Volvo 945 -97: hur får jag bort växelspaksknoppen???!!!

Själva spaken är "splinesad". Sen är knoppen påtryckt.

Precis som på m47. Typ.

Varför skall du ha bort knoppen?
Varför ska du ha bort det förresten?
Ska byta den gamla och slitna originalknoppen mot en ny och fin originalknopp. :)

knoppen är limmad på en lättrad yta och det är inte meningen att den skall tas bort alls för den blir svår att sätta dit ordentligt igen, det blir oftast att du får den i näven när du slänger i tvåan vid "inspirerad" körning, been there done that !

Så låt bli det om du inte absolut känner att du måste!!
Menar du allvar? Vad trist. Jag som har köpt den dyra och fina originalknoppen och såg fram emot att greppa den istället för den blanka/uttjänta. Det låter konstigt. Hur gör Volvo om knoppen måste bytas? Limmad, skriver du – det låter ju jättekonstigt i mina okunniga öron. Men hur gör jag då om jag verkligen känner att jag måste?

Last edited:
Knoppen demonteras med hjälp av en huggmejsel och en hammare! Du måste spräcka den längs med....... Så gör volvo iallafall!!

Om du har en ny orginalknopp så borde du väl kunna se i hålet hur den ser ut, om den är gängad menar jag:va
Den är inte gängad. Har ett...ser ut som...äh, jag tar en bild och lägger upp. Har en kymig känsla av hur detta kommer sluta. Huggmejsel...

:jisses

Uppifrån och ner..... spräck den längsmed!
Vässad huggmejsel...

Låter ju som det borde gå med en yxa, lägga den slipade delen mot växelspaksknoppens ovansida och drämma til med en hammare ovanpå.

Eller? :näsblod

Last edited:
Nja, går säkert med yxa..... Men du kan ta en polygrip o vrida sönder den oxå, hur du än gör så kommer den gå sönder när du tar bort den! Lycka till!

Har du provat att borra?

Ska den här tråden urarta som popnitstråden del II

Den är inte gängad. Har ett...ser ut som...äh, jag tar en bild och lägger upp. Har en kymig känsla av hur detta kommer sluta. Huggmejsel...

:jisses

Vässad huggmejsel...

Låter ju som det borde gå med en yxa, lägga den slipade delen mot växelspaksknoppens ovansida och drämma til med en hammare ovanpå.

Eller? :näsblod

Något osäker?

2 Saker;

- kolla dina olycksfallsförsäkringar

-filma!

Kom hit med åket en natt med nysnö så ska ja växla av knoppen på 10 minutas:mad: :ontihanden

Har du provat att borra?
Jag har inte provat någonting annat än min kraftfulla näve än så länge. Är lite orolig att jag ska skada själva den ihåliga...spaken/röret om jag använder min jättestora polygrip. Vore ju mindre kul att visserligen få loss knoppen, men stå med ett tillplattat rör/spak.

:(

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...