Volvos serviceavtal: Bra eller Anus?

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Någon som har erfarenhet av Volvos serviceavtal där man betalar en månadskostnad (i mitt fall runt 360:-/mån) som täcker servicekostnader?

Skeptisk som jag är får jag för mig att det bara är ytterligare ett sätt att mjölka mig på pengar och att det i det finstilta visar sig att just den där servicen, som kostar mer än vanligt, inte täcks av avtalet osv.

Någon som har avtalet eller har utvärderat det som har lust att dela med sig av sina kunskaper?

Det är ju ingen välgörenhetsorganisation, så det klart att de räknat ut att de ska tjäna pengar på det. Oftast är det väl att det bara täcker ett visst antal mil eller servicar.
Å andra sidan blir det ju inga jätteräkningar på service.

Som sagt, avbetalning i förskott, smart för dom, dumt för dig. Fast många nappar ju, dock antagligen samma människor som tar bilen 5 mil för att köpa 4 liter billigare mjölk, eller köper en tv för 3 papp på avbetalning och bara betalar 100kr/månad i 5 år...

Mja, jag är inte så säker på att de gör något extra på detta. Snarare vinsten att binda upp kunder så att de inte går till mindre verkstäder där service är billigare.

Det är väl bara att räkna?

I det finstilta står där max antal mil avtalet gäller och sen räknar du vad servicen normalt skulle kosta under denna tid. På detta läggs sen en premie då avtalet täcker allt annat som går sönder.

Vi hade Renaults motsvarighet på en bil i hushållet och där gick vi ordentligt med vinst då där var en del strul.

Det är väl bara att räkna?

I det finstilta står där max antal mil avtalet gäller och sen räknar du vad servicen normalt skulle kosta under denna tid. På detta läggs sen en premie då avtalet täcker allt annat som går sönder.

Vi hade Renaults motsvarighet på en bil i hushållet och där gick vi ordentligt med vinst då där var en del strul.

Bara att räkna är det ju inte eftersom han saknar statistiken över sannolikheten att del A, B, C och D packar ihop. Säljaren av serviceavtalet har rimligen koll på detta och erbjuder en produkt som de över tiden garanterat tjänar pengar på.

Så mitt råd är att avstå...

Bara att räkna är det ju inte eftersom han saknar statistiken över sannolikheten att del A, B, C och D packar ihop. Säljaren av serviceavtalet har rimligen koll på detta och erbjuder en produkt som de över tiden garanterat tjänar pengar på.

Så mitt råd är att avstå...

Visst sett till den statistiska sannolikheten att någon inträffar är lägre än priset för alla försäkringar. Ändå köper folk försäkringar.

Det jag menade ovan var att om man räknar in vad servicen på motsvarande mil kostar så vet man vad som är "försäkringspremien" mot rasande grejer. Därifrån kan man ta ställning till om det är prisvärt eller ej.

Visst sett till den statistiska sannolikheten att någon inträffar är lägre än priset för alla försäkringar. Ändå köper folk försäkringar.

Det jag menade ovan var att om man räknar in vad servicen på motsvarande mil kostar så vet man vad som är "försäkringspremien" mot rasande grejer. Därifrån kan man ta ställning till om det är prisvärt eller ej.

På en renault kan det avtalet aldrig bli för dyrt :D

Jag servar min Volvo själv. Ett par liter olja från biltema och ett filter om året, det landar väl på en 500ing/år.

Är det på en ny bil så känns det onödigt eftersom du ändå har en nybilsgaranti som täcker oväntade kostnader.

På en begagnad vagn skulle jag tänka annorlunda. Är det nån slags avtal som täcker alla fel som uppkommer så är det kanske värt det på en Volvo som inte direkt är kända för sin driftsäkerhet.

Är det på en ny bil så känns det onödigt eftersom du ändå har en nybilsgaranti som täcker oväntade kostnader.

På en begagnad vagn skulle jag tänka annorlunda. Är det nån slags avtal som täcker alla fel som uppkommer så är det kanske värt det på en Volvo som inte direkt är kända för sin driftsäkerhet.

Nja, garantin gäller bara om du följer serviceschemat och det är väl det som denna prenumeration tar hand om så man slipper punga ut flera tusen när man väl lämnar in bilen.
Jag kan tänka mig att det blir ungefär samma kostnad eller kanske t.o.m liiiite billigare då företaget du prenumererar på servicen ifrån är garanterad pengarna, då brukar de ge en viss rabatt.
För du kunde lika gärna gå till en Mekonomenverkstad.

Tack för inputen! Valde att avstå.

Angående Renault hade jag en Traffic i 5 år och körde ca 10.000 mil. Inga problem alls :)

Rent krasst så ger det ju Volvo ett rejält förbättrat CashFlow, de får också en säker kund (vissa går säkert till andra än Volvos egna) som de kan budgetera in och åtagandet (risken) för dem är förmodligen inte större än vanligt med garantin.

Låter som en deal båda parter kan tjäna på. Du har råd att förskottbetala, och den generositeten borde vara värd en del för Volvo.

Fördelen är ju att du inte behöver punga ut 6-10k på en gång vid varje service, utan du bara lämnar bilen, dom servar, och du hämtar utan att det kostar nått.

En sak du borde fråga dock är om den månadskonstnaden, efter att garantin gått ut, täcker arbetskostnaden om bilen går sönder, så du bara behöver pynta delarna...

En annan lägger kanske 1000 kr om året i ren service (två ggr per år @1500 -2000 intervall).

Prova att autoöverföra 399kr/mån under ett år till ett servicekonto, använd enbart detta för att betala bilens service med. Är där pengar över, synd om dom. Saknas det pengar, byt bil :)

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna