Vridmomentsdiagram

stephenj

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Hjuling
Har sökt på nätet efter en effekt/vridmomentdiagram som visar samma motor med 5 och 6 växlad låda.

Hittar ingenting, är det någon som har eller vet om var det kan finnas.

Vad jag är ute efter är alltså att se skillnaden på vridmomentet per växel mellan de olika växellådorna med samma motor.

Någon?

Mvh Stephenj

stephenj skrev:
Har sökt på nätet efter en effekt/vridmomentdiagram som visar samma motor med 5 och 6 växlad låda.

Hittar ingenting, är det någon som har eller vet om var det kan finnas.

Vad jag är ute efter är alltså att se skillnaden på vridmomentet per växel mellan de olika växellådorna med samma motor.

Någon?

Mvh Stephenj

Är det vridmomentet på bakhjulet du vill veta?

stephenj skrev:
Ja det vore lämpligt, växellådan gör inte så stor skillnad på vridet vid vevaxeln....

Nä precis,
Den växlar därav namnet.
Om du har 100 Nm på vevaxeln och utväxling 1:1 så borde du ha 100 Nm - friktionsförlust på hjulet, utväxling 1:2 skulle då ge 50 Nm - friktionsförlust osv. det är väl bara att räkna.
Dessutom är det ju inte bara växellådan utan hela utväxlingen inkl kedja och drev

Sällsynt nån ritar såna diagram. Tyvärr.
(Antar det är dragkraften på bakhjulet du är ute efter, vridmomentet där har man inte mycket
nytta av att veta.)

Men vet du effekt- eller vridkurvan m varvtalet på x-axeln och vad utväxlingarna är på dom olika
växlarna, så är det lätt att räkna ut.

Ta varje punkt på vriddiagrammet, multa vridet med utväxlingen och dela varvtalet med utväxlingen
och pricka in på ett diagram så får du iaf en jämförelse.

Obs detta har inte ett dugg att göra med var man anser att effekten är mätt; bakhjul, koppling eller vevaxel.
/u

enhjuling skrev:
Nä precis,
Den växlar därav namnet.
Om du har 100 Nm på vevaxeln och utväxling 1:1 så borde du ha 100 Nm - friktionsförlust på hjulet, utväxling 1:2 skulle då ge 50 Nm - friktionsförlust osv. det är väl bara att räkna.
Dessutom är det ju inte bara växellådan utan hela utväxlingen inkl kedja och drev

Japp, som sagt skulle vara kul att se det i ett diagram

ulf_lundin skrev:
Sällsynt nån ritar såna diagram. Tyvärr.
(Antar det är dragkraften på bakhjulet du är ute efter, vridmomentet där har man inte mycket
nytta av att veta.)

Men vet du effekt- eller vridkurvan m varvtalet på x-axeln och vad utväxlingarna är på dom olika
växlarna, så är det lätt att räkna ut.

Ta varje punkt på vriddiagrammet, multa vridet med utväxlingen och dela varvtalet med utväxlingen
och pricka in på ett diagram så får du iaf en jämförelse.

Obs detta har inte ett dugg att göra med var man anser att effekten är mätt; bakhjul, koppling eller vevaxel.
/u

Då har jag och dottern något att göra ikväll, pappa ritar punkter och hon drar streck? :)

Hoppas någon hittar en dynokurva innan...*S*

stephenj skrev:
Hoppas någon hittar en dynokurva innan..
Jag har dåodå spånat lite om nåt ditåt. För att få lite känsla hur bra motorn register och utväxlingar matchar ihop.
(Bl.a. med sv. Bike's red, (se http://www.bike.se/forum/thread.php?t=46628 och ev. dess länkar)
men dom är helt kallsinniga till alla nya ideer, vad det verkar.) Så jag tar chansen igen att spåna lite.

I 1a vändan skulle jag vilja se (bakhjuls)effekten på alla växlar plottat mot hastigheten.
Nästa steg vore att dra bort den effekt som går åt för att övervinna luftmotståndet.
Och slutligen dividera det med vikten. Då har man alltså kurvor som visar hur mycket effekt/kg man har att axa för
på olika växlar i alla farter. Det borde ge en bra bild av hur prylarna funkar ihop sas.
Det är nästan en axkurva, men såna får så konstig skala om dom ska täcka hela fartregistret. Ungefär
som en effektkurva förhåller sig till en vridkurva, där ju vridkurvan är 'rakare' eftersom den inte innehåller
multiplikationen med varvtalet. Same but different.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Jag har dåodå spånat lite om nåt ditåt. För att få lite känsla hur bra motorn register och utväxlingar matchar ihop.
(Bl.a. med sv. Bike's red, men dom är helt kallsinniga till alla nya ideer, vad det verkar.)
Så jag tar chansen igen att spåna lite.

I 1a vändan skulle jag vilja se (bakhjuls)effekten på alla växlar plottat mot hastigheten.
Nästa steg vore att dra bort den effekt som går åt för att övervinna luftmotståndet.
Och slutligen dividera det med vikten. Då har man alltså kurvor som visar hur mycket effekt/kg man har att axa för
på olika växlar i alla farter. Det borde ge en bra bild av hur prylarna funkar ihop sas.
Det är nästan en axkurva, men såna får så konstig skala om dom ska täcka hela fartregistret. Ungefär
som en effektkurva förhåller sig till en vridkurva, där ju vridkurvan är 'rakare' eftersom den inte innehåller
multiplikationen med varvtalet. Same but different.
/u

Precis, du är inne på samma sak!

Bearing skrev:
http://www.bimotion.se/Links/VehicleSim.zip

Knappa in effektkurva, utväxlingar och vikt så räknar programmet fram resten. Du kan även ange rull- och luftmotstånd.
Programmet ritar kurvor för drivkraft på varje växel, räknar ut teoretisk 0-100 och 0-402 m t.ex.
Allmänna kommentarer:
1) Svårigheten är att veta rull- och luftmotstånd; mätningar ovanliga.
2) nackdelen med drivkraftdiagram är att dom (av naturliga skäl) stiger så mycket för låga farter
att upplösningen högt upp i registret blir dålig. Spec. uttalat blir det om man drar bort luftmotståndet.
Därför jag tror nettoeffekt/vikt vore bättre, iaf som t.ex. mätning vid hojtest.
/u

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...