VTR 1000F motorproblem - går ojämnt, knäpper och slår av vid 2000 varv (?)

Hemligt

Ny medlem
Gick med
5 Jan 2012
Ort
Ca 180 mil från Eiffeltornet
Hoj
999 S -06
Hej! Jag hoppas att det finns någon kunnig själ här som kan komma med lite idéer och förslag på fel angående min VTR 1000.

Servade den i vintras och bla stift, filter och olja. So far so good, det är inga större konstigheter. Har inte kört sen servicen. Provstartade givetvis osv efteråt, gick ett par minuter på tomgång, då funkade allt bra vad jag kunde märka.

Nu i helgen provade jag att starta hojen igen, och då gick den väldigt risigt. Ojämn gång, dålig gasrespons och om man försöker varva över 2000 varv så slår/knäpper det till någonstans framme i motorn, det hörs vid styret ungefär, och då tappar motorn varvtalet. Den dör även ganska omgående om man låter den gå ner på tomgång.

Gissar på att det här är ganska allvarligt, har funderingar kring ventiler och kamaxlar, men är inte särskilt mekkunnig. Tänkte ta hojen till verkstad imorgon. Finns det någon här som kan ge en kvalificerad gissning? Hojen är i övrigt i bra skick och har alltid gått bra annars, lättstartad osv. 7000 mil på mätaren, men det ska väl inte vara något egentligen?

Tacksam för svar!
 
Kamkedjesträckarna kanske? De är gemensamma med de ifrån CBR600 och de som sitter på modellerna 97-01 är ifrån svagare leverantör.
 
Kontrollera så att du satt tillbaka vacumslangen rätt på bränslekranen om du har plockat bort tanken.
Satte den fel själv när jag hade av tanken och då gick den bra på tomgång för att gå som en påse nötter och sedan dö efter ett tag då kranen stänger istället för att öppna vid gaspådrag.
 
Tackar för tipsen. Har kollat tanken och slangarna sitter rätt (99% säker i alla fall), kamkedjesträckarna är bytta, den främre av mig själv och den bakre av förre ägaren. Och när dom väl är bytta ska dom inte behöva bytas igen? Det är ca 1000 mil den bakre byttes.

Kan kamkedjesträckarna ens ge dessa symtom? Jag trodde att motorn rasslade och levde om som fan när kamkedjesträckarna trilskas, vilket jag inte tycker mig höra nu..
 
Tackar för tipsen. Har kollat tanken och slangarna sitter rätt (99% säker i alla fall), kamkedjesträckarna är bytta, den främre av mig själv och den bakre av förre ägaren. Och när dom väl är bytta ska dom inte behöva bytas igen? Det är ca 1000 mil den bakre byttes.

Kan kamkedjesträckarna ens ge dessa symtom? Jag trodde att motorn rasslade och levde om som fan när kamkedjesträckarna trilskas, vilket jag inte tycker mig höra nu..
När böt du främre kamkedjesträckaren?
 
Vad det gäller slangarna finns det två anslutningar för slang.
En längst bak på kranen pekandes mot tanken samt en längst ned pekandes mot motorn.

Fueltank.jpg


Den längs ned skall inte ha någonting inkopplat. Det är den längst bak som skall ha vakuum anslutet till sig.

Kan vara värt att kolla.
 
Hehe, där kom en tankbild upp. Ja, nu får jag nästan ut och dubbelkolla imorgon, men jag har haft av tanken förr och monterat tillbaka den och fått rätt på allt, så jag är rätt säker på att det sitter som det ska. Jag är dock inte riktigt 100 med i din förklaring om slangarna på kranen, pil 3 är mot den tappen på kranen som ska ha vakuumslangen menar du?

Som sagt, får nog dubbelkolla det här igen, men tycker att jag brukar memorera korrekt var vilken slang ska sitta vid demontering..

Främre bytttes för 500 mil sedan ca..

Tack för all hjälp hittills förövrigt! :yoparty
 
den baktänder inte i luftburken det är det som du hör? Gjorde min gamla rätt ofta när den var kall
 
Ok . Jag var lite snabb där och saxade en bild rakt av.
Här kommer en ny bild med nya fina blåa pilar. :D
Tror den är lite tydligare nu med vad jag menar.

Fueltank.jpg
 
Enklast först, är soppakranen ordentligt öppnad? (Jag har själv lyckats öppna denför lite :rodnar)
 
Vtr.nu är bra källa för kunskap.

De typiska svagheterna med modellen är just kamkedjesträckare samt laddningsregulator.
Standard är automatiska kamkedjesträckarna, men vanligt att man sättter i manuella (som justeras, men knappast speciellt frekvent). Om kamkedjan är slak eller hoppar så hörs det ordentligt, för att väldigt kort senare låta som en mindre kärnkraftsolycka.

I med ny soppa skulle jag iaf börja med, den har ju stått sedan i höstas.
 
Last edited:
Kan nu erkänna att vakuumslangen satt fel! Detta är åtgärdat. Kranen är på. Batteriet orkar dock inte starta hojen nu, så jag har fått dra igång en underhållsladdare och ska prova imorgon om fanskapet vill starta då. Nu är jag 100% säker på att allting är rätt kopplat osv. Tackar för bilden. Rotade även fram en HAynesbok, boken höll med bilden, så nu ska det vara korrekt. Hoppas innerligt att den startar imorgon och går som vanligt.

Vad ger en kass laddningsregulator för symtom, förövrigt?
 
Kan nu erkänna att vakuumslangen satt fel! Detta är åtgärdat. Kranen är på. Batteriet orkar dock inte starta hojen nu, så jag har fått dra igång en underhållsladdare och ska prova imorgon om fanskapet vill starta då. Nu är jag 100% säker på att allting är rätt kopplat osv. Tackar för bilden. Rotade även fram en HAynesbok, boken höll med bilden, så nu ska det vara korrekt. Hoppas innerligt att den startar imorgon och går som vanligt.

Vad ger en kass laddningsregulator för symtom, förövrigt?

Bra att det löste sig. En trasig laddningsregulator gör att batteriet underladdas, överladdas eller inte laddas alls. Symptomen är att batteriet inte laddas under färd (dvs att hojen blir svårstartad nästa gång) alternativt att batteriet grillas pga överladdning. Hade egentligen ingenting med dina problem att göra, men det är en "känd" svaghet med just Hondan som nämndes av bara farten.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top