Voltregulator gixxer 750

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Säkssäksti äsämse
Snabb fråga om hur känslig regulatorn är för mätvärden strax över det i manualen!? Har problem med laddning och voltmätaren visar 1,4 istället för 1,2 över B/W är det ok avvikelse i min enkla biltemapryl eller är det för mycket och regulatorn kass?


1634027188338.png
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Enklare tester:
Mät motståndet mellan de tre sladdarna från generatorn med regulatorn frånkopplad.
L1 till L2, L1 till L3, L2 till L3 ska vara lågt, gärna 1 Ohm eller lägre.
Då bör det inte vara avbrott i generatorn

Mät motståndet mellan två skruvar på motorn. Ska vara när du kommit igenom oxiderna lågt, gärna 1 Ohm eller lägre.
Mät motståndet mellan L1 och ena skruven, ska vara högt över 100 kOhm.
Mät motståndet mellan L2 och ena skruven, ska vara högt över 100 kOhm.
Mät motståndet mellan L3 och ena skruven, ska vara högt över 100 kOhm.
Då har inte generatorn brunnit. För det är inte kortis mellan lindningarna och motorn.

Starta motorn från laddat batteri. Fortfarande utan ansluten regulator.
När motorn är varm, varva upp till ca 4000 RPM.
Då ska du ha ca 70 VAC (växelström) mellan alla tre L1 och L2, L1 och L3, L2 och L3.
Har du det så ger generatorn vad den ska.

Stäng av motorn och koppla in regulatorn.
Starta motorn och mät spänningen över batteriet med tänd belysning (helljus eller halvljus).
Batterispänningen ska ligga på 14,3 Volt DC oavsett varvtal. För det är den på min GSX1300R.
Är batterispänningen med tänt hel- eller halvljus under 13,5 VDC så är regulatorn kass.
För det var ju inget fel på generatorn.
Utan det är kass regulator.
För det var den på min SV650S......det var .kass regulator på SV650S.
"Bara" byta.


Anm.: Har en Biltema Multimeter Artnr 15-133 för 119,90 kr
Den visar när jag kör diodtestet endera 1 när jag ansluter den fel till en likriktarbrygga
eller när det är en diod som det mäts över ca 520 (mV?)
eller med två dioder i serie (mellan utgångarna för + och -) ca 1150 (mV?)
Visar din 1,4 (Volt ?) så är det för mycket TYcker jag.....
 
Last edited:

j0nas

Medlem
Gick med
29 Nov 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Säkssäksti äsämse
Text


Anm.: Har en Biltema Multimeter Artnr 15-133 för 119,90 kr
Den visar när jag kör diodtestet endera 1 när jag ansluter den fel till en likriktarbrygga
eller när det är en diod som det mäts över ca 520 (mV?)
eller med två dioder i serie (mellan utgångarna för + och -) ca 1150 (mV?)
Visar din 1,4 (Volt ?) så är det för mycket TYcker jag.....
Tack för input! Ska testa det ovan också var mest nyfiken också om 0,2 V var en avvikelse som ändå inte ger automatiskt dålig regulator. Mätt mellan de andra så visar det ca 600mV så de är enligt tabellen ok
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld Triumph Sprint RS -01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett tuffare test av generatorn är att starta hojen med bortkopplad regulator.
Sedan när den gått ner på tomgång (går ju ofta med lite högre varv direkt efter start.....)
Koppla i en vanlig "specialkopplad" H4 12 Volt 60W / 55W strålkastarlampa mellan L1 och L2.
Specialkopplad, ja anslut den till anslutningarna för helljus och halvljus så glödtrådarna ligger i serie.
Så det blir en 24 Volts lampa.
På tomgång bör den kopplad för "24 Volt" överleva
anslutning mellanl L1 och L2
anslutning mellan L1 och L3
anslutning mellan L2 och L3
för är generatorn OK bör det inte vara några problem att bränna av glödtrådarna blixtsnabbt vid högre varv än tomgång.
Och lampan ska lysa lika mycket oavsett mellan vilka par av L den är ansluten till.
Och med lampan ansluten mellan Lx (x = 1 eller 2 eller 3) och batteriets minuspolkabel så ska den inte lysa = ingen kortis generatorlindningar till motor.
 
Nyheter
Ducatis nya elektriska era

Ducati inleder sin elektris...

Nya Honda NT1100

Honda har presenterat nya N...

Projekt, cross till enduro, del 4, race-premiär!

Kolla noga, detta är sista ...

MotoGP-kalendern för 2022 – med race i Finland

Den preliminära MotoGP-kale...

I skuggan av legendarer

Acke Rising och Nisse Hedlu...

Nya gummin från Bridgestone!

Bridgestone har presenterat...

MC i bussfil eller inte?

Tidigare under månaden stäl...

ExploreBike: Uppladdning inför Gotland Grand National

Uppladdningen inför Gotland...

Ducati 2022 – del 2 – Nya Scramblers!

Land of Joy, Ducatis slogan...

KTM vinner VM i FIM Rally, för tredje gången på raken, med Matthias Walkner!

KTM:s österrikiska förare M...

Top