jocke i köping
det som skramlar ska repareras :o)
Är det någon som vet storleken på packboxarna i framgaffeln på en 98:ans VTR ? vill inte handla av någon dyr återförsäljare där det kostar 200% mera bara för att det är en "orginalartikel".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Japp, men så skriver han enligt sitt motto:U-joppe skrev:Hög röst för att försöka spara 75 spänn!
/Joppe
Robban_C skrev:Japp, men så skriver han enligt sitt motto:
"Loud pipes save life "![]()
Detta gäller Suzuki men det borde vara ung liknande för Honda:
Originalpackboxar är inte krondyra. Köpte original till min 750R -93 för ett tag sen eftersom jag inte ville ha kortlivade piratpackboxar. Dessa originalare kostade nån hundring mer för två än för piratarna. Kort sagt en baggis.
Piratboxarna brukar inte leva mer än en, max två somrar, sen är det dags igen.
Mina erfarenheter, och jag köper aldrig mer piratpackboxar.
UrbanTiger skrev:Kan ju hända att det blir gratis åxå![]()
MatteKholm skrev:Prova att fråga på vtr.nu
hp skrev:41 x 54 x 11 ska det vara.
jocke i köping skrev:Du ska ju ha klart för dig att tätningar som används inom industrin är i stort sett alltid bättre än det som sitter orginal,,,,,,,att det sedan kan vara en djungel med kvalite´er som man får sålla bort(det som oftast e orginaltillbehör)
får man väl klara själv,,,
men du lämnar väl in hojjen för att montera orginal tändstift åxå antar jag,,,,har du orginaldäcken kvar åxå ?![]()
Robban_C skrev:"Du ska ju ha klart för dig" bla bla bla.
Uppkäftig kan du vara mot någon annan! Jävla besserwisser!
Jag lämnar _aldrig_ in hojarna för nånting! Jag gör samtliga jobb själv! Inkluderande sådana som de flesta här på SH inte ens tänker på att göra själv.
Då jag pratar om original relaterat piratpackboxar pratar jag om mc-branschens piratare. Originalarna är väsentligt bättre än piratarna.
Såvitt gäller industribitarna borde du med den enorma erfarenhet som ditt inlägg ovan påvisar också veta att man många gånger snubblar på att fordonsindustrin (notera att jag inte skriver mc-industrin, problemet finns inom bilindustrin också) väljer andra dimensioner än de som är standardiserade industriellt. Orsaken till detta vansinne kan man ju misstänka många gånger är att de vill ha reservdelsförsörjningen för sig själv.
Jag kommer aldrig mer att bistå i en tråd startad av dig.
Du börjar med att formligen skrika ut frågan, när man sen kommer med goda råd så är du snorkig och otrevlig! Sälj för fan hojen!
Edit: Om du är så duktig så kunde du ju ha mätit packboxarna själv.
Robban_C skrev:U-joppe:
De´ e´ lugnt. Och jag har visst blitt arg förr. Och vi låtsas som om inget hänt! Du skrev ju de förlösande orden!)))
UrbanTiger:
Japp. Jag menade verkstadsindustri relaterat mc-bitarna. Min erfarenhet är dock att originalbitarna är lika bra som packboxarna från verkstadsindustri. Men givetvis finns undantag åt båda hållen.
Om nu någon vill ha lite info:
Viktigt när man köper packboxar är att kolla hur de ser ut invändigt (dvs mot innerröret). En bra packbox har minst två tätläppar (en utåt och en inåt). Den som är utåt bör nog i första hand stoppa de föroreningar som skrapringen (dvs den man kan se utifrån innan man river isär bitarna) missar. Den läpp som är inåt ska givetvis täta oljan. Den yttre är oftast lite mindre än den inre.
Den inre ska definitivt ha en liten spiralfjäder lindad runt läppen, den yttre får gärna också ha det men det är inte lika nödvändigt. Fjädrarnas funktion är givetvis att se till att packboxen smiter åt ordentligt runt gaffelbenet.
Jag har sett piratpackboxar med endast en läpp (inåt) som inte ens hade någon fjäder! Dessa höll inte ens tätt en sommar. Inte bra.
Vid montering använder ni väl rejält med fett på alla ytor (även inuti packboxen, dvs mellan läpparna) hoppas jag? Inte molyfett, bara det vanliga ljusbruna flottet man har till hjullager etc.
Och om packboxen (vid montering) måste passera några svarvade ytor med vassa kanter (vanligt där den ena bussningen sitter runt innerbenet) så lägger ni väl på ett lager maskeringstejp för att skydda läpparna från de skärskador som de vassa kanterna kan åstadkomma?
Och så är ni försiktiga så ni inte repar innerbenet. Repigt innerben = läckage förr eller senare. Garanterat. Och ett innerben kostar minst 1500:-, lägg de stålarna på soppa istället. PÅ en USD-gaffel kan man inte använda långt rör för att trycka dit pboxen med (det går på en konventionell gaffel men på en USD sitter fäste för framaxel och hejdare ivägen), alltså måste man använda lösa verktyg för att få dit packboxen, riskabelt. Skruvmejslar är jättebra på att förstöra gaffelben! Verktyg av mjukare metall (aluminium, koppar, mässing) är skonsammare mot kromet om man råkar slinta.
Med "utåt" och "inåt" ovan menas att "utåt" är mot omgivningen (nedåt på USD, uppåt på konventionell gaffel), "inåt" är mot oljan. Bara så inte någon tror att det handlar om packboxens ytterdiameter. Där ska fanimej inga läppar vara.
I övrigt:
Frid alla! Inkl Jocke! (tacka U-joppe och UrbanTiger för det).![]()
![]()
jocke i köping skrev:Jag tackat U-moppe och tiger för det![]()
jocke i köping skrev:Ang, besserwisser,,,,,
om jag fått svar på min fråga och inget annat så hade detta inte behövt hänt,,,,,,
jag frågade en sådan enkel sak som om vilka dimentioner en viss simmerring har(packbox) och förväntar mig svar därefter åxå,,, sedan skiter jag i vilka åsikter det är om orginal eller inte,,punkt,slut.
var sakliga och flumma mindre.![]()

gthyni skrev:Det här är ett diskussionsforum, inte din personliga servicecentral
Dina inlägg är inte heller alltid seriösa och on-topic så
tagga ner lite grann och visa lite ödmjukhet.![]()
jocke i köping skrev:Sorry,det skulle varit U-joppe och inget annat. :kocko
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil