Tonic
www.mekanik.tk
Tjenna! Jag håller på med lite beräkningar om vridmoment till ett skolarbete. Idag räknade jag på hurvida en en-två-tre eller fyrcylindrig motorcykel har mest vridmoment per cylinder! Jag hade räknat med att en encylindrig motorcykel hade haft mest vridmoment per kubik. Detta med tanke på att de exploderar mer sällan och trycket på vevaxeln inte är lika kontinuerligt! Men detta visade sig felaktigt. Det var istället de frcylindriga motorcyklarna som hade bäst vridmoment per kubik.
Det jag undrar är då om man räknar det sammanlagda vridmomentet från alla fyra cylindrars explosioner till ett och samma tal eller hur det funkar?
Siffrorna jag fick fram visar att fyrcylindriga motorcyklar har mest vrid per kubik och sedan trecylindriga följt av tvåcylindriga och sist encylindriga.
Det jag undrar är då om man räknar det sammanlagda vridmomentet från alla fyra cylindrars explosioner till ett och samma tal eller hur det funkar?
Siffrorna jag fick fram visar att fyrcylindriga motorcyklar har mest vrid per kubik och sedan trecylindriga följt av tvåcylindriga och sist encylindriga.