Volvo 945 -97: hur får jag bort växelspaksknoppen???!!!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult damcykel
Jag vet, ”Fråga i ett Volvoforum!” Men de sopprotarna svarar ju aldrig! Här får man i alla fall svar, även om de inte alltid är rätt. Se på bilderna. Det är tyvärr inte samma knopp som i Haynes verkstadshandbok (detta är lyxknoppen...) som i min 945 och jag vill inte våldföra mig på den och riskera att ha sönder...ja, vadå...växellådan?! Damasken sitter dessvärre limmad mot gummit som håller tätt mot....ja, det som är undertill. Det hela är så att säga förslutet och jag förstår inte alls hur man får knoppen eller damasken att lossna. Någon som kan allt om 940?

:confused:

Bifogat

• växelspak_945.jpg
    växelspak_945.jpg
    55.5 KB · Visningar: 448
  • 945_knopp.jpg
    945_knopp.jpg
    198.5 KB · Visningar: 2,546
På en 745 sitter den iallafall bara dittryckt på spaken, Borde va samma på den där.

Jag hade för mig att man skulle ta bort damasken och där under så sitter ett clips som håller knoppen på plats men jag kan minnas fel, det var ändå 10 år sen jag gjorde det så...

Varför skall du ha bort knoppen?
Om du skall släppa ner lådan behöver du bara ta bort panelen på tunnelfacket(två skruv, tre kontakter och ett klipps), fälla upp byglen i brädan, skruva bort metallplattan(4 skruv), vika upp läder och gummidamask, säkra med gummiband, spaken går nu genom hålet, ev får du lägga den i 3'an.

knoppen är limmad på en lättrad yta och det är inte meningen att den skall tas bort alls för den blir svår att sätta dit ordentligt igen, det blir oftast att du får den i näven när du slänger i tvåan vid "inspirerad" körning, been there done that !

Så låt bli det om du inte absolut känner att du måste!!

Lossa staget på undersidan av bilen om du ska ta ner lådan! Behöver inte ta bort nåt inne i bilen alls. Skall en sån knopp tas bort så får man spräcka den med en huggmejsel, sen slå dit en ny!!

Den går inte att ta bort!
Så att sätta dit senaste Ullaredkapet är bara att glömma:gnissla

Han har köpt en sån där döskalleknopp med blåa lysdioder i!

"ricka" (fattar sig?) och dra samtidigt uppåt. Och nej, du pajar inte växellådan av detta.

Om du inte ringer ronnie coleman och ber honom hjälpa till. Då får du ett motorblock i handen.

f.ö så slutade volvo med gängade knoppar efter 140 modellen.

Last edited:
"ricka" (fattar sig?) och dra samtidigt uppåt. Och nej, du pajar inte växellådan av detta.

Om du inte ringer ronnie coleman och ber honom hjälpa till. Då får du ett motorblock i handen.

f.ö så slutade volvo med gängade knoppar efter 140 modellen.

Coleman e mest luft. :D

Den är fingängad, bara till att skruva motsols så losnar den snart!! Brukar gå lite tungt i början!!

Den där får du aldrig bort utan att kapa isär den, de sitter som faaan. Och nej den är inte gängad, sitter påpressad och limmad.

Varför ska du ha bort det förresten?

Våld? :yoparty
nej men som sagt redan, gängad har jag för mig att det var hos kompisens men vilket håll är en annan fråga :gnissla

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP