Vrida kammaxeln

Matte

....
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
R1 -03
Har hört talas om att man kan vrida kammaxeln på sin WR så att den blir som på en YZ, vilket då skulle ge mer pulver i motorn. Någon som vet hur detta görs ? :confused:

Det stämmer att det går att vrida kammen ett steg för att få yz-karaktär. Tyvärr är jag inte helt 100 på hur den ska vridas, så jag säger inget här. Det säkraste är nog att ringa till nån yammamekaniker och fråga om de kan det/kan ta reda på det.

Det måste väl vara att man ska flytta kamdrevet en eller ett par hack i kamkedjan.? (justerbart kamdrev??)
Det borde finnas på något forum som är inriktat på wr/yz. :)

Edit: Bollen hann före...

Generellt, men gäller nog Yam oxå.
Hack på kamkedjan är åt h-e för mycket !!!!! Kolven kommer göra lessna svampar av ventilerna direkt. Kamtiming är en fråga om kanske 5 grader, inte runt 30. (Räkna kuggar på kamdrevet o dividera 720 m det antalet så vet du hur många grader ett hack motsvarar.) Vassa motorer har ofta mycket litet avstånd mellan kolv o ventiler. Låt bli om du inte VET vad du håller på med.

(Är kamdrevet gjort så att man kan flytta det lite grann, < 1 mm i taget, så kan det vara möjligt, men kolv/ventil avståndet måste kollas. Min. avst runt öd där avgas stänger o insug öppnar är det kritiska.)
/u

Last edited:
Jag har ett vagt minne att jag läst i någon tidning om att de satte på ett crd slip on å flyttade avgaskammen (en kugg) så fick det några pållar till........ men det var ett tag sedan........

Bara luddigt minne.......... (as usually :( )

Efter att ha kollat runt lite så har jag fått reda på att det inte funkar att vrida kammen på 450, bara på 426. Däremot kan man skaffa en kam från en Yz 450 och sätta dit vilket skulle ge ungefär samma resultat. :tummenupp

Blev lite oroad av ursprungsfrågan, får nyansera mig lite.
Att flytta fram enbart avgaskammen ger inte nåt problem med kolv/ventil avståndet. Ser jag rätt på bilden så har kamdrevet 35-40 taggar. Flytta en tagg ger då runt 20 gr framflyttning av kammen. Det är förmodligen onödigt mycket, men nåt mittemellan finns ju inte så där utan vidare. Men optimalt ? Troligen inte.
/u

ulf_lundin skrev:
Blev lite oroad av ursprungsfrågan, får nyansera mig lite.
Att flytta fram enbart avgaskammen ger inte nåt problem med kolv/ventil avståndet. Ser jag rätt på bilden så har kamdrevet 35-40 taggar. Flytta en tagg ger då runt 20 gr framflyttning av kammen. Det är förmodligen onödigt mycket, men nåt mittemellan finns ju inte så där utan vidare. Men optimalt ? Troligen inte.
/u
men det kvittar, den var helt enkelt utrustad så att kamdrevet kunde flyttas, det var alltså det som skiljde modellerna åt bla.
Det var ingen hemmameck utan fabriken som byggt det på det sättet.

Silwer skrev:
den var helt enkelt utrustad så att kamdrevet kunde flyttas, det var alltså det som skiljde modellerna åt bla.
Det där förstod jag inte;
1) kan timingen ändras i små steg ? (mindre än 1 kugg ?)
2) vilka modeller menar du ? vilken kan man fimjustera på ?
vill alltid veta mer...
/u

ulf_lundin skrev:
Det där förstod jag inte;
1) kan timingen ändras i små steg ? (mindre än 1 kugg ?)
2) vilka modeller menar du ? vilken kan man fimjustera på ?
vill alltid veta mer...
/u
wr/yz 400/426 ska det funka så på.
Jag vet inte om det fins fler uttag i själva kamdrevet när man stäler om kammarna, men jag antar att det är på sådant sätt.
Det finns märkningar på grejorna för båda modellerna.
Det är mao ganska vanligt att folk med en wr ställer kammen i yz läge.
Tyvärr äger jag ingen sån här hoj själv utan kan bara berätta andrahandsinformation.

Ok, tack.
Nån som har en sån hoj (yz/wr 400/426) o labbat med kaminställning ? Kanske tom vet kamtiderna på den ?
/u

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...