Vrida rätt sned gaffel

Kenya

..
Gick med
20 Apr 2005
Hoj
ZX12R
La cykeln förra veckan och när jag skulle ta mig hem från bankörningen upptäcker jag att gaffeln är sned.
Man får svänga styret lite åt höger för att cykeln ska gå rakt och när jag tittar ner mot hjulet så ser jag att vänstra gaffelbenet går tvärare ner mot hjulet än det högra.
Antar att det har fått sig en smäll och man kan vrida eller liknande rätt det men hur??
Köpa ny undre styrkrona eller?:confused:

Om det inte var en dundervurpa är gaffelbenen/styrkrona säkert ok, de har bara vridit sig lite.

1. Ordna ett servicestöd som lyfter under styrkronan
2. Lossa gaffelbenen vid undre och övre styrkrona (ev. clip-on beroende på hur de är monterade)
3. Ställ dig framför hojen, lås hjulet mellan knäna och tryck på styrhalvorna så allt blir rakt och fint.

/A

Last edited:
Har du tur så har det bara vridit gaffeln i kronorna.
Prova att lossa alla bultar till kronorna, lossa även den stora kronmuttern. rucka i styret eller i hjulet och se om det rätar upp sig. När du gör detta så måste du hänga upp cykeln så att det inte är belastning på gaffeln.

Om det krökt gaffelbenet så går det att rikta upp i en press. Det som behövs för detta ingrepp är.Vara lite händig, en press,indikatorklocka och lite träklossar.

Om det krökts så mycket så det veckat gaffeln så är det nog säkrast att kasta skiten. // Lycka till

Ofta brukar man inte ens behöva lossa gaffeln, men det brukar gå lättare då. Håll i styret och be en polare sparka till däcket från sidan tills det är rakt, brukar vara den metod man tillämpar på plats så det blir lättare att ta sig hem eller vart man nu vill åka.

Tack för svaren. :tummenupp
Tror inte dom är böjda i alla fall. Tror det ska vridas rätt bara.
Är inte helt 100 på det här som ni märker :) men ska jag lossa på undre styrkronan från ramen eller ska jag lossa gafflarna.
Antar att ni menar att man ska lossa på övre o undre styrkronorna utan att ta loss dem för att sedan vrida rätt skiten.. eller är jag ute o cyklar helt

Ja för att få hojjen körbar kan man bara bryta o vrida för att få till det.
Men för att alla spänningar ska släppa bör man nog både lossa gaffeln från kronorna och även lossa lite på muttern till styrkronan för att sen vrida till allt.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...