Volvo 960 / S90

Pappa hade en 960 95:a några år. Stor bil, bra komfort, bra kvalitet, V6:a och bakhjulsdrift =)

De äldre BMW 7-serien är faktiskt rätt lyxig. Fast kvalliten kanske inte är bäst, typ rost och sånt. Annars är det ju en lyxbil för under 20k;)

Mh Rasmus

Pappa hade en 960 95:a några år. Stor bil, bra komfort, bra kvalitet, V6:a och bakhjulsdrift =)

95:a har en rak 6:a. Mkt bättre än de gamla V6:orna.

Min far hade en 95:a 3.0. Mkt fin men var svår att få under litern, även på landsväg.

/ H

Köp en tidig bmw e38, 740 lär vara det smartaste valet. Stor, tyst, snabb och lyxig. Det finns många att välja mellan och priserna är skrattretande låga. Eller köp en e32 för i princip ingenting. Det är inget fel på kvaliteten på dessa, rostar inte speciellt mycket som någon sa och har beprövade maskiner.

Jag som hade tänkt mig en soft fd. "lyxbil" med skinnstolar, ac och annat jox för en billig peng. Får väl leta vidare i slan-klassen av bilar. :kryckor

Leta efter en fullutrustad A6 med den gamla, snyggare karossen mellan 95-97. Även BMW 5-serie från -97.

A8 och 7-serie bumse kraschar ekonomin snabbt! Hiskeligt dyra grejer.

Tänk på att bränslekostnaden är en försumbar del i kostnaderna i bilägandet. om en bil drar 0,8 eller 1 liter/mil så handlar det om en skillnad om nån hundring i månaden.
Som exempel så kostar en 2,4 A6 -00 service vid 12000 mil drygt 12000 kronor!!! Huja.

Om du är inne på en Volvo så är en 940 lpt att föredra. Visst kostar den lite i skatt, men bränsleförbrukningen är bra mkt bättre än 960.
Finns 940´s med tillräcklig standard.

Hur dyr blir inte en gammal BMW 740 att laga när den går sönder?
Till Volvo finns det ju delar i överflöd. Inte världens mest spännande bil, men det beror ju på vad man är ute efter...
960-karossen är ju bra mkt snyggare än 940 däremot.(nya)

/Anders

3-litrarn finns inte med manuell växellåda vilket drar upp förbrukningen en del. 2,5:an fanns med manuell men dom flesta valde automat även där vill jag minnas. 960:n finns även med den sällsynta 16v-turbomotorn originalmonterad.
Trevlig, robust bil med bra effekt och komfort men soppaförbrukningen är inte ett plus direkt.

En av mina bästa vänner hade en 965 2.5 -95 vilken han var första ägare på, en bil som var högst sådär... Vet inte om han fick ett måndagsex men den var inte nåt vidare kvalitetsmässigt. Lacksläpp på lister runt bakfönstren, skjuten vevaxeltätning, otät kondensor till ACC:n för att bara nämna något. Detta innan 3000mil. 2.5:an med manuell låda var dock en trevlig bekantskap vill jag minnas.

3-litrarn finns inte med manuell växellåda vilket drar upp förbrukningen en del. 2,5:an fanns med manuell men dom flesta valde automat även där vill jag minnas. 960:n finns även med den sällsynta 16v-turbomotorn originalmonterad.
Trevlig, robust bil med bra effekt och komfort men soppaförbrukningen är inte ett plus direkt.

3litarn finns visst i manuell låda..

Och 16v Turbon finns inte med det nya utseendet..

bilen är bra så men den motorn både 2,5an å 3,0an dom motorer är de bekymmer med har en stående på en pall med automatlåda om nån vill köpa
oljetryck försvinner motorras i största allmänhet bara rätt så pissig motor men 960 har väll aldrig funnits med v6an den satt ju 760n
men som sagt om nån beheöver en motor så är det bara å höra av sig har en 3,0

Back