tvätt/parkering.

Skulle göra en totalt okvalificerad gissning och säga att det är vanligare med stillastående än rullande vurpor.

Någon som säger emot ?
 
Kan ju passa på att utfärda en varning till er som tvättar hojen när den vilar på depåstödet.
När gummiklackarna på stödet blir blöta, så glider dom väldigt bra på svingarmen....:rolleyes: inte helt bra.
 
Jag vurpade på gräsmattan igår i ungefär 3 km/h. Fordonet var en Vespa PX200E, gräset va blött och halt. Det va inga helst problem att vurpa! :fakta
 
Detta hände i början av 80-talet och är förhoppningsvis preskriberat nu.
Jag hade precis köpt en Yamaha och skulle kolla oljan i den. Ställer mig på knä på högersidan av mc:n, reser upp den, kikar in i "fönstret" och konstaterar nöjt att oljenivån är bra. Vad jag inte visste DÅ var att stödet fälldes upp automatiskt när man reste hojen och resten får ni gissa själva :rodnar
 
Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Back
Top