Vroom rasselrassel...

Speedsoda

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
Nattsvart Racing Devil, förklädd cross.
Har hunnit köra ~30 mil med hojen nu och har noterat ett jeffla rasslande och skramlande från motorn, låter ungefär som om nånting sitter löst och jag har sökt men inget hittat :va ... Rasslet kommer så fort man släpper gasen helt, men uteblir vid 3-4k rpm. Är det ett livsviktigt lager som rasslar och kommer haverera inom 2 mil och slita sönder hela motorn eller kan jag glatt köra på :gnissla :confused: ?

Speedsoda skrev:
Har hunnit köra ~30 mil med hojen nu och har noterat ett jeffla rasslande och skramlande från motorn, låter ungefär som om nånting sitter löst och jag har sökt men inget hittat :va ... Rasslet kommer så fort man släpper gasen helt, men uteblir vid 3-4k rpm. Är det ett livsviktigt lager som rasslar och kommer haverera inom 2 mil och slita sönder hela motorn eller kan jag glatt köra på :gnissla :confused: ?

Är det första gången du kör tvåtaktare? Kolvringsrassel brukar vara ganska normalt så fort det blir slitet.. Men du har ju vattenkylt så det borde inte låta så himla mycket..

Slurken skrev:
Är det första gången du kör tvåtaktare? Kolvringsrassel brukar vara ganska normalt så fort det blir slitet.. Men du har ju vattenkylt så det borde inte låta så himla mycket..

Har ju kört en hel del moppe, men på den bytte jag både cylinder och kolv+ringar innan jag började köra...
Och förra ägaren(känd slarvpelle iofs) försäkrade att han hade bytt kolv nyligen. Slarvpelle som sagt, kan ha ljugit/ monterat kolven uppåner :tomten .

Last edited:
Det är ju väldigt svårt att förklara ett rassel ljud. Men en sak är säkert, en vevaxelrenovering är inte billigt på en sådan där maskin. SÅ kan du undvika ett haveri i förtid, så se då till och fixa problemet direkt. Kör inte vidare fören du vet vad det är som lever om.
Det kan vara för sent redan.
Det kan vara hur lugnt som helst.
Det kan vara Stort alarm att något är på G.

Mats757 skrev:
Det är ju väldigt svårt att förklara ett rassel ljud. Men en sak är säkert, en vevaxelrenovering är inte billigt på en sådan där maskin. SÅ kan du undvika ett haveri i förtid, så se då till och fixa problemet direkt. Kör inte vidare fören du vet vad det är som lever om.
Det kan vara för sent redan.
Det kan vara hur lugnt som helst.
Det kan vara Stort alarm att något är på G.

Tänk dig en mutter som ligger på en plåt. Sen lägger du plåten på nåt som vibrerar lite. Då rasslar det lixom.
Rasslet hänger inte med varvet, utan låter ungefär likadant hela tiden, som om nåt sitter lite löst.
Har meckat hela vintern med denna föredetta skrothög, vill inte mer :4skrika !

Speedsoda skrev:
Tänk dig en mutter som ligger på en plåt. Sen lägger du plåten på nåt som vibrerar lite. Då rasslar det lixom.
Rasslet hänger inte med varvet, utan låter ungefär likadant hela tiden, som om nåt sitter lite löst.
Har meckat hela vintern med denna föredetta skrothög, vill inte mer :4skrika !

Något nedtappat i tanken?

Jag tror på Andreas linje, Ta bort Avgasrören och shejka på dom, det är mycket plåt i ett orginalrör.

Mats757 skrev:
Jag tror på Andreas linje, Ta bort Avgasrören och shejka på dom, det är mycket plåt i ett orginalrör.

Nåt äre i det. Men det lät väldigt lite när jag skakade på det, undrar om det verkligen kan föra så mycket oväsen som det gör när man kör. Ska kolla tanken också, kanske hittar nåt kul där! :banana

Låter det lite nu så är jag nästan 100% att det är det som låter! Blir en j_vla resonans i burken! Stämmer bra med att den tystnar vid vissa var oxå! Kolla vad som låter i burken och åtgärda det först och prova!

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda