Vridmoment / Hästkrafter

milkoholic

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
..inte än
Jag har ingen hoj, men kommer definitivt skaffa en så fort jag kan.
Men jag börjar redan nu intressera mig för vad allting i dessa himmelska MC-tidningar betyder.
Vad innebär ett vridmoment och vad är bra / dåligt. Och har det något med hästkrafter att göra?

/c

Citat:

"EFFEKT mäts i Hästkrafter (eller kW) och är vad som behövs för att flytta bilen. Ju högre effekt, ju lättare kan motorn flytta på bilen.
KRAFT eller vridmoment mäts i lbf (footpound) eller kN (kiloNewton) och är vad som sätter bilen i rörelse. Ju högre vridmoment, ju lättare kan bilen accelerera.
Hög effekt räcker inte för att få en snabb bil. Ej heller räcker det med ett högt vridmoment.
En motorcykel kan ha hög effekt men lågt vridmoment. Detta gör ej så mycket eftersom det ej är så mycket massa (vikt) som skall flyttas.
En traktor å andra sidan har kanske inte så hög effekt men däremot ett högt vridmoment för att komma igång med flera tons last.
Hoppas detta klarar ut begreppen för dig."

Något jag hittade....

Edit: Hittade lite till: http://susning.nu/H%e4stkraft

Last edited:
Effekt mäts i hk eller i W, vridmoment mäts i Nm (Newtonmeter). Effekten kan beräknas om man vet vridmomentet och vid vilket varvtal man har detta.
Effekten=Vridmomentet*vinkelhastigheten. Där vinkelhastigheten mäts i radianer/sekund.

Hoppas att detta var till någon hjälp...

Jåke skrev:
Citat:

"EFFEKT mäts i Hästkrafter (eller kW) och är vad som behövs för att flytta bilen. Ju högre effekt, ju lättare kan motorn flytta på bilen.
KRAFT eller vridmoment mäts i lbf (footpound) eller kN (kiloNewton) och är vad som sätter bilen i rörelse. Ju högre vridmoment, ju lättare kan bilen accelerera.
Hög effekt räcker inte för att få en snabb bil. Ej heller räcker det med ett högt vridmoment.
En motorcykel kan ha hög effekt men lågt vridmoment. Detta gör ej så mycket eftersom det ej är så mycket massa (vikt) som skall flyttas.
En traktor å andra sidan har kanske inte så hög effekt men däremot ett högt vridmoment för att komma igång med flera tons last.
Hoppas detta klarar ut begreppen för dig."

Något jag hittade....

Edit:
Vridmoment mäts i Nm (Newtonmeter), dvs Newton*meter. Vridmoment kan beskrivas som kraft*hävarm. Effekten och vridmomentet beror av varandra enl formeln: Effekt [W] = Vridmoment [Nm]*varvtalet*2*pi/60 (Nm*rpm*(radianer/s))

Det är sällan (aldrig?) man använder kNm som mätenhet hos bilar (möjligtvis lastbilar) eftersom 1kNm är väldigt mycket.
1kNm=1000Nm dvs tex = 1000N*1m

Last edited:
jag är inte helt säker, men är d inte så att om man har bra vrid, så kan man köra med låga varv, (med hög växel i liten hastighet)?

själv har jag en 125cc, den har dålig vridmoment, måste tok-varva den för att den ska acc. nånstans.

har jag rätt eller helt feeel!?

EDIT: jag föredrar en motor med bra vrid. (min är lite tråkig pga. varvtalet som man har när man kör på motorväg)

Last edited:
Men för att få till lite tjong i grejorna - krävs det effekt. Detta med eller utan vrid. Det behövs nästan inget vrid alls. Med utväxling och massa varvtal får man ut vrid, inte på veven men efter växellådan. En motor med enormt vrid men dålig effekt kan aldrig bli någon raket.

I ett gammalt nummer av brittiska Performance Bikes så förklarade John Robinson förhållandet effekt/vridmoment med en enkel liknelse: "power is the speed with which torque is delivered" (fulöversatt typ: effekt är den hastighet med vilken vridmomentet leveras) o det tycker jag förklarar ganska bra även om det är en förenkling. Men som konstaterats i tråden så är en motor med hög effekt men "utan" mkt vridmoment inte nåt att ha o vice versa är inte heller så intressant.

Ska du ha ny hoj så kolla efter en med massor av vrid. Så kolla efter de med Harley Davidsson-emblem på tanken - DET är grejjor det ;)

Mavve skrev:
Ska du ha ny hoj så kolla efter en med massor av vrid. Så kolla efter de med Harley Davidsson-emblem på tanken - DET är grejjor det ;)

Man ska ha en Top Gun-jacka också, har jag hört :tungan

weeeiii skrev:
jag är inte helt säker, men är d inte så att om man har bra vrid, så kan man köra med låga varv, (med hög växel i liten hastighet)?

själv har jag en 125cc, den har dålig vridmoment, måste tok-varva den för att den ska acc. nånstans.

har jag rätt eller helt feeel!?

EDIT: jag föredrar en motor med bra vrid. (min är lite tråkig pga. varvtalet som man har när man kör på motorväg)
En 125:a har både klen effekt och klent vrid, där kurvorna har en puckel vid höga varv. För att nå upp till bästa vridmomentet måste man alltså passera en bra bit av varvregistret utan vidare hög effekt eller vridmoment.

Sök på forumet..

milkoholic skrev:
Jag har ingen hoj, men kommer definitivt skaffa en så fort jag kan.
Men jag börjar redan nu intressera mig för vad allting i dessa himmelska MC-tidningar betyder.
Vad innebär ett vridmoment och vad är bra / dåligt. Och har det något med hästkrafter att göra?
/c

Sök på forumet, det finns mängder av KORREKT info här..inte bara allmänt förvirrade. Varvtal - effekt - vridmoment är nära förbundna med varandra...

Ulf Lundin (och ett fåtal andra) har gett ett antal bra förklaringar både på SH och bike.se.
"Söken och I skolen finna" som det heter i en annan bransch...:tummenupp

Kahobe: Tack f komplimangen.

Effekten driver hojen; inget annat.

Vridmomentet säger bara om alla kubiken du betalt för är hemma sas. Men då måste man jämföra m cyl.volymen. Runt 100 Nm/l är bra, 80 dåligt. Gäller f oturbade 4takt. Turbo o 2takt ger betydligt högre värden.

Sämst spec.vrid brukar hojar typ HD ha (utom Porschemotorn) o bäst moderna sporthojar.

Vridmomentkurvan och effektkurvan visar samma sak, ritat på olika sätt bara. Somliga tycker effektkurvan är lättare att läsa, andra föredrar vridkurvan för att få en uppfattning om motorns karaktär.

Vid alla varvtal är effekten = vrid*varv/7.024 (sorter: hk, Nm o 1000 varv/min). Det innebär att 50 Nm v 5000 varv ger hälften så mycket effekt (35.6 hk) som 50 Nm v 10000 (71 hk).
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
Vid alla varvtal är effekten = vrid*varv/7.024 (sorter: hk, Nm o 1000 varv/min)

Edit: Räknefel, se riktig uträkning i senare inlägg!
/henke

Last edited:
106Nm/l blev det enligt Silwers formel i Johannes andra länk!

(Hk*7025/(varv/minut)) 17*7025/9000 = 13.26...

13.26/5 = 2.6653 * 4 = 10.61... * 10 = 106.15...Nm/l

Henkka skrev:
106Nm/l blev det enligt Silwers formel i Johannes andra länk!

(Hk*7025/(varv/minut)) 17*7025/9000 = 13.26...

13.26/5 = 2.6653 * 4 = 10.61... * 10 = 106.15...Nm/l
OT: Låter som en 125:a...då är det väl enklare att räkna ut Nm/l genom att ta vridet 13,26 å dela med cylindervolymen 0,125 = 106 Nm/l... :va

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman