Volvo MD5 nån som har erfarenheter?

• Thread starter Thread starter Mar
  • Start date Start date

Mar

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Hoj
Yamaha R1
Jag har kylproblem på min båt, har försökt med massor av olika saker så jag bestämde mig för att fråga finns väl alltdi nån som har en båt eller så! :) Hur som hellst , det hela började när jag skulle ut och åka häromdagen och motorn inte kylde ordentligt så det blev till att stänga av (detta bara efter 200meter från land med 25minuterstomgångskörning innan) Nästa tillfälle efter bytt impeller och termostart går motorn hela ca 20sjömil (motsvarande 4timmar) utan ett prob sen plötsligt slår det bara till å maskineriets varningssytem börjar tjuta. :( Sen efter en stunds väntan startar jag den igen och den går de resterande sjömilen hem till hamnen (ca 5) utan några problem? Vad kan det vara nån som har några tips :)

mvh Mar

Har du färskvattenkylning eller värmeväxlare? (det kallas säkert något annat, men jag är inte marinmekaniker)
Skit i värmeväxlaren, skit i intagsgallret, eller skit bakom verktygen :hihi
Är du säker på att du inte har skiftat plats på inlopp/utlopp ur vattenpumpen?
Det finns massor av möjliga felorsaker, men jag är ingen båtmotormekaniker, även om jag har jobbat lite med scaniadieslar ombord på båtar, och haft en MD32 monterad i en bil...

En gång (dock inte en båtmotor den gången) hade jag en slang som hade separerat gummilagren, så att en flik inne i slangen satt löst och agerade "klaff" när vattnet började cirkulera.

Jag hade säkert loss slangen fem gånger innna jag började goofa runt med den och tittade genom den samtidigt som jag böjde den, då hittade jag felet. :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg