Volvo S40 ?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Ja, bara de vanliga funderingarna.
Vilken modell ska man ha?
Vad är det för serviceintervaller, kamremsbyte etc?
Är en 2.0T 00a runt 16000 mil nåt att ha o vad är isf skäligt pris? Blocket e ju svårt att få nån vettig uppfattning ifrån, överpris deluxe.

Fram me lite matnyttigt o kanske tillome andra bilar att välja bland.
Vill ha nåt att åka skönt i till o från jobbet 5mil utan att behöva punga ut allt för mkt stålers...

X40 delas in i 2 "faser"
98-00 (dem före 98 har bara suuuugmotor)

Samt 01-03/04 "Fas2"

Fas1 T4 -98 har haft en del problem med styrboxarna, men på många har dem bytts på Garanti. Defekt styrbox upptäcks genom att köra på ex 3:an från 1000v/min - 6000v/min ska gå ryckfritt.

T4 har större turbo (14T), T4 (-98) har klarglas, kralligare koppling samt grövre krängningshämmare bak (16mm ist för 14mm),

-99 fick alla klarglas

-00 bättre motor än tidigare, toppen har bättre flöde samt mekaniska tryckare (tidigare hydraliska). -00 T4 anses som den bästa motorn om man ska trimma mkt

01 Fas2 ny front/akter/inredning mer isolering. 2.0T ska du passa dig för, rasar på orginal bilar pga klena stakar. T4 håller ok, men inte mkt mer än 280hk då en del block spruckit.

Fas1 2.0T är mer "harmonisk" att köra, lite större motor än T4 (2.0 vs 1.85). T4 har väldigt kort 1:a och 2:a - kan ge lite ryckig körning (Fas1) samt spetsigt register, börjar ladda fullt vid ca 2500 för att sen dö vid 5000.

Kan tipsa om http:// www.x40nordic.com

kan hjälpa till med att säga att den är trång (två 190 personer kan inte sitta bakom varandra) Polarn(s farsa) köpte en 2.0t -99 för otroliga 79 000 för ett år sen vist den va mint då men nä...

Har inga bra erfarenheter av S40...rätt körglada men trånga och kvaliteten är klart under medelbilen. Har haft T4 -99 och 2,0T -03 som tjänstebil...det var mkt stul, framförallt med elen; styrbox, centrallås som hängde sig (bytte låskistor 3 ggr på T4an), ac´n gav upp efter 4000 mil, bromsskivor som slog sig mm.

Sen är de jävligt smäckiga rent allmänt (panelerna började gneka efter 250 mil på min 2,0T :gnissla ), finishen interiört är väldigt ojämn...har svårt att se att man kan hitta en som känns fräsch efter 10 000 mil, framförallt t4or, de tappar spänsten rätt rejält.

Begprisern rasar fn...jag skulle pruta ordentligt eller leta efter en annan bil.

Är ju en billig bil, även när den var ny.

Reservdelarna är dock väldigt överkomliga. Finns mycket begagnat på skroten eller på forum att köpa. Bromskivor kostar drygt 500-600kr/st fram. Jäkligt okomplicerad bil och lätt skruvad. :tummenupp Rent maskinellt håller dem bra.

Kolla rost BAKOM tanklocket (vanligt), dörrar, bakom skärmbreddarna (fas1).

Sorry, har inget vidare tips om Volvo, men gillar du Honda motorcyklar så varför inte en Honda bil? :yoparty

Jag hatar verkligen att köpa bil :gnissla
Så jävla mkt svårare än att köpa mc...

Ingen som vet vad ett vettigt pris är på dem o när de e dags för kamremsbyten osv?

...centrallås som hängde sig (bytte låskistor 3 ggr på T4an)...

Hade faceliften en 04:a och även där så krånglade låskistan. Frös väl eller nåt när det blev kallt och indikerade att dörren var öppen fast den var stängd. Verkade dessutom inte vara ett ovanligt fel...dyr låskista dessutom... :mad:

Kammremsbyte på fas1 är om jag inte är ute och cyklar 12000mil eller 8år. Kostar ca 3500kr att byta på verkstad inkl rullar, kammrem, drivrem, spännare och vattenpump.
Tror fas2 ligger på 14000mil, samma kostnader.

Kammremsbyte på fas1 är om jag inte är ute och cyklar 12000mil eller 8år. Kostar ca 3500kr att byta på verkstad inkl rullar, kammrem, drivrem, spännare och vattenpump.
Tror fas2 ligger på 14000mil, samma kostnader.

Tackar..

Nån som har några åsikter om Audi A3 då? en 1.8T runt 00?

Tackar..

Nån som har några åsikter om Audi A3 då? en 1.8T runt 00?

Flera gånger bättre än S40 iallafall. Köp en Skoda, få får du en Audi/VW fast till mycke bättre pris. Du får en Skoda Octavia RS (gamla modellen)från ca 75.000:-
den har samma 1.8T som A3 fast med 180 hk..:tummenupp :tummenupp

Flera gånger bättre än S40 iallafall. Köp en Skoda, få får du en Audi/VW fast till mycke bättre pris. Du får en Skoda Octavia RS (gamla modellen)från ca 75.000:-
den har samma 1.8T som A3 fast med 180 hk..:tummenupp :tummenupp

Jag e osugen på att lägga mer än 50 :/ ..

Hittat en S40 2.0T för 43k och en A3 1.8T för 57k, båda 00or med runt 16-17k mil.

Haft en A4 1.8 TSQ -00, det är fina bilar! Interiört såg min 00 fräschare och modernare ut än Volvos flaggskepp C70 -07 som min kompis hade samtidigt -Den hade en mängd småproblem också.
Var mycket nöjd, det enda som var lite irriterande var pixelbortfall i färddatorn när bilen gått en stund (vanligt fel) samt soppamätare visade inte helt rätt och kunde pendla när tanken var halvfull.
Rent praktiskt är den rätt slö innan turbon laddar, annars bra fart (180hk org, chip till 220)
En A4 1.8 T utan quattro och "S", kan man hitta rätt billigt och jag kommer definitivt köpa Audi igen.

Vi har genom åren haft alla möjliga vw, saab och audi bilar.

Men måste säga att audikvaliten är oslagbar. Farsan har en audi a4 1,9tdi med 33 000 mil på mätaren.Om jag inte hade vetat det, så hade jag gissat på högst hälften..

go for a3 :tummenupp

Går väl mot strömmen och säger att s40 är prisvärda bilar som inte ruinerar dig på soppapengar och inte heller på servicekostnader.
Har min andra V40 nu och har inte haft några problem förutom ett batteri som tog slut och lite rost (som volvo fixade på garantin). Men satsa på en T4 direkt.

Tycker S40 år en helt ok bil för pengarna.

Dålig kvalitet? Well, kör tex en Peugot 206 -00 och jämför tex inredning.

Allting är relativt.

Att säga att s40 är trång är lite som att klaga över att du inte får plats med skidorna i din Mini Cooper ;) S40 är en mellanklasbil och snackar man 10 år gamla bilar kan du hitta fan så mycket sämre för samma pengar ( Peugot 206 tex )

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025