Volvo eller Saab?

• Thread starter Thread starter peppureikä
  • Start date Start date
Volvos service-verkstäder är toppen, deras Volvia försäkring är toppen och deras bensinkort är toppen!

Det där är ju högst lokalt, här fungerar inte volvo/renault-verkstan alls, medans Saab/Opel/Daewoo/Chevrolet/Jeep tvärs över vägen har ryckt upp sig massor från att ha varit halvkass...

Skall man se rent krasst på det och du vill ha en Volvo/SAAB för ca 120kkr med Aut/AC så får du en betydligt nyare och fräschare bil för pengarna om du väljer en SAAB. För 120kkr är det inga problem att hitta en -05 som uppfyller specarna och har gått under 10kmil. Skall du ha Volvo med samma miltal/utrustning så kostar det lätt över 150kkr.

Last edited:
Får ju en -01 BMW 5-serie för dem pengarna. Reservdelspriserna är likvärdiga eller bättre för BMW. Komforten är jämförbar (stolar).

Har BMW löst problemen med topparna som slår sig?

Ja någongång 1991 :)

Jag skulle rekomendera en v70 nyare än 01, billig försäkring och väldigt fin komfort samt att den 'nya' (01-07) modellen kom då så att de känns ganska fräsha, 9-5 känns subjektivt äldre. Jag är en av dem som sitter illa i 9-5 oavsett Aero eller inte. Har turen att ha nära vänner både på Saab och Volvo verkstad och kan nog bara säga att både modellerna har sina typfel. Saaben har 'ofta' problem med turboras och motorfel samt elfel. Volvon har sina länkarmar fram och el där med tror den kan dra någon deciliter mer milen också.

Vi gjorde samma val och det blev en v70. Tyvärr så är ju Bmw 523 96-03 samma E39 så det känns som om man får en 'gammal' bil för mycket pengar ifall man vill ha en lite nyare dock väldigt fina bilar, E61 är för dyr än men kommer nog till nästa bilbyte ner i pris. En Volvo v70 T5 kostar lika mycket att försäkra som en Bmw 520i touring på mig. Audi är inget som tilltalar pga skyhöga reservdelspriser och väldigt otillförlitlig kvalité på nyare modeller. Har aldrig haft en bil med den oljeförbrukningen som är på vissa audibilar nu för tiden, skandalöst. Vad har Audi gjort sedan 100 modellen?

Sedan vill jag bara slå hål på myten om att Bmw har dyra reservdelar. På ett överslag angående E39 så är chassiedetaljer klart billigare än både Volvo och Saab. När det gäller timkostnad så har Bmw fast tid på alla jobb. Kostnad / tidsenhet är dock upp till varje återförsäljare/reparatör.

Last edited:
Om man inte bara ska spy ut en massa galla på det bilmärket man är avundsjuk på av olika anledningar och utan att förklara sig så kommer här min åsik.

Om du vill ha en lastvagn utan själ med bra utrymmen och finesser så ska du självklart välja Volvon. Fast då följer ju gubbkepsen med.

Vill du ha en smidigare roligare och ,med risk för att bli missförstådd, lite sportigare bil så gäller ju då givetvis SAAB:en.

Sen är ju tyska bilar alltid trevliga, fast personligen kan jag bli ruskigt förbannad på deras konstiga lösningar på saker och ting.

Bromskivor till min 540 BTW kostade 12000:-, 15000:- med byte, det gör det inte till min nuvarande Saab. Så det där som någon påstog att reservdelspriserna är likvärdiga tror jag inte stämmer fullt ut.

De flesta moderna bilar är bra och tråkiga, så är det.

Hoppas detta kan bringa lite mer klarhet i ditt val av bil än bara massa galla på nått bilmärke.

Äh, dra en Skoda. En Passat/Audi korsning med massor av lull-lull och lite motor till nästan inga pengar alls. Reservdelar får man nästan gratis (iaf jämfört med Audi och BMW) Fast så får man ju ingen fräck statusgrill heller :rolleyes:

Bromskivor till min 540 BTW kostade 12000:-, 15000:- med byte, det gör det inte till min nuvarande Saab. Så det där som någon påstog att reservdelspriserna är likvärdiga tror jag inte stämmer fullt ut.

Nu blir det ett sidospår men det verkar som Bmw verkstäder i Storstadsregionerna är mycket dyrare än de andra. Bytte hjullager och skivor bak för jag tror det var 4800:- inkl oljeservice.

Kanske värt att kolla upp för de som får fantasipriser av sin reparatör.

Last edited:
För 120 kkr får man en saab 9-5 Aero 02-03, med skinn, automat, pilotpaket och m.m. Bör inte vara några jättebekymmer att hitta ett ex med under 10 000 mil på mätaren heller. Överlägset mycket bil för lite pengar. Det går dessutom att köra denna 250-hästars bil på under 0,8 på landsväg. :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back