VTR1000F eller TL1000S ?

Matte_M

Gillar inte kyla
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Sthlm
Hoj
DRZ400SM & Typhoon 172
Har lite svårt att välja vilken jag ska inhandla..
Gillar båda, någon med lite erfarenhet av dessa hojar?
Både ligger väl i f. klass 7 antar jag, så premiemässigt borde de väl vara lika iaf..
 
Har tipsat TL-gänget om din tråd, så du lär väl få lite "goda" råd här snart. ;)
 
Aprilia Falco!

Matte_M skrev:
Har lite svårt att välja vilken jag ska inhandla..
Gillar båda, någon med lite erfarenhet av dessa hojar?
Både ligger väl i f. klass 7 antar jag, så premiemässigt borde de väl vara lika iaf..

Av dina förslag antar jag att du söker en V-Twin som fram för allt är sportig men med touringmöjligheter. Då finns ännu roligare alternativ från Italien, och då tänker jag främst på Aprilia SL 1000 Falco. Den är väldigt sportig med bra hanterbarhet, bromsar och en underbar V-Twin på 118 Hk i originalskick (10-20 fler med obligatoriskt slip-on + chip). Jag har en själv och är supernöjd. Både piggare och sportigare än Honda VTR och VFR eller Triumph Sprint som jag också provat, TL1000 har jag ännu inte provat någon.

Men ta mig inte på orden (för jag är förälskad i min Falco) läs vad andra har kommit fram till, och kolla tester. Se länkar:

The press about Aprilias big V-Twins
Kolla framförallt testen B-Twins ur Performance Bikes 10/2002 där Falco, VTR och Ducati 900SS testas!

Tips och kommentarer om Falco 1000

Jaha,så har man sålt hojen då! Vad ska man köpa nu?

Efter byte av däck till Pirelli Diablo blev en redan härlig hoj ännu roligare och mer lätthanterlig... :Bugar
 
Själv skulle jag valt TL1000S. Men det är ju inte alla som gillar utseendet på Tillisen.

Släng "Henke" ett PM, han har en VFR (tillsalu) och har funderat på en TLS, så han har säkert svar på en och en annan fråga.

Jag kan inte så mkt om VFR att jag vill gämföra med TLS.
Men, TL ägare brukar få ont om stålar efter en månad på TLPlanet.com ... :lol
(dvs. där får man så många tipps om vad som kan "förbättras"/moddas/personifieras...)

Mer risk för att få mig en smäll av Henke nästa lördag så sticker jag ut hakan och säger att TLS vinner över VFR på Knock Out. :D
 
Skall man snacka kul så tycker jag att tl vinner, bör byta bakdämparen förstås.
Sedan så tror jag nog att vtr är ett mer vettigt alternativ. Är inte riktigt lika pigg fast ändå fullt tillräckligt. Om jag hade köpt en nu så skulle det nog varit en tl igen trots att jag redan har haft en och att det var en tidig 97.a :rolleyes:
 
Aprilia Falco - LÄTT.
Bättre chassie, motor mm.
Sålde förvisso min nyligen men jag kan bara rekomendera den :tummenupp :tummenupp
 

Bifogat

  • Rörken 21juli.jpg
    Rörken 21juli.jpg
    42.9 KB · Visningar: 157
Äh...

Lyssna på Trigger, skippa japanerna och köp dig något mer levande och originellt. En hoj som smiskar dem båda men ändå har bättre körställning och aktionsradie... köp en Aprilia Falco, köp min... :tummenupp :hihi

Skämt åsido, jag har ägt en VTR-f, jag har spenderat mycket tid på VFR och provkört TL. VTR:en hänger väl inte riktigt med TL:en vad gäller chassi och effekt, å andra sidan har VTR:en mildare körställning och bättre bottenvrid men håller inte i lika länge. För vanlige svensson som kanske bara åker landsväg och bana någon gång då och då så tror jag inte att det spelar någon roll. Ska du åka riktigt långt så är ju VFR:en bättre än de båda tidigare. Men som jag nämnde ovan så finns det en hoj som slår dem alla på fingrarna, till och med när det gäller vibrationer, Falcon lever något mer än japanerna.

Enda man egentligen kan säga, se till att få provköra dem alla och skaffa dig en egen uppfattning, leta efter det där lilla extra, låt inte oss här på forumet styra dig... :huvet Men nöjdast blir du om du köper en Falco... :tungan :)

//D

--> http://www.sporthoj.com/annonser.php?id=397

Matte_M skrev:
Har lite svårt att välja vilken jag ska inhandla..
Gillar båda, någon med lite erfarenhet av dessa hojar?
Både ligger väl i f. klass 7 antar jag, så premiemässigt borde de väl vara lika iaf..
 
Last edited:
Matte_M skrev:
Har lite svårt att välja vilken jag ska inhandla..
Gillar båda, någon med lite erfarenhet av dessa hojar?
Både ligger väl i f. klass 7 antar jag, så premiemässigt borde de väl vara lika iaf..


Du ska inte inhandla nån av dom!!! Du ska provköra en Aprilia Falco först innan du gör något annat!
Lovar att du inte kommer att bli besviken!

:banana
 
TLRR skrev:
:hihi en äkta twin har 90 "grader" mellan cylindrarna.Likt Ducati,TL o VTR.

Ha, ha. Nu kommer visst de "tunga" argumenten... :huvet


Lite klokare är kanske att förstå varför Aprilias V-Twin är på 60 grader; det gör det möjligt att montera motorn längre fram för bättre viktfördelning. Med dubbla balansaxlar håller man vibrationerna nere. Något ännu bättre med aprilias motor är att den har en slirkoppling så att man slipper ett bakhjul som låser sig och hoppar och i värsta fall orsakar en highside. Däremot kan du bromsa dig in i en kurva som Haga och Edwards... :yoparty

Men, som sagt innan, skapa din egen uppfatnning genom provkörning istället för att lyssna på andra!
 
Får väl ta och leta rätt på en Falco för provkörning, verkar ju vara en riktigt trevlig hoj.. Men jag tycker nog att både TL:en och VTR ser snäppet snyggare ut.

Återstår att se hur Falcon´n ser ut i verkligheten..
 
faktiskt ett svårt val!!!!
jag har haft en TLs ....köp helst 98 å nyare

TLs har mer effekt
Vtr har "nog" högre vrid

finns mycke som spelar in....pris tex!!!!


ä skit i dom köp en SP1...lr en TLr.....(min är till salu) :tummenupp


bara en liten varning...se upp med att provköra TLr lr SP1 .or ( du kan bli kär)
 
:tummenupp Mille bara för att den är så snygg :kär , lägg ett bud på Taz hoj den är häftig :yoparty .
VTR drar soppa som en buss och har en tank som en compakt annars nog inget fel, men Aprilia är kung i mina ögon :banana :banana :banana .
 
VTR :ajjabajja TLS :bow

Tycker det verkar vara ett solklart lätt som en plätt val att göra.
Välj TLS:n ock du kommer att bli lycklig en TLR funkar väll också men se up så du inte blir pålurad en såndär långsam Blå/Vit bara :rofl

Honda/Ducati/Aprilia = :tummenner :lol

Jag är nöjd med min TLS och jag tror alla är nöjda med sina vare sig det är duccar hondor eller nåt.

Men det kan inte bli fel med en TL så kör så det ryker :yoparty

Och kolla även här :)

http://www.tlplanet.com/
 
Har inte kört en TLS men jag kan varmt rekomendera VTR.
TLS är väl en aning sportigare än VTR.
Jag sitter bättre på VTR ,lite mer touring ställning än TLS.
Jar kört 1 säsong med min och är jättenöjd med den, dock så måste den säljas av andra skäl.
PM:a mig om du är intreserad av den.
 
Tokas skrev:
Något ännu bättre med aprilias motor är att den har en slirkoppling så att man slipper ett bakhjul som låser sig och hoppar och i värsta fall orsakar en highside. Däremot kan du bromsa dig in i en kurva som Haga och Edwards... :yoparty

Men, som sagt innan, skapa din egen uppfatnning genom provkörning istället för att lyssna på andra!

Tl:en har också slirkoppling! men man får ändå vara lite försiktig med nedväxlingar in i kurvor!

Jag är ju förstås också partisk i den här frågan då jag är lite TL-frälst trots en del problem med min. VTR:en är snygg men dock lite slö sägs det.

Om det är en första hoj du söker är TL:en egentligen inget bra val då den effektmässigt är ganska svår doserad dvs tack vara insprutningen är gasen väldigt av/på detta lär man sig uppskatta efter ett tag men det är mindre kul på 30 vägarna inne i stan =)

Sen chassimässigt är den nog för mindre personer ganska svårkörd, jag är ganska lång och trivs bra med den men en del som testat den tycker man har alldeles för långt till styret och att den då blir svårmanövreread..... Sen det här med bakdämparen är inga problem för gatkörning bara man ser till att justera den rätt dock blir det givetvis bättre om man hänger på en Öhlnare eller dyl. men orginaldämparen är inte så jävla dålig som det sägs!
 
Jag har en TLS -99, och min kompis har en VTR -98, så har också kört VTR:en en hel del.
Båda är grymma, men motorerna är helt olika. VTR.en har hur mycket vrid somhelst i botten och sticker upp direkt på bakslangen på ettan utan provokation från vilket varv somhelst nästan. TL1000 behöver mer varv för att gå upp av sig självt.
Personligen gillar jag TLS mer. Roligare motor och sportigare körställning.
VTR är lite jobbig att få upp på bakhjulet på tvåan, medan TLS är busenkel, TLS går även upp på trean med lite teknik, på avslag/påslag med gasen, det gör inte VTR.
VTR är ingen busmaskin på samma sätt som TLS, utan mer en sportig tourer med grymt ljud, och har inte kört nån annan hoj med mer vrid i botten än VTR.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025

Nu är det klart att världen...

Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Back
Top