Vridmoment vs. växelläge?

• Thread starter Thread starter Coola Ola
  • Start date Start date

Coola Ola

Guest
Alltså, av ren nyfikenhet. När man bänkar en hoj får man ju fram dels effekt och dels vridmoment. Att effekten är samma på alla växlar köper jag men momentet borde ju ändras beronde på vilken växel man har?

Om jag minns rätt från gymnasieteknologin så är effekten oförändran genom en godtycklig växel (minus transmissionförluster) medan utgående moment ändras beroende på utväxling (varför det blir lättare att slanga på lägre växlar t.ex.).

Är det bara så att en bromsbänk räknar om det utgående momentet i förhållande till bakhjulets hastighet och ger ett korrigerat vridmoment?

Någon Hojtidning (minns inte vilken, performance bike kanske..) visar/visade sina effektdiagram +vridmomentet på varje växel. så mycket vet jag :tomten

Jo så är det nog, dvs den mäter vridmomentet och beräknar effekten.

hmm men det var ju inet direkt det du funderade över, jag antar att bänken på nåt sätt kan räkna om det hela annars skulle ju utväxlingen på varje hoj jävlas (de är ju olika på varje modell).

Last edited:
Om man mäter varvtalet på motorn kan man räkna ut vridmomentet i motorn.

P = M * w

Effekten är produkten av vridmomentet och vinkelhastigheten.

En dynamometer kan mäta accelerationen på en roterande trumma med känd rotationströghet och därigenom räkna ut hur mycket effekt som går in i trumman, vilket är lika med motorns effekt (minus förlusterna i systemet).

Den kan också bromsa tills konstant varvtal uppnås och där mäta antingen bromseffekten eller varvtal och bromskraft (bromsvridmoment) och på så sätt få ut en effekt.

I teorin går dessa två sätt att kombinera vilket kanske kunde ge högre precision. Jag vet inte om detta görs i praktiken. Det vore nog bättre att ha en tyngre trumma i så fall... men hur tung kan den vara innan det blir ohanterligt?

I bägge fallen får man ut en effekt. Med effekt och motorvarv (på vevaxeln, d v s oberoende av växel) så kan man sedan räkna fram vrid på vevaxeln.

Känner man till utväxlingen så är det sedan bara ytterligare sifferexcercis att få fram vridet på utgående axel.

Nja
Om man vet accelerationen, A, och tröghetsmomentet, I, så kan man räkna ut
det vridande momentet, M, som M = A x I
När momentet, M, är uträknat kan man räkna ut effekten genom att multiplicera
momentet, M, med varvtalet, n.
Får jag det till ,dvs om de kör med sån roterande trumma så är det vridande momentet de mäter.

Fast vridande moment kanske är effekten då?

Innan ni svär så har jag aldrig jobbat med bromsbänkar, och när man lämnar in en hoj för att köra den i en så struntar man ju i hur den fungerar, tills nu:lol

Last edited:
Silwer skrev:
Mäter varvtalet?

Ja, man kopplar på en givare på en tändkabel som då ger en puls varje varv eller varannat beroende på tändsystem.

Vinkelhastigheten är varvtalet * 2 * PI / 60

Bearing skrev:
Ja, man kopplar på en givare på en tändkabel som då ger en puls varje varv eller varannat beroende på tändsystem.

Så är det ju de gör förstås. Hur skulle man annars få motorns effektkurva i förhållande till varvtal? :huvet

Tack för upplysningen :Bugar

Coola Ola skrev:
Så är det ju de gör förstås. Hur skulle man annars få motorns effektkurva i förhållande till varvtal?
Ja, allt är inte så svårt som man kan tro vid första anblicken.

Och eftersom eff = vrid*varv/7.024 dvs. vrid = eff*7.024/varv så är det enkelt
att räkna fram en vridkurva oxå. (Sorter: hk, Nm, varv i 1000tal)
(Den vridkurvan talar om vad motorn skulle ge i vrid om förlusterna var noll mellan vev o bakhjul;
bänken mäter ju på bakhjulet. Vi kallar det (felaktigt) för bakhjulsvrid. Men alla som använder
växellådan känner ju att det egentliga bakhjulsvridet varierar med vilken växel man har; trots samma motor....)
/u

Bearing skrev:

öh?
men det tror jag vi fattade, men det räcker inte att mäta enbart varvtalet, det var det jag undrade över vad du menade med.

Silwer skrev:
öh?
men det tror jag vi fattade, men det räcker inte att mäta enbart varvtalet, det var det jag undrade över vad du menade med.
Trodde vi hade kommit överens om hur man mäter effekten?
Då var det bara varvtal kvar för beräkna momentet, så då skrev jag det. Men uppenbarligen har det blivit ett missförstånd mellan dig och mig, Ola verkar svaret det ha hjälp iaf(om han inte är ironisk, vilket jag inte tror)

Effekten beräknast alltså på hur snabbt trumman accar och hur fort den snurrar genom att kombinera de formler vi två skrivit. För trummans varvtal/vinkelhastighet mäts också, och accet kan beräknas genom att använda tiden mellan mätningarna.
Momentet i motorn beräknas genom att dividera effekten med vinkelhastigheten enligt min formel.

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN