Att byta främre vinkelväxeln, är en kostnad på cirka 15.000. Pris taget från Volvo då jag jobbar där själv. Bakre vinkelväxeln, Viscokopplingen tror jag är en kostnad på cirka 15.000 där med. haldex systemet kom till 2003.
Angående däcken till en sån bil så kolla däckslitaget mellan sidorna. Onormalt slitage drabbar vinkelväxeln.
Bromsprov i en sån maskin på bilprovningen får EJ utföras då vinkelväxeln riskeras att gå sönder.
Att kolla på en sån bil?
*Oljeläckage mellan motor och växxellåda. kostnad cirka 12.000 kr, manuell så byt kopplingen samtidigt. Automat. Byt olja i lådan. Om det är Automatlåda - kontrollera även så att den växlar mjukt. Inte hackigt eller slirande. ny låda i så fall. Kostand? Beg eller ny? 35 - 50.000 kr. Dessa priser är med arbetskostnaden räknat på en Volvo-verkstad
*Bromsar runt om, både skivor, klossar, bromsok samt bromsslangar. Runt om totalrenovering cirka 13.000 kr
* Hjullager - Lyssna efter morrande ljud vid lätt sväng i typ 50 km/h möjligen upp till 70 km/h. Svänger du vänster o det morrar från höger sida så är H. hjullager kass - Förväxla det inte med däck som är slitna och nabbiga på insidanm kan ge samma ljud - VAR OBSERVANT
* Topplockspackningen - kolla efter vatten i oljan, liknar majonäs. Kolla om det luktar avgaser i expansionskärlet. Komptrycket går ut i kylvattnet. Ny topp - DYRT
* ACn - Kolla så den kyler temparaturen ner till mellan +5 - +8 grader. Annars felsökning på kompressor, förångaren inne i bilen, kondensor. Kostnad, ja allt mellan 5 - 25.000 kr. tempen kontrolleras lättast med en vanlig mätare med digitala siffror, typ en sån man har hängandes utanför köksfönstret. Ska både kunna kolla ute och innetemp. Stick in sensorn i mittspjället, stäng alla ventilationsluckor utom det mittre o håll motorn på 3.000 rpm och vänta. Tempen ska ta sig ner till mellan +5 - +8 grader och hålla sig där. När kompressorn arbetar så hörs ett klick och tempen sjunker. Kompressorn slår av så ska den stiga nån grad.
* Krängningshämmarlänkar, glapp? Kontrolleras lättast att köra bilen i en hastighet av 10 km/h och vrida snabbt på ratten fram och tillbaks o lyssna efter klonkande ljud. kostnad 2 sidor - 2.500 kr
* Turbon. Kolla avgaserna efter blå rök. Antagligen turbon som gett upp. 10.000 kr. kontrollera även laddtrycksrör, vakuumslangar, intercooler. kostnad omöjlig att fastställa.
* varningslampor som lyser? Kostnad? Omöjligt att förutse. Luftmassmätare? 5.000 kr. Lambdasond? 3.500 kr. Boxen? 8.000 om det inte går att få tag i på skroten. Glöm inte arbetskostnaden för felsökningen - Volvo debiterar beroende på stad minst 1.600 kr/timme
* Styrväxel/styrleder - Läckage/glapp. Allt mellan 1.500 till 10.000 kr
Glöm inte hjulinställningen
* Länkarmarna - Glapp i kulleden? Byte länkarmar 2 sidor - Lätt 4.500 kr.
* kamremmen bytt? 3.000 kr
* Serviceboken stämplad? Inte? Då minskar värdet på bilen
* Import? Då SKA värdet minska på bilen. Vem vet hur den bilen har blivit körd innan. import varifrån? Tyskland - Stenhårt körd på Autobahn.
* Skick i övrigt på bilen? Rökare/hundar/slitage på inredning? Upp till var och en att bedömma.
* Sist men inte minst - Provkör bilen och se i fall det känns rätt. Lyssna med kroppen efter oljud, missljud, ryckningar, lukter, känslen ja allt..
De flesta VOlvo-verkstäder har något som heter Nice-price och ger, om du är innehavare av Volvokortet, 25 % rabatt på arbetskostnaden och 8 % rabatt på resverdelarna samt möjligheten att kunna dela upp betalningen på 4 månader - Räntefritt.
Finns säkert mer att tillägga men nu orkar jag inte mer
Lycka till...