Nja, en 100hk hoj på 250kg accelererar inte lika snabbt som en modern 600cc sporthoj. Motorvridet har ingen speciell funktion som gör att det övervinner luftmotståndet. Luftmotståndet övervinns av vridet på drivhjulet, vilket hela tiden är proportionellt mot effekten som motorn utvecklar. En motor på 115hk kommer således att ge mer vrid på drivhjulet än en motor på 100hk, oavsett hur mycket vrid 100hk-motorn har. Detta förutsätter att bägge motorerna körs på de varvtal som ger högst effekt. Om vi snackar roll-on på 6:an så har den större motorn säkert ett övertag.Det finns en faktor till förutom massan på hojen, och det är luftmotståndet. Jag har en 1000cc med rätt så mycket vrid (100nm) men få hästkrafter (100hk), 250kg torrvikt. Jämför man acceleration med exempelvis en 600cc på ett vrid med 70nm och 115hk, torrvikt 170kg, så är 1000cc hojen något piggare men det är marginellt. Vid högre hastigheter så är det vridet som tar hand om luftmotståndet. Jag kan sitta upprätt men flera som kör 600cc ligger över tanken.
En Yamaha GTS 1000 hänger möjligtvis med en 600cc till 100km/h, men sedan lär den bli frånåkt. En 600cc gör 0-200km/h under 10sek med en kompetent förare. Detta klarar nätt och jämnt en FJR 1300 trots 143hk och 134nm (dock lite högre vikt än GTS 1000).