Vridmoment?

FZR skrev:
Exakt!! Då är vi överens. :)

Kraft ger acceleration, hur den uppnås är en smaksak...

Precis, brukar bara förklara det så då frågan ständigt kommer upp och frågeställaren i regel inte är ute efter en vetenskaplig utläggning.
Dessutom så ger det en hyfsat rättvisande bild av verkligheten då liknande hojar i regel varvar ungefär lika, har ungefär samma utväxling, vikt och luftmotstånd etc...

I det läget accar hojen med högst moment bäst och hojen med högst effekt är snabbast, högst toppfart...

Men som sagt, frågeställaren ville ha ett hum om vad vrid kontra effekt gör med hans hoj och på en given hoj är detta svaret...

Daniel...

:huvet :huvet :huvet :dummer :kocko

Trodde vi var klara med det här, ställ inte allt på kant igen nu, ni var ju på spåret!

På en given utväxling ja.... Läs, lär å begrip! Högre effekt innebär alltid högre acceleration.. Ta mitt räkneexempel nån sida tillbaks, om skrotet accar eller övervinner luftmotstånd är inte intressant.. fysikaliskt spelar det ingen roll..

/B

Bj.O.rn skrev:
:huvet :huvet :huvet :dummer :kocko

Trodde vi var klara med det här, ställ inte allt på kant igen nu, ni var ju på spåret!

På en given utväxling ja.... Läs, lär å begrip! Högre effekt innebär alltid högre acceleration.. Ta mitt räkneexempel nån sida tillbaks, om skrotet accar eller övervinner luftmotstånd är inte intressant.. fysikaliskt spelar det ingen roll..

/B
Du har fullständig rätt Björn. Skitbra exempel ju :bow .

Och om nån vill ha det ännu mer utförligt kan man kika på den här länken som sagt (fast in english dårå) http://217.215.17.223/diverse/torque_myth.html

URRninja har ju rätt imho.
Förstår inte varför det plötsligt skulle dras in en massa om att vridmomentet var det intressantaste på en motor, vi hade ju spikat det här för länge sen:-)
Man drra ju knappast en motor genom hela registret på varje växel, högst effekt vinner, sen kan HD ha hur mycket vrid de vill på 3500 varv.
Det är bätte för en snabb hoj att ha maxvrid högt i registret, eftersom vrid och varv ger effekten, lågt varv högt vrid låg effekt jämfört högt vrid högt varv.
Ska mna däremot dra hem nåt tungt med hojen så gillar man nog HDn bättre.

Bj.O.rn skrev:
På en given utväxling ja....

Jag ser det helst som accelleration från samma hastighet, dvs att från samma hastighet starta en accelleration -vilken hoj har mest vrid på bakhjulet att tillgå med den utgångspunkten? (se mitt resonemang tidigare i tråden).

/J

RG500-Johannes skrev:
Jag ser det helst som accelleration från samma hastighet, dvs att från samma hastighet starta en accelleration -vilken hoj har mest vrid på bakhjulet att tillgå med den utgångspunkten? (se mitt resonemang tidigare i tråden).

/J

Precis.. Mitt näst sista inlägg i denna tråd var en kommentar till ypvs.. Det här är det sista, tror jag.. Tänkte återgå till det mycket viktigare :fyllisar snacket..

/B

RG500-Johannes skrev:

/J

Men alla kan ju anpassa sig efter sin hojs register?
Ja en 125 kan ju aldrig hänga på en 1000cc Gixxer.
Men om du kappar mot en hoj med mycket vrid på mellanvarv och du själv har en hoj med lika mycket vrid högt i registret, du kommer ju växla ner, slira på kopplingen eller vad sjutton som helst sen är han en goner.

Kommer att tänka på ett annat moment nämligen 22. Är även det hopplöst att ta sig ur.

Skilj gärna på motorns prestanda och hela hojen prestanda. Det blir lite lättare att resonera om man håller i sär saker.
Motorprestanda mäter man rimligen bäst just på motorn. (Rullande landsväg är en kompromiss som gör att man kan mäta motorn någorlunda bra på ett enkelt o billigt sätt, inget annat.) Egentligen bara intressant för att bedöma om motorn i sig är vettig och/eller om den borde gå att vässa. O sen se om den verkligen blev bättre. I den diskussionen har vrid- o effektkurvor sitt berättigande.

Hojens prestanda ska man förstås mäta på hojen. Vill man veta hur alltihopa lirar ihop (motor, låda, vikt, luftmotstånd) ska man titta på helheten. Det är ju den man kör. I princip ger ax-kurvor över motorns hela varvregister på varje växel den infon. Haken är att ingen (såvitt jag vet) mäter o publicerar såna kurvor. Sådana kurvor skulle ge bra info om hur bra effektkurva o utväxlingar passar ihop m vikt o luftmotstånd etc. Så självklart egentligen att det är ofattbart att det inte görs jämt. Antar det är ett annan Moment 22; ingen frågar efter det för att ingen mäter det. Och tvärtom. Borde vara rätt billigt m nån modern datalogger.

Sammantaget blir jag förvånad över vilka långa diskussioner begreppet vridmoment ger upphov till, gång på gång. Skulle nog bli bättre om till en början hoj-journalisterna slutade skriva så slarvigt om att 'dom känner motorns vrid på bakhjulet' o liknande trams. 'I have a dream...'
/u

Allt detta låter bra, men

Men vad betyder YPVS och hur mäts det?

Flåklypa skrev:
a=F/m menar du väl?
:rodnar Sköt mig i foten.....igen. Fast vid närmare eftertanke var det nog bara för att testa om läsarna är källkritiska.
Iaf en som var det. :tummenupp
Hoppas jag inte bidragit alltför mycket till förvirringen.
/u

Själv kör jag sällan på bana och lika sällan mäter jag hur fort min hoj/bil går 0-100.
Jag ligger på det varvtal som låter skönast, typ 3000 rpm. Jag vill att det ska kännas bra när jag gasar. Vad jag alltså vill ha är högt vridmoment vid det varvtalet, eller hur? Jag struntar väl i toppeffekt! Det är hjulmoment vid typ 50 blås som gör mig lycklig!

Frågan är då vad jag blir gladast av, 1000cc sporthoj eller 1000cc glidare?
Jag är rädd för att det lutar åt glidaren... FAN!! Har jag blivit så gammal?? :mad:

Eller har jag fel??

Comi skrev:
Men vad betyder YPVS och hur mäts det?

YPVS = Yamaha Power Valve System, ett system för att sänka avgasporten på 2T. Tillika nicket för en av personerna med i diskussionen. Har inget att göra med själva vridmomentsdiskussionen. Mäts ej.

/J

Silwer skrev:
Men alla kan ju anpassa sig efter sin hojs register?
Ja en 125 kan ju aldrig hänga på en 1000cc Gixxer.
Men om du kappar mot en hoj med mycket vrid på mellanvarv och du själv har en hoj med lika mycket vrid högt i registret, du kommer ju växla ner, slira på kopplingen eller vad sjutton som helst sen är han en goner.

Jepp, du har just beskrivit varför mest effekt vinner. Har man system (kopplingsslir, växellåda etc) för att se till att man kan ligga i sin effekttopp vid samma hastighet så får man mer vridmoment på bakhjulet i slutändan.

/J

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...