Volvo 855 TurboR

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Honda Pan European
Vad ska man vara uppmärksam på? Hur hör jag/märker jag om turbon är ok? Gäller en 96a med 225hk, kombi o aut.

Tacksam för tips, ska kika på en i morgon.

Rost på bakluckan, rosten brukar blossa upp runt listen nedanför bakrutan. Undersidan av dörrarna brukar också vara rostangripna.

Räkna med det mesta. Bytt det mesta på min -97 och det är inte ens en turbo. Garanterat packbox mellan låda/motor. Vevhusvent förmodligen aldrig rengjord.

Oljeläkage mellan motor och låda då det är löjligt vanligt på 850

:fakta
Ramlagertätningen är typfel på 850. Fick byta på min gamla 855T och lyckligtvis hade jag en verkstadskontakt som kunde göra det kvällstid. annars hade jag fått pantsätta frugan.

Räkna med det mesta.

Jag hade en turbo med 44000 mil på mätaren. Innan jag köpte den byttes koppling, kamrem och lite annat sådant smått och gott men under mina fem år med den bytte jag ramlagertätning och ett styrstag fram och inget mer....

Last edited:
Ja har en som gått ca 21k mil... Under mina 3k mil har ja bytt ett hjullager fram samt stift, rotor å fördelarlock...

Ja har en som gått ca 21k mil... Under mina 3k mil har ja bytt ett hjullager fram samt stift, rotor å fördelarlock...

Det är väl som med alla bilar som nått medelåldern...
Köper man ett exemplar som servats och fixats med regelbundet så kan man få väldigt problemfria år med bilen.
Köper man den bil som körts 18.000 mil utan mer arbete än det absolut nödvändigaste vid servicarna så kommer man få desto mer att göra/betala.

Jag körde 9000 med min och behövde som sagt bara byta ramlagertätning och ett stabilisatorstag (bortsett från normal service) men då hade den bilen å andra sidan tagits om hand rätt ordentligt av föregående ägare och uteslutande kört längre sträckor (använts för riksfärdtjänst = dagliga körningar över hela Sverige = få kallstarter per mil och minimalt med stadskörning)

Det är en gammal bil = allt kan gå sönder :D Sant dock, ska se om jag hittar någon gammal lista jag skrivit en gång för längesen, en gång skrev jag den två ggr.

Säg till när du behöver delar sen. Jag köpte en i övrigt fin 94:a T5 med vevstake pekandes ur blocket för att plocka delar till min T-röd (850R) som jag tänkte försöka väcka liv i. Nu har den iofs fått något galet elfel så det lutar åt att vi tar motorn ur den och sätter i 94:an :-)

Lite bra att kolla grejjer är följande:

Bromsar, bromsoken kärvar ihop med tiden/damasker går sönder..titta först och främst att inget är annliggande.

Automatlådan, inget slir eller ryck är normalt. Tveksamt om de har någon intervall för oljebyte i lådan men det kan vara bra att lägga till i budgeten. Tror det är ungefär samma som för senare modeller = lådan ska sköljas, kanske 12-16L olja åtgår eller va det var då det ligger inte helt färskt i minnet.

Stötdämpare - nivomat är dyrt, övre stötdämparlagringar bak..klonkar vid gupp, lätta att byta och om man byter så tar man dem för nivomat oavsett om bilen har det eller ej, något kraftigare.

K-stag glappar låter illa vid ojämn väg, farthinder är bra att testa på, klonkar i bil om glapp. De nyare med dubbel tätning håller helt ok, man förstår när man tittar på dem.

Länkarmar/kulled, styrled/p-ända i avseende glapp, för vanligt.

Bakvagnen är enkel och hyffsat funktionell men den var nog billig. Aluminiumkonsolerna vad de nu heter vilka man flyttar på för att justerara bakvagnen/hjulvinklar erjar sönder eftersom man efter 100 år eller när man kom på det fortfarande blandar aluminium och stål = no good odugling. Delarna säkert inte svindyra, konsolerna/bultarna brukar man få kapa bort + kostnaden för fyrhjulsinställning. Dessa två konsoler är alltså de som håller ihop de två länkarmarna (eller vad man vill kalla dem) som bakvagnen består av i varandra.

Hjulnav/lager bak i regel inget problem men fram desto vanligare, "sjunger" i bilen och varierar i ljud om man svänger om det inte är för slut då låter det hela tiden. Kan sitta fast så inih-lvete både gällande drivaxeln i navet och samt navet i spindeln, brukar lösa sig med mera våld men drivaxeln vill man ju inte spöa allt för mkt.

Upphängning avgassystem samt främre röret, vanligaste felen gällande avgassystem, kontrollera även att inget skrammel kommer från katten. För upphängningen finns lös klamma att köpa, kostar inget speciellt och är lätt att byta.

Oljeläckage mellan låda motor samt returen från turbon är vanligt.

Snedslitna däck = hjulsinställningn erfodras ev något glapp, smälld.

Kupéfilter bytt? - ligger ej med i servicerna med automatik, låter det som att kupéfläkten går "tungt"/brummar tyder det på ett igensatt kupéfilter eller i värsta fall deffekt kupéfläkt. Att plocka bort filtret är enkelt för att kontrollera om ev missljud försvinner då, sitter i torkardiket på höger sida (passagerarsidan) väck med några torxsskruv och så sitter det där under plasten.

Övre motorfäste (egentligen inget motorfäste men brukar kallas det) - lätt att kontrollera, spricker i gummit. Finns två olika på 850 har jag för mig varav den ena var ett straff att pressa i, på Volvo hade dom en mobil press för det om jag kommer ihåg rätt.

Rengörning vevhusventilation slarvas det ofta med, mkt kladd i spjällhuset, övertryck från ex oljestickehålet.

Kontrollera kondens i lyktor, kontrollera funktion strålkastarjustering om möjligt, går sönder om fel använd.

Torkarsegmentet för vindrutetorkarna kärvar ihop förr eller senare, kan vara värt att kontrollera bara så att vindrutetorkarna går som de ska. Alltså att de inte rör på sig för sakta för då är det just torkarsegmentet som kärvar. Har hört att det ska gå att leda upp det genom att plocka isär det och i princip fila/smörja upp de genomgående delarna som gör att det kärvar, dock inte haft intresse att försöka mig på det själv men att byta det är inte speciellt avancerat själva delen kostar dock en slant. Händer även att det blir så slut i att det släpper i infästning för armen på torkarsegmentet, då är det bara att byta.

Kontrollera ac funktion, brukar ju sägas "är bara att fylla på" kanske inte alltid stämmer ;) Om det nu är så enkelt åtgärdat så be säljaren fixa det eller pruta minst en del. Vanliga skitfel som ex kupétempgivare behöver dock inte kosta f-n o femti.

Dra soppa verkar de även ha en förmåga att göra, provkör ordentligt som NI kör och se om det verkar vara rimligt...tråkigt att komma på sådant i efterhand.

Sen motor/turboras och andra tuffa fel har jag inte någon direkt erfarenhet av :) Det mest irriterande felet är dock gnisslande ryggstödet/låsningen i bak, åtgärdas efter behag.

Nyheter
Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!