Volvo S60

Lactox

LactoX
Gick med
14 Nov 2006
Hoj
Såld MC = ingen MC
Tjena,

funderar starkt på att köpa en volvo s60 -02/-03 gått runt 7000 mil.

någon som har tipps ideér om bilen?! Är det en ok bil och vad ska jag tänka på? funderar på hur mycket bilen drar i verkligheten (funderar på 140 eller 170 hästars varianten, ej turbon)

Tacksam för alla åsikter om bilen (då mest tekniska åsikter! :P)

// LactoX

Tjena,

någon som har tipps ideér om bilen?! Är det en ok bil och vad ska jag tänka på? funderar på hur mycket bilen drar i verkligheten (funderar på 140 eller 170 hästars varianten, ej turbon)

// LactoX

www.sportbil.net

ops.. såg inte att man inte fick skriva om bilar här.... men om jag tänkte att ha den för att transportera min mc på vintern.... eller nåt sånt.... :P

Sorry... ber er borts från tråden eller skicka ett PM....

ops.. såg inte att man inte fick skriva om bilar här.... men om jag tänkte att ha den för att transportera min mc på vintern.... eller nåt sånt.... :P

Sorry... ber er borts från tråden eller skicka ett PM....

Tycker ändå att denna forumdel är bättre. Sportbil har haft 40 inloggade samtidigt som mest...

Ang s60 så är 140 och 170 hk versionerna i grunden samma motor, men den ena är nedtrimmad med mjukvara. Är nästa hundra på att det är så.
Jag har bara kört s80 med 140 och tyckte att det fungerade ok. Ingen raket, men rätt snål. Ca 0,8-0,85 blandad i s80.

Personligen är jag inte förtjust i s60 alls, då dess konkurrenter är bättre på alla punkter...

Om jag nu prompt skulle vilja ha en volvo så skulle jag nog välja s80 ändå. Egentligen gillar ju inte den heller, men den känns ändå prisvärd...

Tycker ändå att denna forumdel är bättre. Sportbil har haft 40 inloggade samtidigt som mest...

Ang s60 så är 140 och 170 hk versionerna i grunden samma motor, men den ena är nedtrimmad med mjukvara. Är nästa hundra på att det är så.
Jag har bara kört s80 med 140 och tyckte att det fungerade ok. Ingen raket, men rätt snål. Ca 0,8-0,85 blandad i s80.

Personligen är jag inte förtjust i s60 alls, då dess konkurrenter är bättre på alla punkter...

Om jag nu prompt skulle vilja ha en volvo så skulle jag nog välja s80 ändå. Egentligen gillar ju inte den heller, men den känns ändå prisvärd...

Tror att det brukar va så ja.
Så då köper man den klenare o billigare oså köper man ett chip så e de fixat sen :D

Men är det inte så att 2,4:an har 140hk och 2,4T har 170hk? Alltså att det som skiljer motorerna åt är en lätttrycksturbo? Jag hade satsat på 2,4T, betydligt mer körglädje i den. 140hk känns mest trött, vilket gör att du kommer tröttna på bilen väldigt snabbt!

Men är det inte så att 2,4:an har 140hk och 2,4T har 170hk? Alltså att det som skiljer motorerna åt är en lätttrycksturbo? Jag hade satsat på 2,4T, betydligt mer körglädje i den. 140hk känns mest trött, vilket gör att du kommer tröttna på bilen väldigt snabbt!

Nix. 2,4t har ca 200hk.

Alltså. Det här med att tröttna på bilen bara för att den har 140 hk är ganska individuellt. Jag tröttnar först på allt annat i volvon och sist motorn. Jag har aldrig kört en volvo med körglädje tex. Sedan tröttnar jag ganska snabbt på vintern om den inte är fyrhjulsdriven.

V70 med 2,4t drog (under min taxikarriär) mellan 1,1 och 1,5 l/mil. Automat iofs, men det är hiskeligt mycket sås. Detta var på landsbygden med blandad körning. Som en dålig jämförelse så drog Mercedes E-klass 320 cdi 0,65-0,75 l/mil

Nej, 2,4T = 200hk. -03 kom 2,5T, då med bättre vrid och 210hk.

140 - 170hk är i grunden samma motor med olika mjukvara.

Jag har åkt många mil i S60's av olika varianter, tycker det är en kanonbil, lite trångt baksäte dock.

Last edited:
Sedan när blev s60 en sportbil?

Vadå? Är du sådan där jättetönt som tycker att de enda sportbilarna i världen är Ferrari och Porsche?

Sportbil.net var ju nyinrättat och det lär ju knappast bara vara för sportbilar, framför allt med tanke på hur många som kör rostiga burkar på detta forumet.

In med bilfrågor på sportbil annars kommer ju det förbli segt och långdraget.

Tjena,

// LactoX

Det är ingen större skillnad mellan 140/170, lite mer effekt i övre delen av registret i 170 hk. modellen. Satsa på 140, som är billigare och sen chippa den isåfall. Har själv en 2.5T -04 och är helnöjd med den. 0-100 på 7,0 är helt ok för en svenssonbil :)

170-hästaren drar garanterat inte 0.8 blandad. Jag har aldrig kört den under litern förutom vid lång landsvägskörning. Dock på en V70 men samma bil förutom några extra kilon....

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back