VTR lr TL

Hårn1

BikerBoyz
Gick med
28 Mar 2006
Hoj
eldstorm
sitter o velar mellan Honda VTR1000 och Sukkas TL1000s.

Försäkringsmässigt ligger ju båda samma lika. Kvallen o prestandan vet jag inte så mkt om på dom hojarna.

Någon som kan o vet o vil rekomendera?

Satt i samma sits som dig för 4 år sedan och valde mellan VTR och TLR..sneglade lite på Ducce 900ss också.

Provkörde aldrig VTR men väl TLR och 900ss.
Mitt intryck av TLR var att det var ett väldigt fint klipp i motorn och jag tycker fortfarnde idag att designen är egen lite ful snygg men gillar den ändå.

Det jag tycker var negativt med TLR var att den kändes sävlig och tung. Nu har jag förstått att det finns en del moddar man kan göra för att förbättra detta och kanske är TLS bättre.

Men jag vill slå ett slag för Aprilia SL1000 Falco eller kort och gott Falco som den mest kallas. Samma typ av hoj som VTR och TLs men som slår båda två iallfall som man får tro testerna.
I grunden samma motor som RSV men annat chassi och mer bekväm körställning.

Kvaliteten är lika bra om inte bättre än VTR och TL hade iallfall inga som helt problem med min :)

Lycka till!

/BW

Tidiga TL1000S hade väl ganska stora kvalitetsproblem, bland annat sprickor i ramen vid styrhuvudet.
KOmmer inte ihåg vilket år allt detta var åtgärdat.

Har ingen erfarenhet av vtr:en men har en TL 1000s -97.. Är min första hoj och jag tycker att det är en mycket trevlig mc.. Finns ju att handla för en vettig peng dessutom.. Bra drag men man hänger ju inte med modernare motorcyklar på kurviga vägar.. Men ljudet med ett par slipon på denna hoj är ljuvligt.. (Denna vtwin låter ju helt underbart när man kommer upp i några tusen varv:)) Finns ju några nackdelar men om du läser Rickens köpguide i första inlägget i TL tråden så får du en liten blick över dessa.. Finns dessutom mycket kunskap på sporthoj om denna motorcykel så om det dyker upp problem finns det mycket hjälp att få..

Utan att säga något om de andra då jag har väldigt lite erfarenhet av dem, förutom en kort provkörning av VTR:en. Vill jag lyfta fram Falcon som ett mycket bra alternativ. Relativt pigg, bra bromsar, chassiet duger åt en glad amatör som mig, men en del byter bakdämparen till ex. Öhlins. Härligt ljud som i alla twins :) Går fint att åka längre sträckor samtidigt som du kan ta den på en bandag. Kvalitetsmässigt inget att klaga på än så länge. Tycker det börjar dyka upp fler återförsäljare på sistone med. Tror de har snabbat på med reservdelar, var tydligen lång väntan förut. Hittils är jag mycket nöjd med hojen iallaf.

I mitt hojgarage finns en bild på min Falco som jag ägde tidigare.

Utrustad med bellypan, Öhlins bakdämpare, renegade slippisar och luftkit samt chip.

Falcon gör sig enligt mig bäst med en bellypan (magkåpa) då känns den fullbordad :) Ser mer ut som en helkåpa hoj än VTR och Tls med magkåpor

/BW

Provkör alla 3,
Jag skulle inte utgå från vad en annan tycker o tänker.

Nyheter
Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...

H-D Pan America 1250 Limited provkörd

I nummer 5 av Allt om MC ko...

Custom Bike Show den 6e juni.

När Twin Club MC i Norrtälj...

Tidigare SMC-profil tar över som ordförande i Svemo