Vrida mätare

avfartsgatan

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
Sålda
Funderar på att importera en hoj, men enligt svensk skattelag så klassas en "bil" som ny, om den gått mindre än 600 mil, vilket således också borde gälla hojar.
Har hittat lite fina hojar runt om i Europa, och har då kollat på främst begagnade 04or till 05or. Problemet är att många av dom rullat mindre än 600 mil, så vad jag undrar är om det är möjligt att dra fram mätaren? Någon som testat detta? :va

Kör den i en svarv.

Pappas jobbarkompis gjorde så när dom importerade en 125a från tyskland.

köp en annan mätare på en skrot och montera, borde gå att hitta nån som gått över 600 mil

espa skrev:
köp en annan mätare på en skrot och montera, borde gå att hitta nån som gått över 600 mil

Loggas verkligen mil mm i hastighetsmätaren.?? Känns som om det liks gärna skulle kunna loggas i nån box. Bara min fundering :va

Fråga är hur det fungerar egentligen. På en äldre cb jag hade var det ju en vajer ner till framhjulet som mäte hastighet, distans. Så den hade nog inte varit några problem att dra fram. Hur är det på nya hojar, är det vajer till framhjulet eller mäts det någon annanstans?

avfartsgatan skrev:
Fråga är hur det fungerar egentligen. På en äldre cb jag hade var det ju en vajer ner till framhjulet som mäte hastighet, distans. Så den hade nog inte varit några problem att dra fram. Hur är det på nya hojar, är det vajer till framhjulet eller mäts det någon annanstans?

Nya hojjar brukar alltid ha digitalt, kommer signal från växellådan som går upp till mätaren.

Varför hålla på att pilla med detta... Köp någon års mod äldre då istället.. är alergisk mot folk som håller på och fifflar med miltalen....

avfartsgatan skrev:
...begagnade 04or till 05or. Problemet är att många av dom rullat mindre än 600 mil.. :va

Kolla upp reglerna på vägverkets eller bilprovningens hemsida så kommer du finna att när de är så gamla spelar det ingen roll hur långt de gått är jag helt övertygad om.

Don't mention the war :banana

Vrak2005 skrev:
Kolla upp reglerna på vägverkets eller bilprovningens hemsida så kommer du finna att när de är så gamla spelar det ingen roll hur långt de gått är jag helt övertygad om.

Don't mention the war :banana

För 4657867898 gången.

Dom måste ha gått minst 600 mil och vara äldre 6 månader.

:)

avfartsgatan skrev:
Funderar på att importera en hoj, men enligt svensk skattelag så klassas en "bil" som ny, om den gått mindre än 600 mil, vilket således också borde gälla hojar.
Har hittat lite fina hojar runt om i Europa, och har då kollat på främst begagnade 04or till 05or. Problemet är att många av dom rullat mindre än 600 mil, så vad jag undrar är om det är möjligt att dra fram mätaren? Någon som testat detta? :va

det går ved vinkel kap har gjort det själv vad för slags hoj ska du köpa

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...