Vridmoment?

Bj.O.rn skrev:
om vridmomentet är 50 eller 80 Nm är helt ointressant, mest effekt vinner eftersom man har en växellåda..
/B
Om jag får välja mellan 50 Nm i ett brett register och 80 Nm i en peakig motor så väljer jag nog den första, den är lättkörd. Och sånt kan man utläsa av en vridmomentkurva (dvs om man inte har möjlighet att provköra den aktuella knarren). Med detta menas nu inte 50 Nm vid 500 rpm men låt oss säga så här:
Motor 1: 50 Nm från 5000-10000 rpm
Motor 2: 80 Nm från 6500-8500 rpm och i övrigt kraftlös (dvs peakig).
Jag väljer motor1 som visserligen har något lägre toppeffekt men som har bredare register = mer lättkörd.
Och jag är minsann kapabel att dynga av redan med en lättkörd hoj!
Men allra helst vill jag ha mycket vrid i ett brett register.

EFFEKT mäts i Hästkrafter (eller kW) och är vad som behövs för att flytta bilen. Ju högre effekt, ju lättare kan motorn flytta på bilen.
KRAFT eller vridmoment mäts i lbf (footpound) eller kN (kiloNewton) och är vad som sätter bilen i rörelse. Ju högre vridmoment, ju lättare kan bilen accelerera.
Hög effekt räcker inte för att få en snabb bil. Ej heller räcker det med ett högt vridmoment.
En motorcykel kan ha hög effekt men lågt vridmoment. Detta gör ej så mycket eftersom det ej är så mycket massa (vikt) som skall flyttas.
En traktor å andra sidan har kanske inte så hög effekt men däremot ett högt vridmoment för att komma igång med flera tons last.

Nejvbie skrev:
KRAFT eller vridmoment mäts i lbf (footpound) eller kN (kiloNewton)
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det är så här: Kraft mäts i bland annat kN och är linjärt. Vridmoment (roterande, ej linjärt) mäts i Nm (och nån engelsk enhet som jag inte har i Alzheimerhuvudet just nu). Vridmoment och kraft är inte samma sak. Vridmoment är kraft på ett specificerat avstånd från rotationens centrum, dvs vid en viss radie.
I övrigt håller jag med dig med tillägget om att brett register = lättkörd etc.

Lite synd att alla trådar försvann i sporthojs armageddon i våras. Där fanns en tråd där alla dessa bitar reddes ut.

Jag tycker Björn slår huvudet på spiken när han säger att mest effekt vinner -p.g.a. att vi har en växellåda. Det är ingen slump att det fanns 3 cylindriga 50 cc hojar med tvåsiffrigt antal växlar som de tävlade med. 17 hk i ett område om 500 rpm om jag inte minns fel.

Lättkört, nej, snabbast -ja.

Jag brukar försöka förklara detta med vridmoment kontra effekt på följande sätt: om du vid ett varvtal har ett visst vridmoment så har du en viss "kraft" att ta ur motorn, i vårt fall att driva fram en motorcykel. Men om du kör vid ett högre varvtal och tar ut samma moment så har motorn gjort ett större arbete, därför att du har tagit ut samma moment, men detta har motorn utfört på fler varv. Och då kommer vi in på varför mest effekt vinner; om du har en växellåda så kan du ju använda dessa "fler varv" som motorn levererar med detta moment till att skapa mer moment. Exempel:

Hoj1: 100 Nm @ 5000 rpm, hojen går då i 50 km/t
Hoj2: 70 Nm @ 10000 rpm, hojen har samma växellåda säger vi -och går därmed i 100 km/t eftersom den varvar dubbelt så mycket.

Men för att jämförelsen ska vara intressant så ska ju hojarna gå i samma hastighet, säg 50 knyck då. Vi ändrar då växellådan i Hoj2, och den blir då utväxlad 2:1 jämfört med innan. Resultat:

Hoj1: 100 Nm @ 50 km/t
Hoj2: 140 Nm @ 50 km/t

Inte svårt att tänka sig vilken hoj som accellerar snabbast av ovanstående.

Det som begränsar hur mycket effekt vi kan ha nytta av är en annan sak, och i dagsläget när vi kör omkring på hojar som vi inte bemästrar 100% så är detta ännu tydligare.

Och, visst, om vi har en snygg momentlinje så behöver du inte växla lika mycket, spar tid på detta osv.

/J

Bj.O.rn skrev:
om vridmomentet är 50 eller 80 Nm är helt ointressant, mest effekt vinner eftersom man har en växellåda..

/B
Jo.. förstår att du gillar o växla.. för de få man ju göra hela tiden på en twin.. :p

Vi börjar om, eller rättare sagt förtydligar lite..

Effekt är ett mått på vad som finns att ta ut ur maskineriet i kraft på bakhjulet inte vridmoment...

1. Det som driver hojen framåt är ju kraften som bakdäcket överför till marken, ju högre kraft desto högre fart elleracceleration (beroende på när luftmotständet blir lika stort som tillgänglig kraft). Så långt är alla med eller hur?

2. Kraften som däcket överför är lika med bakhjulets vridmoment delat med radien på hjulet. ju större radie, desto mindre kraft, fast hastigheten blir större i samma takt som kraften minskar.. för att förenkla säger vi att ett bakdäck har en radie på en halvmeter (en meter diameter)

3. För att nu få denna vridande kraft på bakslangen så måste i ju överföra motorns effekt (vrid gånger varvtal) på något sätt, det görs genom en transmission som växlar ner motorns varvtal en hel del.

4. finns ju en mekaniklag som säger att det man vinner i kraft förlorar man i väg, om jag växlar ner motorns varvtal fem gånger så har jag alltså fem gånger så stort vridmoment, fast bara en femtedel så mycket varvtal.

räkneexempel:

Motorcykel 1 har 114 Nm vid 2300 rpm å 49,5 hästar vid 4800 (såna tingestar finns, det är uppgifterna som Suzuki uppger för nån custååmhpoj som heter VL1500..

Motorcykel 2 har 61,7 Nm vid 7400 rpm å 70 hp vid 9000 rpm (SV650S)

För att förenkla antar vi att bägga har samma luftmotstånd å vikt (hähä, fet chans), därför bortser vi från det!

Vad har vi att leka med då..
(klipper in Silwers effekformel, tror den stämmer :tummenupp )

effekt=vrid*varv/7025

Vad blir då vridmomentet vid maxeffekt, för det är det som är intressant, det kom vi ju fram till ovan..

Vi löser ut vridmomentet ur ovanstående å får: effekt*7025/varv (konstanten är till för att det ska stämma med Newtonmeter, hästkrafter å varv per minut, inga SI-enheter direkt)

VL1500 49,5*7025/4800= 72,4 Nm vid 4800rpm

SV650S 70*7025/9000= 54,6 Nm vid 9000 rpm

Visst ser det fortfarande ut som om VL'en är bäst?

Nå, nu ska vi få fart på skrotet åsså..

160 km/h kaske kan vara en lagom fart, vilken hoj har mest kraftreserver över då? eller ska vi säga 200 blås på en gång? Vi tar 200, fort är kul säger ju några..

vårat bakhjul på en meters diameter måste alltså snurra med följande fart för att vi ska komma dit:

omkrets= diametern*pi = 3,14m

200*1000/60=hastighet i meter/minut=3333m/minut, om varje varv då är 3,14 meter så blir varvtalet på bakslangen 3333/3,14=1061 rpm

Sådär hur mycket måste vi alltså växla ner VL-monstret? jo, från 4800 till 1061

4800/1061=4,52

SV'n=9000/1061=8,47

Eftersom vi enligt punkt fyra vinner i väg det vi förlorar i kraft har vi följande vridmoment på bakhjulet

Vulgo-VL: 72,4*4,52=327,25 Nm

SV: 54,6*8,47=462,46 Nm

Den framdrivande kraften mot asfalten är ju momentet genom hävstången (i detta fall en halvmeter, halva diametern) större hävstång blir ju lägre kraft..

VulgofläskVL=327/0,5= 654 N
SV 462/0,5= 924 N

Dom som fortfarande tror att vrid är kung kan roa sig med att peta in värdena för maxvrid å få ännu mer nedslående resultat..

/B

Vad jag får ut av bjorns kommentar är att högre effekt ger större vridmoment på bakhjulet? Eller har jag tappat bort mig själv nu? :D

OlleR6 skrev:
Vad jag får ut av bjorns kommentar är att högre effekt ger större vridmoment på bakhjulet? Eller har jag tappat bort mig själv nu? :D

Ja, vid samma fart, det är viktigt att komma ihåg..

/B

Men på en crossmaskin så vinner man på att ha ett högre vridmoment å en lägre effekt så länge hjulet spinner right?

Det är ju natt å dag att jämföra en 125 och en 400 på samma effekt i en sandlåda... Man åker betydligt fortare på en 400

Last edited:
OlleR6 skrev:
Men på en crossmaskin så vinner man på att ha ett högre vridmoment å en lägre effekt så länge hjulet spinner right?

Det är ju natt å dag att jämföra en 125 och en 400 på samma effekt i en sandlåda... Man åker betydligt fortare på en 400

Det var inte vad det handlade om, körbarhet skippar vi här :)

/B

OlleR6 skrev:

Ta bort man o sätt in jag, en del tävlingar har totalvunnits av 125or trots att alla klasser varit med, det gäller bara vad du gillar bäst.
Själv är jag som du och kör gärna på lägre varv.

Björn: ett suveränt inlägg !!!

Vridmoment(kurva) är bra på 2 sätt:
1) Dividera m volymen o kolla om alla kubiken man betalat för oxå används. Runt 100 Nm/l tyder på bra andning o förbränning.
2) Titta på kurvan och se om motorn är spetsig eller inte. När man drar upp i registret på en o samma växel följer ax-känslan momentkurva i stort sett. (Innan luftmotståndet blir stort.) Lättare att titta på vridkurvan än effektkurvan, tycker jag. Men om man ritade vridet på nåt mer standardiserat sätt skulle det bli lättare att läsa det.

T.ex. hojtidningarna borde dra sitt strå till stacken av förståelse genom att rita ut (beräknad) dragkraft på bakhjulet om hojen var växlad för X km/t vid maxvrid. Då skulle man åtminstone kunna jämföra. Lätt som en plätt m ett Excelark. (Fast dom skulle kanska ha svårt att förklara nåt som dom själva inte fattar egentligen. :D)
/u

ulf_lundin skrev:
2) Titta på kurvan och se om motorn är spetsig eller inte. När man drar upp i registret på en o samma växel följer ax-känslan momentkurva i stort sett. (Innan luftmotståndet blir stort.) /u

Nix, Accelerationen följer effektkurvan, det är ju vad vi kom fram till eller hur :huvet

Om tillgänglig kraft (dvs effekt) överförd till asfalten används till att övervinna luftmotstånd, åka uppför en backe eller att accelerera en massa spelar ingen som helst roll

/B

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien