Pär
Det var inte jag
Bj.O.rn skrev:Vem faan vill skjutsa..![]()
/B
så sant så sant ....tänkte inte på det men visst har det betydelse ...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Bj.O.rn skrev:Vem faan vill skjutsa..![]()
/B
Om jag får välja mellan 50 Nm i ett brett register och 80 Nm i en peakig motor så väljer jag nog den första, den är lättkörd. Och sånt kan man utläsa av en vridmomentkurva (dvs om man inte har möjlighet att provköra den aktuella knarren). Med detta menas nu inte 50 Nm vid 500 rpm men låt oss säga så här:Bj.O.rn skrev:om vridmomentet är 50 eller 80 Nm är helt ointressant, mest effekt vinner eftersom man har en växellåda..
/B
Bj.O.rn skrev:om vridmomentet är 50 eller 80 Nm är helt ointressant, mest effekt vinner eftersom man har en växellåda..
/B
Vad jobbar du med eftersom du jämt och ständigt är inloggad? =DSilwer skrev:På sätt o vis räcker det med hög effekt för att få en snabb bil.
Rätta mig om jag har fel men jag har för mig att det är så här: Kraft mäts i bland annat kN och är linjärt. Vridmoment (roterande, ej linjärt) mäts i Nm (och nån engelsk enhet som jag inte har i Alzheimerhuvudet just nu). Vridmoment och kraft är inte samma sak. Vridmoment är kraft på ett specificerat avstånd från rotationens centrum, dvs vid en viss radie.Nejvbie skrev:KRAFT eller vridmoment mäts i lbf (footpound) eller kN (kiloNewton)
Har nästan alltid tillgång till uppkopplade datorer, behöver bara glo om nåt hänt när jag har minsta dödminut och det diskuteras nåt jag är med i.Silwer skrev:På sätt o vis räcker det med hög effekt för att få en snabb bil.
Jo.. förstår att du gillar o växla.. för de få man ju göra hela tiden på en twin..Bj.O.rn skrev:om vridmomentet är 50 eller 80 Nm är helt ointressant, mest effekt vinner eftersom man har en växellåda..
/B
OlleR6 skrev:Vad jag får ut av bjorns kommentar är att högre effekt ger större vridmoment på bakhjulet? Eller har jag tappat bort mig själv nu?![]()
OlleR6 skrev:Men på en crossmaskin så vinner man på att ha ett högre vridmoment å en lägre effekt så länge hjulet spinner right?
Det är ju natt å dag att jämföra en 125 och en 400 på samma effekt i en sandlåda... Man åker betydligt fortare på en 400
OlleR6 skrev:Men på en crossmaskin så vinner man på att ha ett högre vridmoment å en lägre effekt så länge hjulet spinner right?
Det är ju natt å dag att jämföra en 125 och en 400 på samma effekt i en sandlåda... Man åker betydligt fortare på en 400
ulf_lundin skrev:2) Titta på kurvan och se om motorn är spetsig eller inte. När man drar upp i registret på en o samma växel följer ax-känslan momentkurva i stort sett. (Innan luftmotståndet blir stort.) /u
![]() |
Bike kör Stark Varg EX!
Under hösten kommer Bike gö... |
![]() |
Customhoj Bike Show 2026
Den 23 till 25 januari körs... |
![]() |
Racing på Kjula Dragway till helgen
Den kommande helgen (23-24 ... |
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup
Harley-Davidson och MotoGP ... |
|
![]() |
BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien
Platsen för BMW Motorrad In... |
![]() |
Strängnäs Bike Show den 30/8
Sista lördagen i augusti är... |
![]() |
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna
Under lördagen kördes Mälar... |
![]() |
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2
2025-års Fat Boy Gray Ghost... |
![]() |
European Bike Week: 2-7 september 2025
Under veckan den 2 – ... |
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion
Michael Schumachers Honda F... |